Vahingonkorvaus, esinevahinko, 17.7.2025, Kivikon lumilautailurinne

HEL 2025-011771
More recent handlings
§ 48

Vahingonkorvausvaatimus koskien esinevahinkoa

Liikuntajohtaja

Päätös

Liikuntajohtaja hylkää hakijan tekemän vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakija on toimittanut 17.7.2025 päivätyn vahingonkorvausvaatimuksen Helsingin kaupungille. Hakijan esittämän selvityksen mukaan hakija on ollut 17.7.2025 klo 10.30 pyöräilemässä Kivikon ulkoilureitillä ja hiekkatiessä oli valtava koko tien levyinen railo ja railossa oli paikoittain erittäin terävät kulmat. Railo oli varjoisassa paikassa. Hakija ajoi ystävänsä kanssa alas mäkeä. Ystävä ehti pysähtyä, mutta hakija ei, eikä hakijalla ollut mahdollisuutta väistää railoa vastaantulijan takia. Hakijan pyörä vaurioitui tilanteessa. Hakija vaatii kaupunkia korvamaan esinevahingosta aiheutuneet kustannukset yhteensä 2649 euroa. Hakija ei ole toimittanut tarkempaa selvitystä vaadituista kustannuksista.

Vahingonkorvausoikeudessa lähtökohtana on se, että jokainen joutuu kantamaan kärsimänsä vahingon haitalliset seuraukset itse, ellei jokin erityinen peruste oikeuta korvauksen saamiseen toiselta. Vahingonkorvauslain 2 luvun 1 §:n mukaan se, joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen. Tuottamuksella tarkoitetaan esimerkiksi huolimattomuutta tai laiminlyöntiä. Lisäksi vahingonkorvausvastuu edellyttää teon syy-yhteyttä tapahtuneeseen vahinkoon. Eli voidaan todeta, että vahinko on tapahtunut tietyn teon tai laiminlyönnin seurauksena.

Ulkoilupalveluilta saatuun selvitykseen viitaten voidaan todeta seuraavaa. Vahinkotapahtumapaikka on käyty tarkistamassa ja se on tällä hetkellä täysin kunnossa. Kyseessä ei ole pyörätie, vaan ulkoilureitti. Kovan vesisateen sattuessa vesisade voi viedä kivituhkapintaa ulkoilureitiltä pois. Tällaista tilapäistä sään aiheuttamaa tapahtumaa ei voi katsoa kunnossapidon laiminlyönniksi. Ulkoilureiteiltä löytyy aina jokin kohta, johon on mahdollista esimerkiksi kaatua, mikäli ei noudata yleistä huolellisuutta liikkuessaan. Lähtökohtaisesti jokaisen on noudatettava yleistä huolellisuutta kaikessa toiminnassaan. Pyöräilijän on suhteutettava nopeutensa niin, että yllättäviin tilanteisiin pystyy reagoimaan. Mahdolliset esteet ja vastaantulijat on pystyttävä ennakoimaan vahinkojen välttämiseksi. Lisäksi sääolosuhteet ja niiden mahdollisesti aiheuttamat muutokset esimerkiksi tien pinnassa tulee aina ottaa liikkuessa huomioon.

Helsingin kaupunki katsoo, että kaupungin osalta ei ole tapahtunut mitään virhettä, huolimattomuutta tai laiminlyöntiä, joka lain mukaan synnyttäisi korvausvastuun. Helsingin kaupunki katsoo, että se ei ole vastuussa vahingosta.

Helsingin kaupungin hallintosäännön ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan toimintasäännön mukaisesti vahingonkorvauksesta päättää palvelukokonaisuuden johtaja.

This decision was published on 18.09.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Petri Angelvuo, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 87906

petri.angelvuo@hel.fi

Kirsi Hietanen, juristi, puhelin: 09 310 28007

kirsi.hietanen@hel.fi

Decisionmaker

Tarja Loikkanen
liikuntajohtaja

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 17.7.2025
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.