Taivaskallio, puistosuunnitelma, Käpylä
Taivaskallio, puistosuunnitelma, Käpylä
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä liitteenä 2 olevan piirustuksen numero 6446/1 mukaisen Taivaskallion puistosuunnitelman. Se on osa Pohjoisbaanan suunnitelmakokonaisuutta.
Lautakunta kehotti kaupunkia käyttämään pyöräteillä ja yhdistetyillä väylillä asfalttien värityksiä mahdollisimman johdonmukaisesti. Taivaskallion kohdalla asfaltin värityksen johdonmukaisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota, esimerkiksi käyttämällä punaista asfalttia pyörätien ja tummaa asfalttia yhdistetyn väylän merkitsemiseen.
Lautakunta korosti, että pyöräilijöiden, jalankulkijoiden ja raskaan liikenteen kohtaamisia alueella vältetään.
Lautakunta korosti, että pyöräilyn sekä muiden liikennejärjestelyjen jatkosuunnittelussa sekä toteuttamisessa on huomioitava paremmin mahdollisuus puiden säilyttämiseen sekä niiden korvaamiseen täysimääräisesti. Lautakunta totesi myös, että viherpylväät eivät ole riittävä ratkaisu korvaamaan kaadettavia puita.
Nämä tavoitteet ovat erityisen tärkeitä huomioitaessa sään ääri-ilmiöihin varautumista sekä latvuspeittävyyden osalta.
Käsittely
Asian aikana kuultavina olivat projektipäällikkö Jari Hurskainen, liikenneinsinööri Arttu Mäenpää, projektinjohtaja Raila Hoivanen ja projektinjohtaja Sari Knuuti. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Vastaehdotus 2:
Sakari Bister: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
”Lautakunta kehottaa kaupunkia käyttämään pyöräteillä ja yhdistetyillä väylillä asfalttien värityksiä mahdollisimman johdonmukaisesti. Taivaskallion kohdalla asfaltin värityksen johdonmukaisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota, esimerkiksi käyttämällä punaista asfalttia pyörätien ja tummaa asfalttia yhdistetyn väylän merkitsemiseen."
Kannattaja: Isaac Jyväsjärvi
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Sakari Bisterin vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen.
Vastaehdotus 1:
Sakari Bister: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
"Lautakunta korostaa, että pyöräilijöiden, jalankulkijoiden ja raskaan liikenteen kohtaamisia alueella vältetään."
Kannattaja: Isaac Jyväsjärvi
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Sakari Bisterin vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen.
Vastaehdotus:
Johanna Laisaari: Lisätään päätösehdotuksen loppuun:
Lautakunta korostaa, että pyöräilyn sekä muiden liikennejärjestelyjen jatkosuunnittelussa sekä toteuttamisessa on huomioitava paremmin mahdollisuus puiden säilyttämiseen sekä niiden korvaamiseen täysimääräisesti. Lautakunta toteaa myös, että viherpylväät eivät ole riittävä ratkaisu korvaamaan kaadettavia puita.
Nämä tavoitteet ovat erityisen tärkeitä huomioitaessa sään ääri-ilmiöihin varautumista sekä latvuspeittävyyden osalta.
Kannattaja: Isaac Jyväsjärvi
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Johanna Laisaaren vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan piirustuksen numero 6446/1 mukaisen Taivaskallion puistosuunnitelman. Se on osa Pohjoisbaanan suunnitelmakokonaisuutta.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Taivaskallion puistosuunnitelma on osa Pohjoisbaanan suunnitelmakokonaisuutta, joka on laadittu samanaikaisesti Käpypuiston, Tulvaniityn ja Savelanpuiston puistoalueille sekä Väyläviraston hallinnassa olevalle rautatiealueelle. Yhdessä nämä muodostavat yhtenevän baana-osuuden Käpylän aseman ja Vantaanjoen välille. Välissä on myös jo rakennettu Pohjoisbaanan osuus Maaherrantien kohdalla, johon ei esitetä muutoksia.
Rautatiealueille suunnitellut pyörätiesuunnitelmat hyväksytään kaupunkiympäristölautakunnassa erikseen.
Pohjoisbaanan suunnitelmakokonaisuus perustuu voimassa oleviin asemakaavoihin 1639 ja 3313. Suunnitelmat pohjautuvat Helsingin kaupungin strategisiin tavoitteisiin pyöräliikenteen olosuhteiden ja verkoston systemaattisesta kehittämisestä, Helsingin yleiskaavassa esitettyyn baanaverkkoon ja kaupunginvaltuuston vuonna 2023 hyväksymään Pohjoisbaanan yleissuunnitelmaan.
Liikennejärjestelmätasolla Pohjoisbaana muodostaa merkittävän kulkuyhteyden keskustan ja Pohjois-Helsingin kasvavien asuin- ja työpaikka-alueiden välillä. Baanaverkon toteuttaminen tukee arjen sujuvuutta, edistää asukkaiden hyvinvointia ja mahdollistaa tasa-arvoisen liikkumisen.
Hanke parantaa pyöräliikenteen ja jalankulun sujuvuutta, turvallisuutta ja ympärivuotista käytettävyyttä pääradan varressa. Linjaus tukee pyöräliikenteen kasvutavoitetta, vähentää risteämisiä muun liikenteen kanssa ja parantaa yhteyksiä joukkoliikenteen solmukohtiin. Suunnittelussa on otettu huomioon ympäristöarvot ja sovitus olemassa olevaan kaupunkiin.
Puistosuunnitelman lähtökohtana ovat ELY:n luonnonsuojelun asiantuntijoiden kanssa käydyt keskustelut ja katselmukset. Heiltä on saatu selkeät lähtötiedot siitä, mitä alueella on mahdollista tehdä nykyisen reitin parantamiseksi liito-oravien ydinalueet huomioiden. Suunnitelmassa esitetyt, poistettavat puut on käyty läpi yksitellen ELY:n asiantuntijoiden kanssa. Taivaskallion alla sijaitsee sinne louhittu hiekkasiilo. Se on merkittävän kokoinen ja sijaitsee keskeisellä paikalla keskisen kutujen ja puistojen kunnossapidon alueurakan alueella. Tämän vuoksi sen siirtoa ei ole mahdollista tämän suunnitteluhankkeen yhteydessä.
Pohjoisbaanan hyväksytyn yleissuunnitelman ratkaisu oli linjata baanayhteys radan viereen, sillä sen arvioitiin vaikuttavan vähemmän metsäalueen puustoon ja myös ratkaisun liikenteelliset hyödyt katsottiin nykyisen reitin kehittämistä suuremmiksi. Pyörätie- ja puistosuunnitelmavaiheen tarkemman liito-oravaselvityksen ja puumittausten perusteella todettiin kuitenkin, ettei radanvarren ratkaisu hyvin kapeanakaan ole liito-oravien ydinalueen suojeluvaatimuksen puolesta mahdollinen. Siksi suunnittelussa päädyttiin kehittämään nykyistä pyörätieyhteyttä mahdollisimman laadukkaaksi.
Suunniteltu osuus liittyy etelässä samanaikaisesti suunniteltuun Pohjoisbaanan pyörätiesuunnitelmaan Käpylän aseman alueella ja pohjoisessa pyörätiesuunnitelmaan Taivaskallion ja Käpypuiston välillä.
Suunnitelma
Pohjoisbaana sijoittuu nykyisen yhdistetyn jalkakäytävä-pyörätien linjaukselle. Nykyisen väylän riittämättömät ja huonokuntoiset rakennekerrokset uusitaan kauttaaltaan puiden juuristoalueet huomioiden. Tämä vaatii tarkkoja ja hallittuja ilmakaivumenetelmiä sekä juuriston suojaamista rakentamisen aikana.
Suunnitelma ei kaikilta osin, kuten kulkumuotojen erottelun osalta, täytä baanojen suunnitteluohjeen tavoitteita. Nykyisen pyörätieyhteyden ongelmakohtia parannetaan kuitenkin merkittävästi. Nykyistä kapeaa, yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää levennetään 4,5 metrin levyiseksi siellä, missä se on väylän viereisten puiden puolesta mahdollista. Väylän linjausta parannetaan muun muassa loiventamalla tiukimpia kaarteita ja tekemällä hiekkasiilon ajoliittymän kohdasta nykyistä selvempi ja turvallisempi. Väylän rakenteita ja kuivatusta parannetaan kauttaaltaan. Toimenpiteet lisäävät väylän käytettävyyttä verrattuna nykytilanteeseen ja parantavat tilannetta eri liikkujien näkökulmasta.
Suunnitelmien tarkempi kuvaus ilmenee liitteenä 1 olevasta selostuksesta nro 6446/1. Koostepiirustus on liitteenä 3.
Vaikutukset
Alue on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset. Koska baana rakennetaan suunnilleen nykyisen puistoreitin kohdalle ja metsäinen puistoalue säilytetään muuten nykyisellään, hanke ei merkittävällä tavalla muuta puiston virkistyskäyttömahdollisuuksia.
Liikennejärjestelyiden ja reitin parantaminen, liikennemuotojen erotteleminen siellä missä tila sen mahdollistaa sekä tilan selkeyttäminen esimerkiksi pintamateriaalien avulla parantavat pyöräilyn ja kävelyn edellytyksiä ja turvallista liikkumista kaikille liikkujille, myös lapsille.
Baanaverkon kehittäminen tukee lasten ja nuorten itsenäistä liikkumista, lisää arjen fyysistä aktiivisuutta ja vahvistaa hyvinvointia tarjoamalla turvallisia ja saavutettavia reittejä koulumatkoihin, harrastuksiin ja vapaa-aikaan. Tutkimusten mukaan lasten itsenäinen liikkuminen erityisesti kävellen ja pyörällä tukee heidän fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä hyvinvointiaan.
Luontoarvojen ja kestävän kehityksen huomioiminen
Taivaskallion osuudella baana sijoittuu nykyisen puistoraitin kohdalle, jotta rakentamisen johdosta kaadettavien puiden määrä on voitu minimoida ja turvata alueella elävä direktiivilajin eli liito-oravan elinympäristö. Asia on tarkemmin kuvattu kohdassa lähtökohdat ja tavoitteet. Liito-oravan kulku- ja elinmahdollisuudet eivät suunnitelman toteuttamisen myötä heikenny.
Myös muutokset pyörätien tasauksessa ja rakennekerroksien vahvistamisessa on minimoitu, jotta ympäröivää kasvillisuutta voidaan säilyttää mahdollisimman paljon.
Niityillä, istutettavilla puilla sekä metsän reunojen viimeistelyssä käytetään kierrätyskasvualustoja. Täydennysistutukset metsäisillä alueilla tehdään alueella luontaisesti kasvavilla lajeilla. Kaadettavista lehtipuista osa jätetään lahopuuksi. Alueella esiintyvät haitalliset vieraslajit kartoitettiin vuoden 2024 aikana ja niiden poisto huomioidaan jatkosuunnittelussa.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Puistosuunnitelma on toteutettu ”Yhteinen kunnallistekninen työmaa” sopimuksen (7.3.2017) mukaisesti yhteistyössä sopimuksen osapuolten kanssa. Sopimuksen osapuolia ovat Helsingin kaupunki, Helsingin seudun ympäristöpalvelut kuntayhtymä (HSY), Helen Oy, Helen Sähköverkko Oy, Elisa Oyj, DNA Oyj, Telia Finland Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Cinia Oy. Sopimuksen mukaisesti kukin sopimuksen allekirjoittanut osapuoli sitoutuu suunnittelun aikana määrittelemään omat johtotarpeensa kohteessa ja tekemään omaa suunnittelua samanaikaisesti hankkeen etenemisen kanssa. Vastaavaa yhteistyötä on tehty GlobalConnect Oy:n kanssa ja jonka YKT-sopimuksen valmistelu on käynnissä. Suunnittelun tavoitteena on aikaansaada rakennushankekohtaiset yhteiset ristiriidattomat suunnitelma-asiakirjat ja selostukset. Lisäksi suunnitelmat on laadittu yhteistyössä ELY-keskuksen asiantuntijoiden kanssa.
Pohjoisbaanan suunnitelmaluonnos Taivaskallion alueella oli esillä sähköisesti kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 5.−18.6.2024 ja 28.5.−10.6.2025. Esilläoloista ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen tiedotettiin alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä, kaupungin verkkosivuilla sekä Helsingin Uutisissa.
Esilläolon aikaiset asukaspalautteet on kirjattu vuorovaikutusmuistioihin, jotka ovat liitteinä 4 ja 5.
Puistosuunnitelmaehdotus oli sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 1.−14.10.2025. Suunnitelmien nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille. Muut osalliset saivat sen yleistiedoksiantona. Lisäksi asiasta ilmoitettiin kaupungin verkkosivuilla.
Muistutusten käsittely
Yhdessä muiden samanaikaisesti laadittujen Pohjoisbaanan puistosuunnitelmien ja pyörätiesuunnitelmien kanssa suunnitelmista jätettiin 11 muistutusta.
Muistutukset on käsitelty aihepiireittäin, ja niihin annetut vastineet löytyvät liitteenä 6 olevasta muistiosta.
Kustannukset ja aikataulu
Tämän puistosuunnitelman lisäksi lautakunnassa on hyväksyttävänä kaksi muuta Pohjoisbaanaan liittyvää puistosuunnitelmaa ja pyörätiesuunnitelmia. Näiden yhteiskustannus on noin 11,6 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuuston hyväksymä Pohjoisbaanan kokonaiskustannusarvio on 28,7 miljoonaa euroa. Nyt käsittelyssä ovat Käpylän ja Oulunkylän osiot, joiden kustannusarvio valtuuston päätöksessä oli noin 7,5 miljoonaa euroa. Yleissuunnittelun jälkeen rakennuskustannusindeksi on noussut 18 %. Lisäksi esitettyihin pyörätie- ja puistosuunnitelmiin on lisätty katuympäristön parannuksia ja laajennuksia ja tehty muutoksia suhteessa yleissuunnitelmaan, esim. Taivaskallion kohdalla baanan linjaus on pidentynyt ja Vantaanjoen nykyinen silta esitetään uusittavaksi.
Puistosuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 550 000 euroa, 120 euroa/m² (alv 0 %).
Alueen vuotuiset ylläpitokustannukset ovat noin 8 000 euroa (alv 0 %). Ylläpitokustannukset ovat 2 000 euroa kalliimmat kuin nykyisin, koska pyörätien ja jalankulkuväylän leveys ja siten pinta-ala kasvavat.
Pohjoisbaanan rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2026 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.
Sovelletut säännökset
Alueidenkäyttölaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 §:n 2 momentin 11 kohdan mukaan lautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Puistosuunnitelma mahdollistaa baanan rakentamisen. Suunnitelman voidaan katsoa olevan taloudellisesti ja periaatteellisesti merkittävä.
This decision was published on 15.12.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Käytettäessä tavallista sähköistä tiedoksiantoa asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmantena päivänä viestin lähettämisestä.
Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.