Hankinta, minikilpailutus, yleisten alueiden ulkotilan toimintavälineet, leikkipuisto Viiri, rakentamisliikepalvelulaitos
Toimitusjohtajan hankintapäätös, minikilpailutus, Lp Viirin toimintavälineet
Päätös
Toimitusjohtaja päätti valita Leikkipuisto Viirin toimintavälineiden toimittajiksi Kompan Suomi Oy:n, Leikkiset Oy:n ja Oy J-Trading Ab:n, niiden antamien tarjouksien perusteella.
Hankinnan ennakoitu yhteisarvo on 367 552,38 euroa alv 0 %.
Samalla toimitusjohtaja päätti jäljempänä mainituin perustein hylätä seuraavien tarjoajien alla mainitut toimintavälineet:
Leikkiset Oy:n tarjouksen maatrampoliini, nro 4, 3 kpl, Monitoimiteline Peikko nro 5, 1 kpl ja Monitoimiteline Tammenterho, nro 21, 1 kpl
Puuha Group Oy:n tarjouksen Heilurikeinu nro, 1 kpl, Monitoimiväline Peikko nro 5, 1 kpl, Kuusenmallinen karuselli ja nro 8, 1 kpl, Monitoimi-teline Tammenterho, nro 21, 1 kpl.
Toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Kaupunkitekniikan rakentamisen yksikönjohtajan allekirjoittamaan tilaukset valituille sopimustoimittajille.
Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun muutoksenhakuaika on kulunut, ja kun tilaaja on tehnyt tilaukset.
Pöytäkirjanote liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.
Päätöksen perustelut
Staran kaupunkitekniikan rakentamisen osasto toteuttaa antamiensa tarjousten ja tilaajahallintokuntien tekemien tilausten perusteella vuosittain useita katu-, vesihuolto- ja viherrakentamishankkeita. Hankkeet toteutetaan omajohtoisesti ja niissä käytetään oman tuotannon lisäksi runsaasti monen tyyppisiä pääosin kilpailutettuja aliurakoita ja hankintoja.
Yleisten alueiden toimintavälineiden puitesopimus on kilpailutettu alkuvuodesta 2024. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella
avoimella menettelyllä. Kyseessä on ollut EU-kynnysarvon ylittävä tavarahankinta.
Yleisten alueiden ulkotilan toimintavälineiden puitejärjestelyssä on mukana viisi (5) toimittajaa (Rakentamispalveluliikelaitoksen johto-kunnan päätös HEL 2024-006216, 16.5.2024, § 58):
Oy J Trading Ab
Kompan Suomi Oy
Lappset Group Oy
Leikkiset Oy
Puuha Group Oy
Puitesopimuksessa hankintamenettelynä on aina minikilpailutus puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kesken.
Tämä puitejärjestelyn mukainen minikilpailutus on tyypillinen toimintavälineitä koskeva hankinta. Hankittavat toimintavälineet ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tilaamaan rakennuskohteeseen liittyviä toimintavälineitä ja ne rahoitetaan tilaajan kohteelle varaamista määrärahoista.
Kyseessä on kansallisen kynnysarvon ylittävä hankinta.
Hankintayksikkö julkaisi leikkipuisto Viirin toimintavälineitä koskevan tarjouspyynnön, johon vain puitejärjestelyyn valitut urakoitsijat pystyivät osallistumaan, 6.6.2025. Tarjouspyyntö on tämän
päätöksen liitteenä. Tarjouspyynnön mukaisesti osatarjoukset olivat sallittuja.
Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 13.6.2025 klo. 12.00 mennessä. Hankinnan sisältöön ei tullut lisäkysymyksiäkysymyksiä.
Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja, joka on tämän päätöksen liitteenä.
Tarjouksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat neljä (4) tarjoajaa:
Kompan Suomi Oy
Leikkiset Oy
Puuha Group Oy
Oy J-Trading Ab
Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu puitejärjestelyn perustavassa tarjouskilpailuvaiheessa. Kompan Suomi Oy, Puuha Group Oy ja Oy J-Trading AB ovat tarjouksessaan ilmoittaneet, ettei soveltuvuuteen liittyvissä seikoissa ole tapahtunut muutosta tämän jälkeen. Leikkiset Oy ilmoitti tätä hankintaa koskeviin tietoihin tulleen seuraavan muutoksen, ESPD osa 2D: sellaisia alihankkijoita koskevat tiedot, joiden voimavaroja tarjoaja ei käytä hyväksi.
Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti.
Tarkastusvaiheessa todettiin, että Leikkiset Oy:n tarjoama maatrampoliini, nro 4, 3 kpl, on muodoltaan pyöreä ja tarjous on näin ollen tältä osin hylättävä tarjouspyynnön vastaisena. Monitoimiteline Peikko nro 5, 1 kpl, Tarjoaja ei ollut toimittanut tarjouspyynnössä vaadittua tuote-korttia, ja tarjous on näin ollen tältä osin hylättävä tarjouspyynnön vastaisena. Monitoimiteline Tammenterho, nro 21, 1 kpl, Tarjoaja ei ollut toimittanut tarjouspyynnössä vaadittua tuotekorttia, ja tarjous on näin ollen tältä osin hylättävä tarjouspyynnön vastaisena.
Tarkastusvaiheessa todettiin myös, että Puuha Group Oy:n tarjoama Heilurikeinu nro 2, 1 kpl. Tarjouspyynnön mukaisesti tämän tuotteen on oltava samaa tuoteperhettä tuotteet nro 1, 9, 12, 14, 15, 16 ja 19. Koska tarjoaja ei ollut tarjonnut kaikkia vaadittuja tuoteperheen tuotteita, on tarjous tältä osin hylättävä tarjouspyynnön vastaisena. Monitoimiväline Peikko nro 5, 1 kpl, poikkeaa ulkoasultaan huomattavasti tarjouspyynnössä pyydetystä ja toimitettujen tietojen perusteella sen soveltuvuutta suunnitelmien mukaiselle paikalle ei voitu varmistaa. Näin ollen tarjous on tältä osin hylättävä tarjouspyynnön vastaisena. Kuusenmallinen karuselli, nro 8, 1 kpl. Tarjouspyynnön mukaisesti tämän tuotteen on oltava samaa tuoteperhettä kuin Kiipeilyköysiradan, nro 10,1 kpl. Koska tarjoaja ei ollut tarjonnut tuotetta nro 10, on tarjous tältä osin hylättävä tarjouspyynnön vastaisena. Monitoimiteline Tammenterho, nro 21, 1 kpl, poikkeaa ulkoasultaan huomattavasti tarjouspyynnössä pyydetystä ja toimitettujen tietojen perusteella sen soveltuvuutta suunnitelmien mukaiselle paikalle ei voi varmistaa, näin ollen tarjous on tältä osin hylättävä tarjouspyynnön vastaisena.
Tarkastamisvaiheen jälkeen muiden tarjottujen tuotteiden todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjoukset vertailtiin tarjouspyynnössä ilmoitetun mukaisesti. Tarjousten vertailu on tehty Cloudia järjestelmässä. Tarjousten vertailu on päätöksen liitteenä. Vertailuperusteena oli halvin hinta.
Kompan Suomi Oy:ltä hyväksyttiin ja valittiin osa-alueilta suunnitelma-asiakirjojen mukaiset välineet nro 5, nro 8 ja nro 21 sekä suunnitelman mukaiset ja halvimmat välineet nro 1, nro 1A, nro 2, nro 9, nro 10, nro 12, nro 13, nro 14, nro 15, nro 16, nro 18 ja nro 19.
Leikkiset Oy:ltä hyväksyttiin ja valittiin osa-alueilta suunnitelman mukaiset ja halvimmat välineet nro 6, nro 7 ja nro 11.
Oy J-Trading Ab:ltä hyväksyttiin ja valittiin osa-alueilta suunnitelma-asiakirjojen mukainen väline nro 4 sekä suunnitelman mukaiset ja halvimmat välineet A, B, C, D, Ea, Eb, Ec, F, Ga, Gb, Gc ja Gd.
Valituilta toimintavälinetoimittajilta tarkastettiin tilaajavastuulain (Laki tilaajan selvitysvelvollisuudesta ja vastuusta ulkopuolista työvoimaa käytettäessä 1233/2006) mukaiset selvitykset. Tarjoajien todettiin
täyttävän vaatimukset.
Välineistä nro 3, nro 17, nro 22 ja nro 23 ei toimitettu tarjouksia.
Tilattavien välineiden laskutuksessa käytetään Staran puitejärjestelyn SAP-puitteita:
- Kompan Suomi Oy, 4700003185
- Leikkiset Oy, 4700003189
- Oy J-Trading Ab, 4700003188
Kaupunkitekniikan rakentamisen osaston tekninen tuki -yksikkö seuraa urakan toteutumista ja raportoi siitä.
Vertailuhinta ei voi olla liikesalaisuus julkisuuslain 3 luvun 11 §:n 2 momentin kohdan 6 mukaisesti.
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Tarjoukset sekä muut hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
This decision was published on 06.08.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Eila Hägg, rakennuspäällikkö, puhelin: 09 310 70042
Ilkka Koivula, projektipäällikkö, puhelin: +358931039821