Päätös hallinnollisten pakkokeinojen tuomitsemisesta

HEL 2025-014564
§ 42

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen tuomitsemisesta

Pelastuskomentaja

Päätös

Pelastuskomentaja on päättänyt tuomita uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti Kiinteistö Oy Helsingin Sienikuja 2:lle asetetut kiinteät uhkasakot maksettavaksi. Päävelvoitteet ja niiden tehostamiseksi tuomitut kiinteät uhkasakot on yksilöity jäljempänä.

Päätökseen velvoitettu

Kiinteistö Oy Helsingin Sienikuja 2, y-tunnus: 2402461-3, kiinteistötunnus: 091-041-0172-0006

Asian taustat

Kiinteistö Oy Helsingin Sienikuja 2:ssa (Sienikuja 2, pysyvä rakennustunnus 24990) tehtiin Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen valvontasuunnitelman mukainen palotarkastus 11.6.2024. Valvontatapahtumasta on laadittu päätös 28.8.2024 (pöytäkirjan numero 98 346).

Tarkastuksella havaittiin puutteita, jotka määrättiin korjattavaksi 30.9.2024 mennessä. Pelastusviranomainen suoritti korjauksille annetun määräajan jälkeen jälkivalvontaa 23.1.2025 (pöytäkirjan numero 100 230). Asianosainen ei ollut toimittanut kirjallisia selvityksiä korjausmääräysten toimeenpanemiseen liittyen eikä asianosaista saatu tavoitettua puhelimitse tai sähköpostilla. Korjausmääräysten noudattamista ei jälkivalvonnassa voitu todeta.

Pelastusviranomainen voi pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaan tehostaa antamaansa määräystä tai kieltoa uhkasakolla. Tällä tarkoitetaan, että pelastusviranomainen voi asettaa ja myöhemmin tuomita uhkasakon, jos annettuja määräyksiä ei noudateta. Uhkasakon tavoitteena on varmistaa, että päävelvoitteet täytetään.

Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa 23.1.2025. Asiasta on laadittu päätös 31.3.2025 (päätöksen numero HEL 2025-004356). Päätös on saanut lainvoiman. Asettamispäätöksessä päävelvoitteiden noudattamisen määräajaksi annettiin 2.5.2025. Asianosainen ei osoittanut päävelvoitteita noudatetuiksi asettamispäätöksessä annettuun määräaikaan mennessä.

Kuuleminen uhkasakon tuomitsemisesta

Pelastusviranomainen on kuullut velvoitettavaa osapuolta mahdollisesta uhkasakon maksuun tuomitsemisesta 14.5.2025 (pöytäkirjan numero 101 743). Kuulemisaikaa varattiin 27.6.2025 asti. Kuuleminen perustuu uhkasakkolain (1113/1990) 5 luvun 22 §:ään ja hallintolain (434/2003) 6 luvun 34 §:ään, jonka mukaan asianosaiselle on ennen asian ratkaisemista varattava tilaisuus lausua mielipiteensä asiasta sekä antaa selityksensä sellaisista vaatimuksista ja selvityksistä, jotka saattavat vaikuttaa asian ratkaisuun.

Pelastusviranomainen teki erillisen kohdekäynnin paikan päällä 2.7.2025 asian riittäväksi selvittämiseksi. Kohdekäynnillä annettiin neuvontaa ja todettiin laiminlyöntien jatkuvan. Asianosainen antoi kohdekäynnillä pätevän henkilökohtaisen selityksen, jonka perusteella pelastusviranomainen katsoi tarpeelliseksi pidentää tuomitsemisvaiheen kuulemisen määräaikaa asian edelleen selvittämiseksi (pöytäkirjan numero 102 490). Kuulemisaikaa jatkettiin 22.8.2025 asti.

Asianosaiselle on annettu mahdollisuus antaa oma selityksensä seuraavista päävelvoitteista:

Päävelvoitteet

Päävelvoite 1

Kohteen ilmanvaihtokanavat ja -laitteet on puhdistettava siten, ettei niistä aiheudu tulipalon vaaraa. (Pelastuslaki 379/2011 13 §)

Määräaikaisella palotarkastuksella käydyn keskustelun yhteydessä todettiin, ettei ilmanvaihtokanavien puhdistuksen ajankohdasta ole tietoa eikä dokumenttia tehdystä puhdistustyöstä ollut saatavilla. Pelastuslain 379/2011 13 §:n mukaan rakennuksen omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan on huolehdittava, että ilmanvaihtokanavat ja -laitteet on huollettu ja puhdistettu siten, että niistä ei aiheudu tulipalon vaaraa. Asianosainen ei ole toimittanut selitystä rakennuksen ilmanvaihtokanavien nuohouksesta määräajassa.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon tuomitsemista päävelvoitteen tehosteeksi. Mikäli uhkasakko tuomitaan uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti, se tullaan tuomitsemaan kiinteänä 5000 € (viisi tuhatta euroa) uhkasakkona.

Päävelvoite 2

Yläkerran autohallin pikapalopostien toimintakunnosta on huolehdittava valmistajan ohjeen mukaan. (Pelastuslaki 379/2011 12 §).

Tarkastuksen yhteydessä havaittiin, ettei rakennuksen pikapaloposteja ollut huollettu. Pelastuslain (379/2011) 12.1,1 §:n mukaan vaaditut tai viranomaisten määräämät sammutus-, pelastus- ja torjuntakalusto on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Pelastuslain 12.2 §:n mukaan rakennuksen omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan velvollisuus on huolehtia alkusammutusvälineiden toimintakunnosta.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon tuomitsemista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko tuomitaan, se tullaan tuomitsemaan kiinteänä 1500 € (tuhat viisisataa euroa) uhkasakkona.

Päävelvoite 3

Väestönsuojan laitteet on huollettava ja tarkastettava. Tarkastukseen on sisällytettävä laitteiden toimintakunto ja ilmanvaihtojärjestelmien toiminta (tiiveyskoe). (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta 506/2011 20 §).

Tarkastuksen yhteydessä havaittiin, ettei rakennuksen väestönsuojan varusteita ja laitteita ollut kunnossapidetty. Pelastuslain (379/2011) 12.1,5 §:n mukaan vaaditut tai viranomaisten määräämät väestönsuojien varusteet ja laitteet on pidettävä toimintakunnossa sekä huollettava ja tarkastettava asianmukaisesti. Pelastuslain 12.2 §:n mukaan rakennuksen omistajan, haltijan ja toiminnanharjoittajan velvollisuus on huolehtia väestönsuojien varusteiden ja laitteiden toimintakunnosta.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon tuomitsemista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko tuomitaan, se tullaan tuomitsemaan kiinteänä 3000 € (kolme tuhatta euroa) uhkasakkona.

Päävelvoite 4

Kohteen sähkölaitteistoille on tehtävä määräaikaistarkastus. (Pelastuslaki 379/2011 9 § ja 14 §).

Tarkastuksen yhteydessä havaittiin, ettei rakennuksen sähkölaitteistoja ollut kunnossapidetty ja tarkastettu pelastuslain 9.1,1 §:n ja 14 §:n edellyttämällä tavalla. Pelastuslain 9.1,1 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan huolehdittava siitä, että rakennus, rakennelma ja sen ympäristö pidetään sellaisessa kunnossa, että tulipalon syttymisen, tahallisen sytyttämisen sekä leviämisen vaara on vähäinen.

Pelastuslain 14.1,1 §:n mukaan rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ehkäistävä tulipalojen syttymistä ja muiden vaaratilanteiden syntymistä. Sähköturvallisuudesta ja -laitteistoista huolehtiminen on merkittävä osa rakennuksen paloturvallisuutta. Sähkölaitteistojen tarkastuksella ja huoltamisella voidaan ennaltaehkäistä mahdollisia onnettomuus- ja tulipalotilanteita, jotka aiheutuvat viallisista sähkölaitteistoista.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon tuomitsemista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko tuomitaan, se tullaan tuomitsemaan kiinteänä 1000 € (tuhat euroa) uhkasakkona.

Asianosaisen vastine

Asianosainen on antanut tuomitsemisvaiheen kuulemisaikana kirjallisia vastineita päävelvoitteisiin liittyen.

Päävelvoite 1: Ilmanvaihtokanavia ei ole puhdistettu. Asianosaisen kanssa käydyn puhelinkeskustelun mukaan nuohooja perui tulonsa ja siirsi aikaa.

Päävelvoite 2: Selvitys pikapalopostien tarkastuksesta ja huollosta.

Päävelvoite 3: Väestönsuojan tarkastuspöytäkirja. Tarkastuksessa on havaittu puutteita. Laitteistoa ei ole huollettu pelastuslain edellyttämälle tasolle.

Päävelvoite 4: Sähkölaitteiston tarkastuspöytäkirja. Tarkastuksessa on annettu korjauskehotuksia. Paloturvallisuuteen vaikuttavien puutteiden korjauksista ei ole saatu selvitystä asianosaiselta.

Vastineen käsittely

Asianosaisen antaman vastineen perusteella pelastusviranomainen toteaa päävelvoitteen 2 noudatetuksi ja luopuu tähän päävelvoitteeseen liittyvistä vaatimuksista. Päävelvoitteelle 2 asetettua uhkasakkoa ei tuomita maksettavaksi.

Asianosaisen katsotaan ryhtyneen toimenpiteisiin myös päävelvoitteiden 1, 3 ja 4 osalta. Toimenpiteitä ei kuitenkaan ole saatu valmiiksi tai ne eivät ole olleet riittäviä, jotta päävelvoitteet voitaisiin katsoa noudatetuiksi. Päävelvoitteet 1, 3 ja 4 ovat edelleen voimassa ja niille asetetut kiinteät uhkasakot tuomitaan maksettavaksi.

Päätöksen perustelu

Kiinteistö Oy Helsingin Sienikuja 2 ei ole annetusta neuvonnasta ja kehotuksesta huolimatta korjannut kaikkia päävelvoitteita pelastuslain (379/2011) säännösten vaatimalle tasolle. Asianosaisella ei ole ollut esittää pätevää syytä annettujen määräysten noudattamatta jättämiselle.

Koska päävelvoitteita ei ole noudatettu, pelastusviranomainen katsoo tarpeelliseksi tuomita asetetut kiinteät uhkasakot (yhteensä 9 000 euroa) Kiinteistö Oy Helsingin Sienikuja 2:lle maksettavaksi. Uhkasakot tuomitaan maksettavaksi uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisesti.

Yhteenveto tuomituista uhkasakoista

1. Ilmanvaihtokanavien ja -laitteiden puhdistus - 5000 €
2. Päävelvoite täytetty.
3. Väestönsuojan laitteiden tarkastus ja huolto - 3000 €
4. Sähkölaitteiston määräaikaistarkastus - 1000 €

Uhkasakon maksaminen

Maksakaa teille tuomittu uhkasakko liitteenä olevan tilisiirtolomakkeen mukaisesti. Huomaattehan, että uhkasakon maksaminen tai päätöksestä valittaminen ei poista velvollisuuttanne korjata esitettyjä päävelvoitteita välittömästi lainsäädännön vaatimalle tasolle. Sakon maksaminen ei myöskään estä uuden uhkasakon tuomitsemista (pelastuslaki 104 § (616/2022), uhkasakkolaki 10 § (1113/1990)).

Uuden uhkasakon asettaminen

Asianosainen ei ole noudattanut pelastusviranomaisen kehotusta korjata päävelvoitteiden edellyttämät asiat viivytyksettä. Selvityksen kohteena olevat asiat eivät vastaa pelastuslain (379/2011) säännösten vaatimaa tasoa. Pelastusviranomainen varaa asianosaiselle tilaisuuden kirjallisen selityksen antamiseen uuden uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa. Kuuleminen toteutetaan erikseen.

Toimivaltaperuste

Pelastustoimen palvelukokonaisuutta johtaa pelastuskomentaja. Helsingin kaupungin hallintosäännön 18 luvun 5 §:n ja Helsingin pelastuslaitoksen toimintasäännön 2 luvun mukaan toimivalta uhkasakon päättämisessä on pelastuskomentajalla.

Valitusosoitus

Asianosainen saa hakea ratkaisuun muutosta valittamalla hallinto-oikeuteen 30 päivän sisällä päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lainvoimainen, kun valitusaika on päättynyt tai tehty valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän päätöksen liitteenä.

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan asiassa velvoitetulle Kiinteistö Oy Helsingin Sienikuja 2:lle todisteellisesti.

Ilmoitusvelvollisuus

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18 §)

Tällä tarkoitetaan sitä, jos omistajuus tai omaisuuden käyttöoikeus muuttuu, uuden omistajan on saatava tieto, että hän on velvoitettu täyttämään tässä päätöksessä esitetyt velvoitteet. Uudesta omistajasta tai käyttöoikeuden haltijasta on ilmoitettava myös pelastusviranomaiselle.

Ilmoitus Maanmittauslaitokselle

Pelastusviranomainen ilmoittaa Maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä 091-041-0172-0006 koskevista päävelvoitteista ja niiden tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

This decision was published on 30.09.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Ask for more info

Arto Ahonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31281

arto.ahonen@hel.fi

Decisionmaker

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Attachments

1. PTK 101743
The attachment will not be published on the internet.
2. PTK 102490
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.