Linnankoskenkatu, katusuunnitelma, Taka-Töölö, Meilahti

HEL 2025-012656
Case 8. / 534 §

Linnankoskenkatu, katusuunnitelma, Taka-Töölö, Meilahti

Urban Environment Committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä liitteenä 2 ja 3 olevan Linnankoskenkadun katusuunnitelman välillä Paciuksenkatu ja Merikannontien liittymä−Topeliuksenkatu suunnitelmapiirustus nrot 31389/1 ja 31389/2.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat projektipäällikkö Ville Kankkunen ja liikenneinsinööri Jeroen Affolter. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Lähtökohdat ja tavoitteet

Linnankoskenkatu on olemassa oleva pääkatu. Kadun perusparannuksen tavoitteena on parantaa pyöräliikenteen pääreittien verkostoa yhdistämällä pyöräliikenteen yhteyksiä Munkkiniemen ja Taka-Töölön välillä. Tämä osuus on osa kantakaupungin pyöräliikenteen yksisuuntaista tavoiteverkkoa (Kantakaupungin tavoiteverkko, kaupunkisuunnittelulautakunta 22.05.2012 HEL 2012-007324). Samalla kadun toimivuutta parannetaan ja lisätään kadun liikenneturvallisuutta. Suunnitelman avulla kadulle saadaan yksisuuntaiset pyörätiet laadukkaalla kolmitasoratkaisulla.

Katusuunnitelma pohjautuu voimassa oleviin asemakaavoihin nro 7995, 8526, 9273, 12257 ja 12372. Liikennesuunnitteluratkaisut on laadittu yhteistyössä liikennejärjestelmäasiatuntijoiden ja liikennesuunnittelijoiden kanssa.

Suunnitelma

Linnankoskenkatu välillä Paciuksenkadun ja Merikannontien liittymä −Lastenlinnantie suunnitelmapiirustus nro 31389/1, Linnankoskenkatu välillä Lastenlinnantie−Topeliuksenkatu suunnitelmapiirustus nro 31389/2

Suunnitelmassa Linnankoskenkadulla kulkee molempiin suuntiin yksi ajokaista nykyisen kahden ajokaistan sijaan.

Katu rajautuu itäpäässä Topeliuksenkatuun, Nordenskiöldinaukioon ja Mechelininkatuun sekä kadun pohjoisreunalla asuinkerrostaloon ja eteläreunalla liikerakennukseen. Katusuunnitelmalla liitytään Nordenskiöldinaukion nykyisiin liikennejärjestelyihin. Länsipäässä katu rajautuu eteläosassa nykyiseen Linnankoskenkadun puistoon ja pohjoispuolella Lastenlinnaan, jonka alueella on uusi asemakaava vireillä. Katu rajautuu koko matkaltaan kiinteistöihin, joiden rakennukset sijaitsevat katualueen reunassa. Merikannontiellä itäreunan jalkakäytävä rakentuu osin puiston puolelle, mutta tällä ei ole vaikutusta puiston puustoon tai Merikannontien ylittävään liito-orava yhteyteen.

Kadun poikkileikkaukseen vaikuttavat joukkoliikenteen ja erikoiskuljetusten reitit, pysäköintiratkaisut sekä nykyisten hyväkuntoisten puiden säilyttäminen. Paciuksenkadun ja Merikannontien liittymäratkaisut mahdollistavat Munkkiniemenbaanan eri linjausvaihtoehdot ja niiden jatkosuunnittelun.

Kadulla säilytetään pääosin samat pintamateriaalit kuin nykyisin. Huonokuntoisten ja puuttuvien puiden tilalle istutetaan uusia puita täydentämään puurivejä. Lastenlinnan edustalla kadun pohjoisreunalle lisätään katuvihreän määrää ja samalla uusitaan huonokuntoiset katupuut.

Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä olevasta suunnitelmaselostuksesta nro 31389/1-2 (liite 1). Koostepiirustus on liitteenä 4.

Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttävät toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.

Suunnitelman mukaiset pyörätiet ja pyöräkaistat lisäävät jalankulkijoiden turvallisuutta pyöräilyn vähentyessä jalkakäytävillä pyöräilijöiden siirtyessä käyttämään uusia pyöräteitä ja -kaistoja. Keskisaarekkeiden leventäminen ja yhden ajokaistan suuntaansa poistaminen parantaa suojatieylitysten turvallisuutta. Risteävien katujen liittymiin toteutetaan ylijatketut jalkakäytävät. Liikennejärjestelyiden ja reittien parantaminen sekä tilan selkeyttäminen mm. pintamateriaalien avulla parantavat kävelyn edellytyksiä ja turvallista liikkumista kaikille liikkujille ja lapsivaikutuksia arvioitaessa myös lapsille. Pyöräilyolosuhteiden kehittäminen parantaa myös lasten hyvinvointia ja lasten liikkumista.

Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus

Katusuunnittelu on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy ja Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Lisäksi vastaavaa yhteistyötä on tehty GlobalConnect Oy:n kanssa, joiden YKT-sopimuksen valmistelu on käynnissä. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset.

Katusuunnitelmaluonnos on ollut ensimmäisen kerran esillä 15.12.2021−5.1.2022. Tämän jälkeen liikennejärjestelyperiaatteet muuttuivat. Katusuunnitelmaluonnos on ollut uudelleen sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 11.6.−24.6.2025 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla ja Helsingin Uutiset sanomalehdessä.

Esillä olon 11.6.-24.6.2025 aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioon, joka on liitteenä 5.

Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 10.−23.9.2025 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta on ilmoitettu kaupungin verkkosivuilla.

Muistutusten käsittely

Suunnitelmasta jätettiin 4 muistutusta.

Muistutus 1

Muistutuksessa esitetään, että katusuunnitelman havainnevideossa esitetyt mainoslaitteet tulee poistaa suunnitelmasta niiden sijaitessa vastoin Helsingin kaupungin ohjeistusta. Muistutuksessa vaadittiin mainostaulujen sijoittamista ohjeistuksen mukaan.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Linnankoskenkadun esilläolovaiheessa katusuunnitelmissa esitettiin vielä mainostauluja kadulle neljään kohtaan aikaisemmin käytössä olleisiin sijainteihin. Nähtävillä olevassa katusuunnitelmassa kyseisiä mainostauluja ei ole enää esitetty.

Muistutus 2

Muistutuksessa toivottiin kadun keskisaarekkeisiin katuvihreää.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Katuvihreän määrää on tutkittu Linnankoskenkadulle ja katuvihreää on lisätty niihin kohtiin, joissa sillä ei ole vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Katuvihreän paikat on katsottu sen mukaan, että kasveilla on mahdollisuus menestyä ja niitä voidaan kunnossapitää laadukkaasti.

Muistutus 3

Muistutuksessa esitetään, että katusuunnitelmaan tulee lisätä ovenavaustila pyörätien ja pysäköinnin väliin kaventamatta pyörätietä. Lisäksi muistutuksessa vaaditaan pyöräilijän etuajo-oikeutta Merikannontien ylitykseen risteysalueen ulkopuolelle sijoittuvaan ylitykseen. Nordenskiöldinaukiolla puolestaan vaaditaan ajoneuvoliikenteen pysäytysviivan sijainnin muuttamista.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Linnankoskenkadulla kulkee linja-autoliikennettä sekä kadulla kulkee erikoiskuljetuksen reitti, jotka mitoittavat ajoradan leveyden. Suojateiden keskisaarekkeet tuovat isommille ajoneuvoille ajolinjaan kaarevuutta, milloin ajoneuvojen tilantarpeet kasvavat. Nykyiset puurivit puolestaan määrittävät pyörätien sijainnin ulkoreunalla. Näin ollen katutilassa ei ole tilaa ovenavaustilalle kaventamatta pyörätietä ja vähentämällä pysäköintipaikkoja enemmän.

Suunnitelmassa olevat Merikannontien muutokset on esitetty siinä laajuudessa, jotka ovat välttämättömiä Linnankoskenkadun pyöräliikenteen osalta. Suunnitelmissa on varauduttu siihen, että Munkkiniemen baanan suunnitteluratkaisu voidaan myöhemmin toteuttaa, riippumatta siitä kumpi linjausvaihtoehto baanalle valitaan. Alueelle ei haluta ulottaa turhia rakentamistoimia tässä vaiheessa. Nordenskiöldinaukiolla ajoneuvoliikenteen pysäytysviivaa ei voida viedä kauemmas, sillä muuten ajoneuvot eivät mahdu risteysalueelle vaan tukkivat Topeliuksenkadun suuntaisen suojatien. Lisäksi kaupungilla on liikennesuunnittelu käynnissä Länsiratikoiden yhteydessä ja näin ollen risteysalue tulee muuttumaan. Tämän takia Linnankoskenkatu on liitetty nykyiseen katujärjestelyyn.

Muistutus 4

Muistutuksessa toivottiin ylijatkettujen jalkakäytävien kohdalle kärkikolmioita, sillä ylijatketun jalkakäytävän kiveysratkaisua ei ole koettu havainnollistavaksi talviaikaan.

Esittelijän vastaus muistutukseen

Kadun liikennemerkeistä ja tiemerkinnöistä päätetään liikenteen ohjaussuunnitelmassa. Ylijatketut jalkakäytävät tullaan merkitsemään väistämisvelvollisuus risteyksessä liikennemerkillä ja uuden tieliikennelain mukaisella ylijatkettu jalkakäytävä lisäkilvellä.

Muistutukset eivät aiheuta muutoksia laadittuihin katusuunnitelmiin.

Kustannukset ja aikataulu

Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 6 190 000 euroa, 278 euroa/m² (alv 0 %). Kustannus sisältää kadun rakentamisen sekä kunnallistekniikan tulvamitoitetulla viemärillä.

Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 94 500 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 11 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.

Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2026 alkaen.

Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.

Sovelletut säännökset

Alueidenkäyttölaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.

This decision was published on 03.11.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.

Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Ville Kankkunen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21351

ville.kankkunen@hel.fi