Hankinta, WordPress-verkkopalvelukokonaisuuksien kehitys- ja ylläpitopalvelu, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2025-009833
§ 31

Hankinta, WordPress-verkkopalvelukokonaisuuksien kehitys- ja ylläpitopalvelu, Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

Yhteisten palvelujen johtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan yhteisten palvelujen johtaja päätti tehdä hankinnan koskien WordPress-verkkopalvelukokonaisuuksien kehitys- ja ylläpitopalvelua Codemen Oy:ltä (2577936-4). WordPress-verkkopalvelukokonaisuuksien kehitys- ja ylläpitopalvelua hankitaan neljäksi (4) vuodeksi. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta neljälle vuodelle on arvioltaan noin 184 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Helsingin Kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen toimiala ylläpitää opetukseen ja oppimiseen liittyviä WordPress-pohjaisia verkkopalvelukokonaisuuksia. Näiden ylläpitoon, pienkehitykseen ja tietoturvan toteuttamiseen tarvitaan ulkopuolinen kumppani. Nykyisen palveluntuottajan kanssa solmittu sopimus kehityksestä ja ylläpidosta on päättymässä. Hankinnan kohteena ovat toimialan WordPress-verkkopalvelukokonaisuuksien ylläpito, kehitys ja jatkokehitys.

Hankintamenettely

Hankinta perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 22.5.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön 563538 / WordPress-verkkopalvelukokonaisuuksien kehitys- ja ylläpitokumppanin hankinta. Hankinnan kilpailutus toteutettiin nopeutetulla avoimella menettelyllä ja hankinnasta julkaistiin EU-hankintailmoitus sähköisessä Hilma-ilmoituskanavassa (hankintailmoitukset.fi) ja TED:ssä.

Tarjouspyynnön mukaan tarjoukset tuli jättää 16.6.2025 klo 16.00 mennessä. Alun perin tarjousten jättämisen määräaika oli 9.6.2025 klo 16, mutta määräaikaa pidennettiin. Tarjousten jättämisen määräaikaa pidennettiin viikolla alkuperäisestä, jotta mahdollisilla tarjoajilla olisi enemmän aikaa tutustua tarjouspyyntömateriaaliin.

Tarjouksia saapui määräaikaan menneessä kuusi (6). Tarjouksen tekivät:
Codemen Oy
Exove Oy
Gofore Verify Oy
Hion Digital Oy
HiQ Public Oy
Siili Solutions Oyj

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin edellä mainittua nopeutettua avointa menettelyä. Nopeutetun menettelyn käyttöä perusteltiin sillä, että hankinnalla oli hankintayksiköstä riippumaton kiire, joka liittyi oppilaitosten välttämättömiin WordPress-ylläpitoihin ja niiden tietoturvaan.

Tarjouspyynnössä ja sen liitteissä esitettiin tarjoajan soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset ja niiden täyttymisen selvittämiseksi vaaditut liitteet. Tarjousten vertailuperusteena oli hinta 70 prosentin painotuksella ja laatu (haltuunottoprojektin kuvaus) 30 prosentin painotuksella. Hankintayksikön erikseen määrittelemien vähimmäisvaatimusten lisäksi tarjoajan oli täytettävä ESPD-lomakkeella vaaditut edellytykset ja kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjousten hintoja vertailtiin pisteyttäen ne siten, että edullisin hinta sai 70 pistettä ja muita verrattiin siihen tarjouspyynnössä ilmoitetulla kaavalla. Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala tutustui tarjoajien antamiin haltuunottoprojektien kuvauksiin ja pisteytti niiden laadun tarjouspyynnössä esitetyn mukaisesti.

Tarjoajien saamat pisteet (hinta+laatu) muodostuivat seuraaviksi:
Codemen Oy 77p
HiQ Public Oy 73,84p
Exove Oy 70,06p
Gofore Verify Oy 58,44p
Siili Solutions Oyj 57,72p
Hion Digital Oy 55,37p

Tarjoajien vertailuhinnat olivat seuraavat:
Codemen Oy 183 570€
HiQ Public Oy 218 400€
Exove Oy 229 200€
Gofore Verify Oy 249 800€
Siili Solutions Oyj 269 265€
Hion Digital Oy 310 584€

Tarjoajien laatupisteet olivat seuraavat:
Codemen Oy 7p
HiQ Public Oy 15p
Exove Oy 14p
Gofore Verify Oy 7p
Siili Solutions Oyj 10p
Hion Digital Oy 14p

Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä edellytetyt vähimmäisvaatimukset.

Hinta- ja laatupisteiden yhteissumman perusteella kilpailutuksen voittajaksi valittiin Codemen Oy.

Sopimuksen syntyminen

Päätös on ehdollinen, kunnes Codemen Oy:n rikosrekisteriote ja tilaajavastuulain (1233/2006) mukaiset selvitykset on tarkistettu ja hyväksytty.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut yhteisten palvelujen johtajan päättämään arvonlisäverottomalta arvoltaan 200 000 euroa alittavista hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).

This decision was published on 02.07.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Hans Lähteenmäki, ICT-hankintajuristi, puhelin:

hans.lahteenmaki@hel.fi

Tuomas Korkalainen, ICT-projektipäällikkö, puhelin:

tuomas.korkalainen@hel.fi

Decisionmaker

Kati Takanen
yhteisten palvelujen johtaja