Lainan myöntäminen Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:lle

HEL 2025-009342
Case 12. / 448 §

Lainan myöntäminen Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:lle

Helsinki City Board

Päätös

Kaupunginhallitus myönsi talousarviokohdan 9 01 02 33, lainat kaupunkikonsernin yhteisöille, varoista 5 000 000 euron suuruisen lainan Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:lle seuraavin ehdoin:

Laina-aika: Laina-aika on enintään viisi (5) vuotta lainan ensimmäisen erän nostosta.

Korko: Lainasta veloitettava korko on primäärilainoista perittävä korko, peruskorko + 0,35 %, kuitenkin vähintään 2 % (kaupunginvaltuusto 12.10.2005, 219 §). Lainalle kertyneet korot veloitetaan puolivuosittain primäärilainojen maksuaikataulun mukaisesti.

Lyhennysehto: Laina on kertalyhenteinen ja lainan jäljellä oleva jäännöspääoma erääntyy kokonaan maksettavaksi laina-ajan lopussa primäärilainan koronmaksuehdon mukaisena koronmaksupäivänä.

Vakuus: Lainalle ei edellytetä vakuutta. Jätkäsaaren Pysäköinti Oy on kokonaan kaupungin määräysvallassa oleva yhtiö.

Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 20.4.2015 tekemän päätöksen mukaisia velan yleisiä ehtoja.

Samalla kaupunginhallitus kehotti kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston rahoitusyksikköä laatimaan tarvittavat laina-asiakirjat kaupunginhallituksen vahvistamien ehtojen mukaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Jätkäsaaren Pysäköinti Oy on vuonna 2012 perustettu yhtiö, jonka tarkoituksena on omistaa ja hallita Helsingin kaupungin Länsisataman kaupunginosan Jätkäsaaren osayleiskaava-alueelle rakennettavia ja rakennettuja pysäköintilaitoksia, joihin sijoitetaan yhtiön toiminta-alueelle rakennettavien asuntoyhteisöjen asemakaavan mukaiset autopaikat. Yhtiö kuuluu Helsingin kaupunkikonserniin tytäryhtiönä.

Yhtiö rakennuttaa omistukseensa Melkinlaiturin alueelle sijoittuvaa pysäköintilaitosta, joka valmistuu kesäkuussa 2025. Hankkeen investointibudjetti on n. 18 milj. euroa. Hankkeen lopullinen rahoitus tulee yhtiölle osakkeiden merkintähintasuorituksina Melkinlaiturin alueelle rakennettavilta asunto- ja kiinteistöyhtiöiltä, joiden kaavan mukaiset autopaikat sijoitetaan pysäköintilaitokseen.

Yhtiö on joutunut rakentamaan Melkinlaiturin alueen pysäköintilaitoksen jonkin verran etupainotteisena varmistaakseen alueelle jo rakennettujen ja rakennusvaiheessa olevien asuntokiinteistöjen asemakaavan ja kiinteistöjen tontinvarausehtojen edellyttämät velvoitepysäköintipaikat. Asuntorakentamisen suhdannetilanteesta sekä alueen tontinluovutusten aikatauluista johtuen rakentamisinvestoinnin kustannuksia ei ole mahdollista kattaa kokonaisuudessaan osakemerkinnöistä saatavilla merkintähinnoilla ennen laitoksen valmistumista, ja yhtiö tarvitsee investointikulujen kattamiseen osittain myös tilapäisrahoitusta, kunnes kaikki osakemerkinnät on tehty.

Jätkäsaaren Pysäköinti Oy hakee kaupungilta yhteensä 5 000 000 euron suuruista lainaa pysäköintilaitoshankkeen investointi- ja ylläpitokustannusten rahoituksen tilapäiseksi varmistamiseksi. Laitoksen käyttöaste on vielä joitakin vuosia vajaa, kunnes alueelle kaavoitetut kohteet ovat valmistuneet. Laina-ajaksi esitetään viittä vuotta siten, että lainan pääoma erääntyy maksettavaksi kokonaan laina-ajan lopussa. Yhtiön tarkoituksena on lyhentää lainaa laina-aikana ylimääräisillä lyhennyksillä yhtiölle tuloutuvien osakkeiden merkintähintojen avulla. Kaupunginhallituksen vahvistamien velan yleisten ehtojen mukaisesti velallisella on oikeus maksaa velka osittain tai kokonaan ennenaikaisesti takaisin ilman kuluja.

Talousarvion kohdalla 9 01 02 33, lainat kaupunkikonsernin yhteisöille, on vuodelle 2025 varattua määrärahaa käytettävissä 31,2 miljoonaa euroa.

Kuntalain 129 § ja valtiontuki

Kuntalain 129 §:n 1 momentin mukaan kunnan myöntämä laina, takaus tai muu vakuus ei saa vaarantaa kunnan kykyä vastata sille laissa säädetyistä tehtävistä. Kunta ei saa myöntää lainaa, takausta tai muuta vakuutta, jos siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski. Kunnan edut tulee turvata riittävän kattavilla vakuuksilla. Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:lle myönnettävälle lainalle ei edellytetä vakuutta, koska yhtiö on kokonaan kaupungin määräysvallassa oleva yhtiö ja on velvollinen noudattamaan toiminnassaan kaupungin konserniohjetta sekä kaupungin antamaa konserniohjausta. Kaupungin talouden tunnuslukujen perusteella voidaan todeta, että kaupungin lakisääteisten tehtävien hoitamisen tai talouden ei erittäin varovaisestikaan arvioituna voida katsoa vaarantuvan yhtiölle myönnettävän lainan vuoksi.

Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107(1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Jätkäsaaren Pysäköinti Oy:lle myönnettävä laina sisältää mahdollisesti korkotukea. Laina myönnetään alueellisen pysäköintilaitoksen rakentamista varten. Pysäköintilaitokseen sijoittuu velvoitepysäköintipaikkoja.

Euroopan komissio on valtiontuen käsitettä koskevassa tiedonannossa määritellyt kriteerit, joiden täyttyessä infrastruktuurin rakentamisen tukemisella ei ole vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan tai kilpailuun. Komissio katsoo, että vaikutus jäsenvaltioiden väliseen kauppaan tai kilpailuun on yleensä poissuljettua infrastruktuurin rakentamisessa silloin, kun i) infrastruktuurilla ei ole tavallisesti suoria kilpailijoita, ii) yksityinen rahoitus on alalla ja kyseisessä jäsenvaltiossa vähäistä ja iii) infrastruktuurin tarkoituksena ei ole valikoivasti suosia tiettyä yritystä tai toimialaa vaan se hyödyttää koko yhteiskuntaa. (Euroopan komission tiedonanto 2016/C 262/01, kohta 211) Edellä mainitut kolme kohtaa täyttyvät Melkinlaiturin pysäköintilaitoksen kohdalla. Kyse ei täten ole SEUT 107(1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.

Jäsenvaltioiden on varmistettava, että infrastruktuurien rakentamiseen myönnettyä rahoitusta ei käytetä muiden taloudellisten toimintojen, kuten infrastruktuurin toiminnan harjoittamisen, ristiintukemiseen tai välilliseen tukemiseen. Ristiintukeminen voidaan sulkea pois pitämällä erillistä kirjanpitoa, kohdentamalla kustannukset ja tulot asianmukaisesti ja huolehtimalla, että mahdollinen julkinen rahoitus ei hyödytä muita toimintoja. (Euroopan komission tiedonanto 2016/C 262/01, kohta 212)

Mikäli Jätkäsaaren Pysäköinti Oy harjoittaa taloudellista toimintaa esimerkiksi vuokraamalla ylimääräisiä autopaikkoja ulkopuolisille tahoille, kirjanpito on tältä osin eriytettävä.

Mikäli Jätkäsaaren Pysäköinti Oy vuokraa ylimääräisiä autopaikkoja tai muita tiloja ulkopuolisille tahoille, tulee varmistua siitä, että Helsingin kaupungilta korkotuen muodossa saatu taloudellinen etu ei siirry kilpailuilla markkinoilla toimivien yritysten hyväksi. Tällöin vuokratuista tiloista tulee periä markkinahintaista vuokraa.

Toimivalta

Hallintosäännön 8. luvun 1 §, 13 k. mukaisesti lainojen myöntämisestä päättää, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunginhallitus.

This decision was published on 25.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Tuomo Mäkinen, rahoituspäällikkö, puhelin: 09 310 25641

tuomo.makinen@hel.fi

Attachments

1. Hakemus 28.5.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.