Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otso Kivekkään ym. valtuustoaloitteesta koskien runkolinjojen luotettavuuden ja nopeuden parantamista

HEL 2025-014906

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Otso Kivekkään ym. valtuustoaloitteesta koskien runkolinjojen luotettavuuden ja nopeuden parantamista

Case 16. / 667 §

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään, että runkolinjojen luotettavuutta ja nopeutta tulisi parantaa, erityisesti Itä-Helsingissä huomioiden tuleva Junatien sillan uusimisesta johtuva metrokatko.

Kaupunkiympäristön toimiala pitää aihetta tärkeänä ja vastikään julkaistussa Verkostokaupungin joukkoliikennejärjestelmä -raportissa esitettyjen kehittämistoimenpiteiden mukaisena. Kaupunki käynnistää vuoden 2026 alusta yhteistyössä HSL:n kanssa linjojen 59, 500 ja 510 osalta selvitystyön, hyödyntäen HSL:n kehittämää sujuvuuden seurannan työkalua.

Joukkoliikenteen luotettavuus ja nopeus ovat tärkeitä, jotta joukkoliikenne toimii oikeasti houkuttelevana ja kilpailukykyisenä kulkumuotona. Erityisen tärkeää tämä on suurten matkustajamäärien tiheästi kulkevilla linjoilla. Tällä hetkellä kaupungilla ei ole jatkuvasti käytettävissä olevaa tilannekuvaa eri joukkoliikennelinjojen sujuvuudesta ja luotettavuudesta. Joukkoliikenteen infrastruktuurin ja esimerkiksi liikennevaloetuuksien parantaminen perustuvat pääosin HSL:ltä ja muista lähteistä saataviin yksittäisiin tietoihin ja palautteisiin. Raitioliikenteen osalta prosessi on vakiintuneempaa osana Raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, mutta bussiliikenteen osalta vastaavaa jatkuvaa prosessia ei ole.

HSL on kehittänyt omaa sujuvuuden seurannan työkalua ja sen ohessa prosessia bussi- ja raitiolinjojen luotettavuuden seurantaan. Työkalun avulla on mahdollista seurata eri linjojen täsmällisyyttä ja sitä, missä kohdissa linjoja viiveet syntyvät. Näin on mahdollista analysoida linjojen kehittämistarpeita tietoon perustuen, ja kaupungilla on paremmat mahdollisuudet toimia aktiivisesti.

Prosessiin kuuluu kiinteästi yhteistyö kaupunkien kanssa tunnistettujen ongelmakohtien ratkaisemiseksi ja korjaamiseksi. Prosessin pilotointi on aloitettu loppuvuodesta 2025 Helsingin kaupungin kanssa ja alustavasti ensi vaiheen tarkasteluissa ovat mukana mm. aloitteessa mainitut linjat 500, 510 ja 560. Pidemmällä aikavälillä prosessin kautta syntyy HSL:llä vuosittain lista vaikuttavimmista kehittämistä kaipaavista kohteista, jotka voidaan viedä kaupungilla suunnittelun kautta toteutukseen.

Verkostokaupungin joukkoliikennejärjestelmä -työssä (Kaupunkiympäristön aineistoja 2025:15) tunnistettiin, että Helsingille tärkeiden, tiheästi liikennöityjen ja hyvin kuormittuneiden bussi- ja raitiolinjojen verkosto ei tule täysipainoisesti esiin HSL:n nykyisessä runkolinjastossa. Siksi jatkossa tavoitteena on nostaa esiin ns. korkean palvelutason verkostosta merkittävimpiä linjoja, joiden liikennöinnin luotettavuus ja nopeus ovat kaikkein tärkeimpiä. Nämä linjat tai linjaparit tarjoavat jatkuvasti korkeintaan 10 minuutin vuorovälillä kulkevaa joukkoliikennepalvelua ja sisältävät raideliikenteen ja runkolinjabussien lisäksi myös useita ns. normaaleja bussilinjoja ja linjapareja, kuten poikittaislinjat 52, 56, 57, 59 sekä linjapari 54/554. Siten aloitteen toiveen runkolinjaston luotettavuuden ja nopeuden parantamisesta voidaan tulkita kattamaan myös nämä linjat.

Verkostokaupungin joukkoliikennejärjestelmä -työssä tunnistettiin myös, että korkean palvelutason verkoston reittejä on syytä lähteä kehittämään järjestelmällisesti. Tarkoituksena on käynnistää vuosittain tiettyjen reittien infrastruktuurin parantamisen suunnitteluun keskittyviä työpaketteja, merkittävimmistä reiteistä alkaen. Pasilan kautta kulkevat poikittaiset reitit, mm. linjat 500 ja 510, tunnistettiin tärkeimmiksi kohteiksi. Seuraavaksi tärkeimpänä on linjan 560 reitti. HSL:n sujuvuuden seurannan prosessin pilotointi ja käynnistäminen tukee myös tätä toimintamallia.

HSL:n vastuulla olevassa Länsi-Helsingin linjastosuunnitelmassa on suunniteltu Vihdintien pikaraitiolinjasta 14 ja Töölöstä Eiraan kulkevasta raitiolinjasta 5 seuraavia linjastomuutostarpeita. Koska suunniteltu raitiotieinfra mahdollistaa myös uuden raitiolinjan jatkamisen Pasilasta Munkkivuoreen, ulottuvat linjastosuunnitelman vaikutukset myös Pasilan ja Munkkiniemen välisiin bussilinjoihin 500 ja 510. Linjastosuunnitelman on tarkoitus valmistua keväällä 2026. Linjastoon mahdollisesti tulevat muutokset huomioidaan parantamistoimia suunniteltaessa.

Junatien metrosillan uusimista on suunniteltu siten, että metroliikenne tulee olemaan poikki Hakaniemen ja Kulosaaren välillä useita kuukausia vuoden 2027 aikana. Tämän katkon aikana sekä metroa korvaavat bussit että linjat 59, 500 ja 510 tulevat todennäköisesti olemaan hyvin kuormittuneita Herttoniemen ja kantakaupungin välillä. On siis hyvin perusteltua varmistaa näiden bussireittien sujuva ja luotettava kulku koko metrokatkon ajan, sekä myös sitä seuraavan Kulosaarensillan uusimisen ajan. Välittömästi työmaiden ympäristössä tarvittaneen myös väliaikaisia toimenpiteitä, mutta pysyvät sujuvoittamistoimenpiteet linjojen varsilla parantavat niiden kulkua kokonaisuutena ja myös työmaiden valmistuttua.

Kaupunkiympäristön toimiala käynnistää vuoden 2026 alusta yhteistyössä HSL:n kanssa työn linjojen 59, 500 ja 510 reittien pahimpien pullonkaulojen tunnistamiseksi ja niiden parantamiseksi kehittämällä infrastruktuuria ja liikenteenohjausta. Toimenpiteitä pyritään toteuttamaan jo ennen Junatien metrosillan uusimisen alkamista ja niissä huomioidaan myös metroa korvaavan bussiliikenteen tarpeita. Ensimmäisten toimenpiteiden yhteydessä kehitetään myös yhteistyön mallia joukkoliikenteen sujuvoittamis- ja nopeuttamistoimenpiteiden systemaattiseen tarpeiden tunnistamiseen, ratkaisujen suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Myöhemmin tullaan toisena kokonaisuutena käynnistämään vastaava prosessi linjan 560 osalta, hyödyntäen ensimmäisestä kokonaisuudesta saatuja kokemuksia.

Lautakunta korosti, että metrokatkon aikana linjojen 500, 510 ja 59 sekä metroa korvaavan bussiliikenteen sujuva kulku on ensiarvoisen tärkeää Itä-Helsingin saavutettavuuden kannalta ja siksi sitä on syytä priorisoida.

Käsittely

Vastaehdotus:
Otso Kivekäs: Lisätään lausuntoehdotuksen loppuun:
Lautakunta korostaa, että metrokatkon aikana linjojen 500, 510 ja 59 sekä metroa korvaavan bussiliikenteen sujuva kulku on ensiarvoisen tärkeää Itä-Helsingin saavutettavuuden kannalta ja siksi sitä on syytä priorisoida.

Kannattaja: Johanna Laisaari

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään, että runkolinjojen luotettavuutta ja nopeutta tulisi parantaa, erityisesti Itä-Helsingissä huomioiden tuleva Junatien sillan uusimisesta johtuva metrokatko.

Kaupunkiympäristön toimiala pitää aihetta tärkeänä ja vastikään julkaistussa Verkostokaupungin joukkoliikennejärjestelmä -raportissa esitettyjen kehittämistoimenpiteiden mukaisena. Kaupunki käynnistää vuoden 2026 alusta yhteistyössä HSL:n kanssa linjojen 59, 500 ja 510 osalta selvitystyön, hyödyntäen HSL:n kehittämää sujuvuuden seurannan työkalua.

Joukkoliikenteen luotettavuus ja nopeus ovat tärkeitä, jotta joukkoliikenne toimii oikeasti houkuttelevana ja kilpailukykyisenä kulkumuotona. Erityisen tärkeää tämä on suurten matkustajamäärien tiheästi kulkevilla linjoilla. Tällä hetkellä kaupungilla ei ole jatkuvasti käytettävissä olevaa tilannekuvaa eri joukkoliikennelinjojen sujuvuudesta ja luotettavuudesta. Joukkoliikenteen infrastruktuurin ja esimerkiksi liikennevaloetuuksien parantaminen perustuvat pääosin HSL:ltä ja muista lähteistä saataviin yksittäisiin tietoihin ja palautteisiin. Raitioliikenteen osalta prosessi on vakiintuneempaa osana Raitioliikenteen kehittämisohjelmaa, mutta bussiliikenteen osalta vastaavaa jatkuvaa prosessia ei ole.

HSL on kehittänyt omaa sujuvuuden seurannan työkalua ja sen ohessa prosessia bussi- ja raitiolinjojen luotettavuuden seurantaan. Työkalun avulla on mahdollista seurata eri linjojen täsmällisyyttä ja sitä, missä kohdissa linjoja viiveet syntyvät. Näin on mahdollista analysoida linjojen kehittämistarpeita tietoon perustuen, ja kaupungilla on paremmat mahdollisuudet toimia aktiivisesti.

Prosessiin kuuluu kiinteästi yhteistyö kaupunkien kanssa tunnistettujen ongelmakohtien ratkaisemiseksi ja korjaamiseksi. Prosessin pilotointi on aloitettu loppuvuodesta 2025 Helsingin kaupungin kanssa ja alustavasti ensi vaiheen tarkasteluissa ovat mukana mm. aloitteessa mainitut linjat 500, 510 ja 560. Pidemmällä aikavälillä prosessin kautta syntyy HSL:llä vuosittain lista vaikuttavimmista kehittämistä kaipaavista kohteista, jotka voidaan viedä kaupungilla suunnittelun kautta toteutukseen.

Verkostokaupungin joukkoliikennejärjestelmä -työssä (Kaupunkiympäristön aineistoja 2025:15) tunnistettiin, että Helsingille tärkeiden, tiheästi liikennöityjen ja hyvin kuormittuneiden bussi- ja raitiolinjojen verkosto ei tule täysipainoisesti esiin HSL:n nykyisessä runkolinjastossa. Siksi jatkossa tavoitteena on nostaa esiin ns. korkean palvelutason verkostosta merkittävimpiä linjoja, joiden liikennöinnin luotettavuus ja nopeus ovat kaikkein tärkeimpiä. Nämä linjat tai linjaparit tarjoavat jatkuvasti korkeintaan 10 minuutin vuorovälillä kulkevaa joukkoliikennepalvelua ja sisältävät raideliikenteen ja runkolinjabussien lisäksi myös useita ns. normaaleja bussilinjoja ja linjapareja, kuten poikittaislinjat 52, 56, 57, 59 sekä linjapari 54/554. Siten aloitteen toiveen runkolinjaston luotettavuuden ja nopeuden parantamisesta voidaan tulkita kattamaan myös nämä linjat.

Verkostokaupungin joukkoliikennejärjestelmä -työssä tunnistettiin myös, että korkean palvelutason verkoston reittejä on syytä lähteä kehittämään järjestelmällisesti. Tarkoituksena on käynnistää vuosittain tiettyjen reittien infrastruktuurin parantamisen suunnitteluun keskittyviä työpaketteja, merkittävimmistä reiteistä alkaen. Pasilan kautta kulkevat poikittaiset reitit, mm. linjat 500 ja 510, tunnistettiin tärkeimmiksi kohteiksi. Seuraavaksi tärkeimpänä on linjan 560 reitti. HSL:n sujuvuuden seurannan prosessin pilotointi ja käynnistäminen tukee myös tätä toimintamallia.

HSL:n vastuulla olevassa Länsi-Helsingin linjastosuunnitelmassa on suunniteltu Vihdintien pikaraitiolinjasta 14 ja Töölöstä Eiraan kulkevasta raitiolinjasta 5 seuraavia linjastomuutostarpeita. Koska suunniteltu raitiotieinfra mahdollistaa myös uuden raitiolinjan jatkamisen Pasilasta Munkkivuoreen, ulottuvat linjastosuunnitelman vaikutukset myös Pasilan ja Munkkiniemen välisiin bussilinjoihin 500 ja 510. Linjastosuunnitelman on tarkoitus valmistua keväällä 2026. Linjastoon mahdollisesti tulevat muutokset huomioidaan parantamistoimia suunniteltaessa.

Junatien metrosillan uusimista on suunniteltu siten, että metroliikenne tulee olemaan poikki Hakaniemen ja Kulosaaren välillä useita kuukausia vuoden 2027 aikana. Tämän katkon aikana sekä metroa korvaavat bussit että linjat 59, 500 ja 510 tulevat todennäköisesti olemaan hyvin kuormittuneita Herttoniemen ja kantakaupungin välillä. On siis hyvin perusteltua varmistaa näiden bussireittien sujuva ja luotettava kulku koko metrokatkon ajan, sekä myös sitä seuraavan Kulosaarensillan uusimisen ajan. Välittömästi työmaiden ympäristössä tarvittaneen myös väliaikaisia toimenpiteitä, mutta pysyvät sujuvoittamistoimenpiteet linjojen varsilla parantavat niiden kulkua kokonaisuutena ja myös työmaiden valmistuttua.

Kaupunkiympäristön toimiala käynnistää vuoden 2026 alusta yhteistyössä HSL:n kanssa työn linjojen 59, 500 ja 510 reittien pahimpien pullonkaulojen tunnistamiseksi ja niiden parantamiseksi kehittämällä infrastruktuuria ja liikenteenohjausta. Toimenpiteitä pyritään toteuttamaan jo ennen Junatien metrosillan uusimisen alkamista ja niissä huomioidaan myös metroa korvaavan bussiliikenteen tarpeita. Ensimmäisten toimenpiteiden yhteydessä kehitetään myös yhteistyön mallia joukkoliikenteen sujuvoittamis- ja nopeuttamistoimenpiteiden systemaattiseen tarpeiden tunnistamiseen, ratkaisujen suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Myöhemmin tullaan toisena kokonaisuutena käynnistämään vastaava prosessi linjan 560 osalta, hyödyntäen ensimmäisestä kokonaisuudesta saatuja kokemuksia.

Valtuutettu Otso Kivekäs ja 28 muuta valtuutettua ovat tehneet kaupunginvaltuuston kokouksessa 24.9.2025 valtuustoaloitteen koskien runkolinjojen luotettavuuden ja nopeuden parantamista.

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan asiasta lausunnon kaupunginhallitukselle 15.1.2026 mennessä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.

This decision was published on 15.12.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

Name
Rikhard Manninen

Title
Vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Ask for more info

Name
Niko Setälä

Title
Projektipäällikkö: 09 310 37031