Vuoden 2025 kuntavaalien määräajan jälkeen saapuneet ennakkoäänestysasiakirjat

HEL 2025-009588
Case 2. / 33 §

Vuoden 2025 kuntavaalien määräajan jälkeen saapuneet ennakkoäänestysasiakirjat

Central Municipal Election Board

Päätös

Keskusvaalilautakunta päätti jättää vuoden 2025 kuntavaalien
määräajan jälkeen saapuneet 2 ennakkoäänestysasiakirjaa ja 44 kirjeäänestysasiakirjaa huomioon ottamatta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Vaalilain 63 § mukaan määräajan jälkeen kunnan keskusvaalilautakunnalle saapuneet lähetekuoret jätetään niitä avaamatta huomioon ottamatta ja huomioon ottamatta jätetyt vaalikuoret lähetekirjeineen ja lähetekuorineen liitetään pöytäkirjaan. Määräaika on kunkin vaalin vaalipäivää edeltävä perjantai kello 19. Vuoden 2025 kuntavaaleissa määräaika oli 11.4.2025 klo 19.

Keskusvaalilautakunnalle on saapunut vuoden 2025 kuntavaalien
määräajan jälkeen 2 ennakkoäänestysasiakirjaa ja 44 kirjeäänestysasiakirjaa. Keskusvaalilautakunta päättää jättää määräajan jälkeen saapuneet vuoden 2025 kuntavaalien ennakkoäänestysasiakirjat ja kirjeäänestysasiakirjat huomioon ottamatta. Ne liitetään sellaisenaan pöytäkirjaan.

This decision was published on 23.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin keskusvaalilautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

keskusvaalilautakunnan sihteeri
Veera Reuna

Ask for more info

Veera Reuna, keskusvaalilautakunnan sihteeri, puhelin: 09 310 20001

veera.reuna@hel.fi

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi