Virkasuhteen täyttäminen, Stadin ammattiopisto, Kampus 2, päätoiminen tuntiopettaja, KASKO-03-111-25

HEL 2025-012999
More recent handlings
This is a motion

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös oikaisuvaatimuksesta tuntiopettajan määräaikaiseen virkaan ottamisesta

Education Committee

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hyväksyä työkokemusvuosien korjaamisen osalta ********** oikaisuvaatimuksen, jonka hän on tehnyt Stadin ammattiopiston koulutuspäällikön 25.8.2025 tekemästä valintapäätöksestä, ja palauttaa asian päätöksen tekijälle kirjoitusvirheen korjaamista varten. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

********** on tehnyt 4.9.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Stadin ammattiopiston koulutuspäällikön 25.8.2025 tekemästä valintapäätöksestä, jolla koulutuspäällikkö on ottanut hius- ja kauneudenhoitoalan tuntiopettajan määräaikaiseen tehtävään estenomi **********

Stadin ammattiopiston koulutuspäällikkö on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (14.4.2025) perustuen tuntiopettajan ottamisesta määräaikaiseen virkasuhteeseen päättää koulutuspäällikkö.

Rekrytointiprosessi

Hius- ja kauneudenhoitoalan tuntiopettajan määräaikainen tehtävä ajalle 13.8.-24.12.2025 on ollut julkisesti haettavana ajalla 27.7.-8.8.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Stadin ammattiopisto, kampus 2. Viranhaltijan tehtävänä on hius- ja kauneudenhoitoalan tuntiopettajan tehtävät.

Tehtävän kelpoisuusvaatimus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1998/986) ammatillista koulutusta koskevan 13 § ja 17 § mukaan. Määräaikaisissa tehtävissä kelpoisuusvaatimukset täyttävien hakijoiden puuttuessa myös vaadittavaa kelpoisuutta vailla olevat hakijat otetaan huomioon.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa edellytettiin kokemusta hiusalan ammatinopettajan työstä ja tuoretta hiusalan työkokemusta sisällöltään vastaavista tehtävistä, erityisesti parturi-kampaamotyöstä ja myyntityötä. Lisäksi eduksi luettiin monipuolinen osaaminen hius- ja kauneudenhoitoalalta, laajat työelämäverkostot sekä yrittäjyys- ja kestävän kehityksen osaaminen.

Koulutuspäällikön valintapäätöksen mukaan tehtävää haki hakuaikana yhdeksän henkilöä, joista kolme täytti hakemuksen perusteella muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Ryhmähaastatteluun kutsuttiin kuusi hakijaa hakemuksen sisällön, koulutuksen ja aiemman kokemuksen perusteella. Haastattelu järjestettiin Teamsissa 11.8.2025 ja siihen osallistui kaksi koulutuspäällikköä.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan valintapäätökseen kirjattujen tietojen korjaamista oikaisuvaatimuksen tekijän osalta. Oikaisuvaatimuksessa ei vaadita valintapäätöksen kumoamista.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädäntö

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 13 §:ssä säädetään ammatillisten tutkinnon osien opettajan kelpoisuudesta. Ammatillisten tutkinnon osien opetusta on kelpoinen antamaan henkilö:

1) joka on suorittanut koulutuksen järjestäjän päättämän opetustehtävän kannalta soveltuvan korkeakoulututkinnon;

2) joka on suorittanut vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot;

3) jolla on vähintään kolmen vuoden pituinen käytännön työkokemus opetustehtävän sisältöä lähinnä vastaavissa tehtävissä; sekä

4) jolla on pätevyys- tai lupakirja, jos alan tehtävissä toimiminen edellyttää pätevyys- tai lupakirjaa.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 17 §:n mukaan ammatillisessa koulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 23 §:ssä säädetään väliaikaisesti opetusta antavan henkilön kelpoisuudesta. Pykälän mukaan sen estämättä, mitä muualla tässä asetuksessa säädetään, opetusta voidaan väliaikaisesti enintään vuoden ajaksi määrätä antamaan henkilö, jolla on riittävä koulutus ja tehtävän edellyttämä taito. Tällainen henkilö voidaan kuitenkin määrätä antamaan opetusta yli kuuden kuukauden ajaksi vain, jos tehtävän edellyttämät kelpoisuusvaatimukset täyttäviä henkilöitä ei ole määräystä annettaessa saatavilla tai jos siihen on muu erityinen syy.

Hallintolain 51 §:n mukaan Viranomaisen on korjattava päätöksessään oleva ilmeinen kirjoitus- tai laskuvirhe taikka muu niihin verrattava selvä virhe. Virhettä ei saa kuitenkaan korjata, jos korjaaminen johtaa asianosaiselle kohtuuttomaan tulokseen eikä virhe ole aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.

Hallintolain 52 §:n mukaan viranomainen käsittelee korjaamisasian omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Aloite on tehtävä tai vaatimus virheen korjaamiseksi on esitettävä viiden vuoden kuluessa päätöksen tekemisestä.

Asiavirheen korjaaminen edellyttää, että asia käsitellään uudelleen ja asiassa annetaan uusi päätös. Kirjoitusvirhe korjataan korvaamalla virheen sisältävä toimituskirja korjatulla toimituskirjalla. Asianosaiselle on varattava tilaisuus tulla kuulluksi ennen kirjoitusvirheen korjaamista, jollei se ole tarpeetonta. Asia- tai kirjoitusvirheen korjaamisesta on tehtävä merkintä alkuperäisen päätöksen taltiokappaleeseen tai viranomaisen käytössä olevaan tietojärjestelmään. Uusi tai korjattu toimituskirja on annettava asianosaiselle maksutta.

Jos korjattavaan päätökseen on haettu oikaisua, muutosta tai siitä on vireillä erikseen säädetty menettely, korjaamisasian käsiteltäväksi ottamisesta on ilmoitettava ja siinä tehty päätös toimitettava tälle viranomaiselle. Korjaamisasian käsittely ei vaikuta valitusajan tai muun määräajan kulumiseen. Päätökseen, jolla viranomainen on hylännyt virheen korjaamista koskevan vaatimuksen, ei saa hakea muutosta valittamalla.

Asian arviointi

Oikaisuvaatimuksen mukaan valintapäätöksessä ei ole mainittu kotitehtävää ja ryhmähaastattelussa oikaisuvaatimuksen tekijän osallistumista ja aktiivisuutta on vähätelty.

Valintapäätöksessä kotitehtävää ei ole mainittu kenenkään hakijan osalta. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan kaikki ovat suorittaneet kotitehtävän saman tasoisesti, eikä hakijat ole vertailtavissa kotitehtävän suorituksen suhteen. Valintapäätöstä ei muuteta kotitehtävän mainitsemisen osalta.

Ryhmähaastattelussa koulutuspäällikön lausunnon mukaan oikaisuvaatimuksen tekijä toimi sihteerinä kirjaten ryhmän esittämiä näkökulmia. Oikaisuvaatimuksen tekijä esitti yhden kommentin loppuvaiheessa. Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä piti kameran suljettuna ryhmähaastattelussa, vaikka haastattelun alussa kaikkia hakijoita pyydettiin pitämään kamerat auki. Oikaisuvaatimuksen tekijä avasi kameransa vasta ryhmätyön esittelyvaiheessa, jossa hän kertasi kirjaamansa asiat ja täydensi chat-kenttää.

Valintapäätöksen kirjaus toimimisesta sihteerinä ei ole vähättelevä. Sihteerin rooliin kuuluu asioiden kirjaaminen ja esittäminen. Ryhmähaastatteluun yleisesti kuuluu osallistuminen keskusteluun. Valintapäätöksessä ei ole kirjattu kenenkään hakijan kohdalla tavanomaista osallistumista eikä jokaista esitettyä kommenttia. Valintapäätöstä ei muuteta tämän osalta.

Oikaisuvaatimuksen mukaan tehtävään valitun hakijan ansiot eivät vastaa todellisuutta. Oikaisuvaatimuksen mukaan tehtävään valitulla ei ole hiusalan opettajan työkokemusta, ja kirjaus päätoimisesta hiusalasta on virheellinen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan tehtävään valitun osalta on ilmoitettu ansioita, joita työnhakuilmoituksessa ei ole mainittu.

Koulutuspäällikön lausunnon mukaan tehtävään valittu on toiminut yksityisessä koulutusyrityksessä opettaen hiusalan ammattia. Koulutuspäällikkö on katsonut tämän opetuskokemus tehtävän hoidon kannalta riittäväksi. Tehtävään valitun yli 14 vuotta toiminnassa olleen yrityksen toimiala on parturit ja kampaamot. Koulutuspäällikön lausunnon mukaan parturi-kampaamon yhteydessä tarjottujen muiden palveluiden (lifestyle- ja vintagemyymälätoiminnot) ei ole katsottu olevan ansioita vähentäviä. Työpaikkailmoituksessa edellytettiin myyntikokemusta, jota myymälätoimintojen on katsottu tukevan. Lisäksi koulutuspäällikön lausunnon mukaan tehtävään valitun lentomatkustamossa työskentely on katsottu vaativaksi asiakaspalvelutyöksi. Kokemus katsottiin hyödyksi myös tämän tehtävän hoidossa, mutta se ei ole ollut ratkaiseva tekijä valintapäätöksessä. Valintapäätöstä ei korjata tehtävään valitun tietojen osalta.

Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijän kokemus on kirjattu väärin valintapäätökseen.

Valintapäätöksen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijällä on hiusalan työkokemusta yli 17 vuotta. Oikaisuvaatimuksen ja tarkastettujen tietojen mukaan oikaisuvaatimuksen tekijän hiusalan työkokemus on yli 23 vuotta. Valintapäätöstä korjataan tältä osin. Oikaisuvaatimuksessa vaadittu lisämaininta ”laaja-alainen ja pitkäaikainen alan kokemus” ei ole tarpeellinen, eikä sitä lisätä valintapäätökseen.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan ilmoitettavaksi tutkintojen vuosiluvut. Vuosilukuja ei ole ilmoitettu ansiovertailussa kenenkään osalta, eikä valmistumisvuosi ole vaikuttanut valintapäätökseen. Valintapäätöstä ei muuteta tältä osin.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan muuttamaan valintapäätöksessä mainittu ”ammatillisen opettajan pätevyyden” muotoon ”ammatillisen opettajan koulutus 60 op”. Molemmat kirjoitusasut tarkoittavat samaa, eikä pedagoginen pätevyys jää tulkinnanvaraiseksi valintapäätöksen sanamuodosta, joten valintapäätöstä ei muuteta tältä osin.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan muuttamaan valintapäätöksessä mainittu ”pitkä kokemus yrittäjyydestä” muotoon ”kokemus hiusalan päätoimisesta yrittäjyydestä 16 vuotta”. Valintapäätöksen ansiovertailussa ei kenenkään osalta eritellä kokemusvuosia yrittäjyydestä. Oikaisuvaatimuksen tekijän pitkä kokemus yrittäjyydestä tulee esiin valintapäätöksestä, eikä kirjausta muuteta tältä osin.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan, että haastattelun osalta valintapäätöksessä tuodaan esiin oikaisuvaatimuksen tekijän haastattelussa esiin tuoma laaja osaaminen, laajat alan työelämäverkostot, ehostuksen osaamisen sekä opiskelijoiden pedagogiseen kohtaamiseen ja opetuksen laatuun liittyvät asiat. Jokainen haastateltava toi valintaprosessissa esiin edellä mainitut seikat, eikä niitä ole kenenkään osalta kirjattu valintapäätökseen, sillä hakijat ovat näiltä osin tasavertaisia. Valintapäätöstä ei muuteta tältä osin.

Oikaisuvaatimuksessa vedotaan siihen, että sen tekijälle on aiemmassa virkasuhteessa maksettu kertapalkkioita. Rekrytointiprosessissa ei oteta huomioon mahdollisia aiempia virkasuhteita, vaan rekrytointipäätös tehdään rekrytointiprosessissa esiin tulleiden seikkojen perusteella.

Valintapäätöksestä korjataan oikaisuvaatimuksen tekijän osalta hiusalan työkokemus ”17 vuotta” muotoon ”23 vuotta”. Muutoin valintapäätöksen perustelut eivät ole olleet virheellisiä tai vääristeleviä. Tehtävään valitun osalta tiedot on ilmoitettu oikein ja totuudenmukaisesti. Kotitehtävää ei ole mainittu kenenkään osalta, sillä kaikki ovat suorittaneet kotitehtävän saman tasoisesti. Kaikkien haastatteluun edenneiden ansiot on ilmoitettu samalla laajuudella.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun, koulutuspäällikön päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hyväksytään osittain ja valintapäätöstä muutetaan oikaisuvaatimuksen tekijän hiusalan työkokemusvuosien osalta.

Presenter information

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Ask for more info

Milla Marttila, HR-juristi, puhelin: 09 310 53620

milla.marttila2@hel.fi