Oikaisuvaatimus rakentamislupamaksusta, laskunumero 2860080180
Oikaisuvaatimus rakentamislupamaksusta, laskunumero 2860080180
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hylätä Telia Towers Finland Oy:n oikaisuvaatimuksen rakentamislupaa LP-091-2022-10585 koskevasta rakentamislupamaksusta (laskunumero 2860080180).
Tämä päätös annetaan tiedoksi kuuluttamalla Helsingin kaupungin verkkosivuilla.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Maksun perusteena oleva rakentamislupapäätös
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan rakennusvalvontapalveluiden itäisen lupayksikön rakennusmestari on Telia Towers Finland Oy:n hakemuksesta päätöksellään 17.6.2025 § 1015 (LP-091-2022-10585) myöntänyt rakentamisluvan matkaviestintukiaseman rakentamiselle kiinteistölle 91-423-2-59 Pakilan kaupunginosaan.
Rakentamislupapäätöksen mukaan matkaviestintukiasema käsittää 36 metriä korkean putkiristikkomaston sekä 9 m²:n laitesuojan. Kokonaisuus sijoittuu rakennuspaikalla voimassa olevan asemakaavan nro 10310 mukaiselle retkeily- ja ulkoilualueelle VR. Hankkeelle on myönnetty 27.1.2025 poikkeaminen asemakaavasta (HEL 2024-005777 T 10 04 01).
Rakentamislupapäätöksen mukaan päätös on kuulutettu 18.6.2025 ja siihen on tullut hakea muutosta oikaisuvaatimuksella viimeistään 25.7.2025.
Rakentamislupahakemuksen käsittelyn johdosta hakijalle on määrätty suoritettavaksi Helsingin vuoden 2025 rakennusvalvontataksan 3 §:n c kohdan nojalla 11 250 euron suuruinen rakentamislupamaksu (laskunumero 2860080180).
Asian tausta
Luvanhakija Telia Towers Finland Oy on 22.7.2025 lähettänyt rakennusvalvontaan sähköpostiviestin, jossa on tiedusteltu rakentamisluvasta määrätyn maksun suuruutta. Rakennusvalvonnasta on 11.8.2025 vastattu tiedusteluun ja kerrottu muun ohella, että lasku on vuoden 2025 rakennusvalvontataksan mukainen.
Luvanhakija on edelleen 18.8.2025 tiedustellut rakennusvalvonnasta tarkempaa perustelua sille, mistä kyseisen kohteen hinta koostuu. Rakennusvalvonnasta on 19.8.2025 vastattu tiedusteluun ja kerrottu, että rakennusvalvontataksa on keskiarvoa suurempi, koska lupahakemuksen käsittely on ollut työmäärältään keskimääräistä suurempi. Luvanhakija on samana päivänä vastannut rakennusvalvonnan viestiin ja todennut muun ohella, että se tarvitsee tarkemman selvityksen ja erittelyn laskusta, koska lasku on kohtuuttoman korkea.
Rakennusvalvonnasta on 26.8.2025 vastattu luvanhakijalle seuraavasti:
Vähintään 30 metriä korkean maston tai piipun rakentamislupamaksu on työmäärästä riippuen 3 950 – 15 000 euroa, keskimäärin 9 475 euroa (rakennusvalvontataksa 2025, 3 § c). Tässä hankkeessa keskimääräistä lupamaksua nostaa se, että hanke sijaitsee asemakaavan vastaisesti hyvin lähellä asutusta/pientaloaluetta ja hankkeella on keskimääräistä enemmän huomauttaneita naapureita. Hanke sijaitsee myös hyvin lähellä muinaismuistolain mukaista muinaismuistoaluetta ja hankkeelle on tarvittu keskimääräistä enemmän viranomaislausuntoja. Alhaista lupamaksua voidaan käyttää, jos hanke on asemakaavan ja muiden säännösten ja määräysten mukainen eikä hankkeella ole minkäänlaista vaikutusta ympäristöön tai naapureihin.
Luvanhakija on 1.9.2025 ilmoittanut rakennusvalvontaan muun ohella, että sille annetuilla tiedoilla se ei voi laskua hyväksyä. Edelleen rakennusvalvonnasta on 2.9.2025 ilmoitettu luvanhakijalle, että sillä on oikeus tehdä maksusta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle osoitettu oikaisuvaatimus.
Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen
Luvanhakija Telia Towers Finland Oy on 10.9.2025 toimittanut kyseisestä rakentamislupamaksusta oikaisuvaatimuksen kaupungin kirjaamoon.
Kyseessä oleva rakentamislupamaksu perustuu rakentamislain mukaisen rakentamislupahakemuksen käsittelystä aiheutuneisiin kustannuksiin.
Rakentamislain 178.2 §:ssä todetaan, että lupamaksua ja valvontamaksua koskevaan muutoksenhakuun sovelletaan, mitä lupapäätöksen muutoksenhausta säädetään. Saman pykälän 1 momentissa todetaan, että viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, saa vaatia oikaisua. Oikaisuvaatimuksesta säädetään hallintolaissa.
Vuoden 2025 rakennusvalvontataksan 20 §:n b kohdassa puolestaan todetaan, että mikäli maksusta tehtävä muistutus on tehty määräajassa, mutta maksua ei ole rakennusvalvontapalveluille tehdyn muistutuksen johdosta muutettu, muistutuksen tekijä voi tehdä maksusta oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle.
Rakentamislupamaksun perusteena olevan rakentamislupapäätöksen on tehnyt viranhaltija, joten rakentamislupamaksuun on tullut hakea muutosta rakentamislain 178 §:n mukaisesti oikaisuvaatimuksella.
Päätös maksusta kohdistuu luvanhakijaan, sillä rakentamislupamaksu on määrätty sen maksettavaksi. Luvanhakijalla on asiassa oikaisuvaatimusoikeus hallintolain 49 b §:n 2 momentin mukaisesti.
Rakentamislupapäätöksessä LP-091-2022-10585 ei ole mainintaa määrätystä maksusta eikä itse laskussa nro 2860080180 ole oikaisuvaatimusohjetta tai ohjetta muistutuksen jättämistä varten. Luvanhakija on 22.7.2025, eli ennen lupapäätöksen oikaisuvaatimuksen tekemiselle varatun määräajan loppumista, lähettänyt rakennusvalvontaan rakentamislupamaksua koskevan tiedustelun, joka on tulkittavissa laskusta tehdyksi muistutukseksi.
Huomioiden erityisesti edellä lausuttu, on tässä tapauksessa katsottava, että luvanhakijan oikaisuvaatimus on otettava tutkittavaksi.
Esitetyt vaatimukset ja perusteet
Telia Towers Finland Oy (oikaisunhakija) pyytää 10.9.2025 päivätyssä oikaisuvaatimuksessaan Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostoa oikaisemaan muutoksenhaunalaista laskua siten, että sen loppusumma perustuu Helsingin rakennusvalvontataksaan 2024. Lisäksi oikaisunhakija pyytää lisäämään laskuun perustelut laskun loppusumman määräytymisestä.
Oikaisunhakija on perustellut vaatimustaan muun ohella seuraavasti:
Lasku perustuu väärään rakennusvalvontataksaan
Helsingin kaupungin rakennusvalvontataksan 2025 mukaan kyseistä taksaa sovelletaan rakentamislain (751/2023) voimassa ollessa vireille tulleissa asioissa. Maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) voimassa ollessa vireille tulleissa asioissa sovelletaan 1.1.2024 voimaan tullutta rakennusvalvontataksaa, Helsingin rakennusvalvontataksa 2024.
Puheena oleva lupahakemus on toimitettu Helsingin kaupungille 7.2.2024. Hakemus jätetiin lepäämään Helsingin kaupungin ohjeistaessa oikaisunhakijaa hakemaan poikkeamislupaa asialle ennen rakentamisluvan käsittelyä. Poikkeamisluvan tultua lainvoimaiseksi alkuperäinen rakentamislupaa koskeva hakemus palautettiin aktiiviseksi huhtikuussa 2025.
Rakentamislaki tuli voimaan 1.1.2025 (rakentamislaki 193 §) ja sen 194 §:n mukaan lain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun soveltaen lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä. Koska puheena oleva alkuperäinen hakemus on tullut vireille helmikuussa 2024 ennen uuden rakentamislain voimaantuloa, on se tullut käsitellä aikaisemman maankäyttö- ja rakennuslain mukaan ja lupaa koskeva maksu tulee määrätä Helsingin rakennusvalvontataksan 2024 mukaan.
Helsingin rakennusvalvontataksan 2024 3 §:n mukaan erillisen maastoon sijoitettavan maston lupamaksu on 3 920 euroa.
Koska puheena oleva lasku on edellä todetulla tavalla tullut määrätä rakennusvalvontataksan 2024 mukaan, on laskun sisältö virheellinen sen perustuessa väärään vuoden 2025 rakennusvalvontataksaan. Laskua tulee oikaista siten, että se määräytyy vuoden 2024 taksan mukaan.
Maksun määräytymistä ei ole perusteltu riittävällä tavalla
Vaikka edellä todetulla tavalla puheena oleva lasku on virheellinen jo sillä perusteella, että se perustuu väärään rakennusvalvontataksaan, haluaa oikaisunhakija selvyyden vuoksi huomauttaa lisäksi, ettei laskun loppusumman määräytymistä ole pyynnöstä huolimatta perusteltu millään tavalla.
Helsingin rakennusvalvontataksan 2025 (jota asiassa on virheellisesti sovellettu) kohdan 3 § mukaan vähintään 30 metriä korkean maston tai piipun rakentamislupamaksu on 3 950 - 15 000 euroa. Laskun loppusummaa 11 250 euroa rakennusvalvontaviranomainen on perustellut vain sillä seikalla, että hanke sijaitsee asemakaavan vastaisesti hyvin lähellä asutusta/pientaloaluetta, siihen liittyen on tullut keskimääräistä enemmän huomautuksia ja tarvittu keskimääräistä enemmän viranomaislausuntoja. Oikaisunhakijan pyynnöstä huolimatta viranomainen ei ole tarkentanut mainitsemiaan perusteluja, eikä tarkentanut huomautusten tai viranomaislausuntojen tarkkoja määriä.
Edelleen sekä vuoden 2024 että vuoden 2025 rakennusvalvontataksan mukaan taksasta on myös mahdollista saada alennusta, jos todelliset kulut ovat pienemmät kuin taksan mukaan määräytyvä maksu. Oikaisunhakija on kyseistä vaatimusta silmällä pitäen pyytänyt viranomaiselta myös erittelyn käytetyistä työtunneista, työmäärästä ja muista asiaan vaikuttavista seikoista voidakseen arvioida laskun oikeellisuutta. Pyynnöstä huolimatta viranomainen ei ole vastannut tähänkään tiedusteluun.
Hallintolain 8 §:n mukaan viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Edelleen hallintolain 45 §:n mukaan viranomaisen päätös on perusteltava. Perusteluissa on ilmoitettava, mitkä seikat ja selvitykset ovat vaikuttaneet ratkaisuun sekä mainittava sovelletut säännökset.
Oikaisunhakijan näkemyksen mukaan edellä mainittuja hallintolain säännöksiä ei ole noudatettu puheena olevassa asiassa. Oikaisunhakijan näkökulmasta on tärkeää saada ymmärrys ja yksityiskohtaiset perustelut siihen, mihin lasku todellisuudessa perustuu ja onko se oikein määrätty, jotta laskun maksaja kykenee varmistamaan asianmukaisen menettelyn ja oikeusturvan.
Oikeudellinen arvio
Taksan soveltaminen
Rakentamislain (RakL) 193 §:n mukaan laki on tullut voimaan 1 päivänä tammikuuta 2025.
RakL 194 §:n mukaan tämän lain voimaan tullessa vireillä oleva asia käsitellään loppuun soveltaen tämän lain voimaan tullessa voimassa olleita säännöksiä, jollei jäljempänä toisin säädetä.
Edellä mainitusta johtuu, että mikäli lupahakemus on jätetty ennen 1.1.2025, käsitellään ja ratkaistaan se maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) mukaisesti. Mikäli lupahakemus on jätetty 1.1.2025 tai sen jälkeen, ratkaistaan lupahakemus RakL:n mukaisesti.
Lupapisteestä luvalta LP-091-2022-10585 saatavien käsittelytietojen mukaan oikaisunhakija on 7.2.2024 jättänyt hankkeesta MRL:n mukaisen toimenpidelupahakemuksen. Lupakäsittelijä on 15.4.2024 Lupapisteen keskustelukentässä ohjeistanut oikaisunhakijaa muun ohella seuraavasti: ''Rakennusvalvonnassa on linjattu, että matkaviestintukiaseman sijoittamiselle puistoihin tai vastaaville alueille (retkeily- ja ulkoilualue, lähivirkistysalue jne.) tulee hakea ensin poikkeamispäätöstä asemakaavoitukselta. Sijoitusta ei valitettavasti voida myöntää vähäisenä poikkeamisena. Pyydän tekemään uuden hakemuksen poikkeamispäätökselle ja peruuttamaan tämän hakemuksen toistaiseksi. Tämän toimenpidelupahakemuksen voi jättää uudelleen vireille, kun poikkeamispäätös on lainvoimainen.''
Oikaisunhakija on 16.4.2024 peruuttanut toimenpidelupahakemuksen Lupapisteen keskustelukenttään kirjoitetulla saatteella: ''Hakemus on peruutettu. Peruutuksen syy: Rakennusvalvonnan ohjeistuksen mukaisesti hakemus perutaan. Tulee hakea ensin poikkeaminen. Poikkeamisen tultua lainvoimaiseksi palataan tähän hakemukseen. Poikkeamisen haku käynnistetty tunnuksella LP-091-2024-03436.''
Oikaisunhakijan toimenpidelupahakemuksen peruuttaminen on tarkoittanut sitä, että toimenpidelupahakemus on tällöin lakannut oikeudellisesti olemasta vireillä. Tämän jälkeen oikaisunhakija on 24.4.2025 laittanut rakentamislain mukaisen rakentamislupahakemuksen vireille Lupapisteessä. Asian oikeudellisen arvioinnin kannalta merkitystä ei ole sillä järjestelmäteknisellä seikalla, että lupahakemus on voitu laittaa vireille Lupapisteessä samalla asiointitunnuksella LP-091-2022-10585.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 16.1.2025 hyväksynyt rakennusvalvontataksan vuodelle 2025 (taksa). Taksasta on kuulutettu 23.1.2025.
Taksan 21 §:n 2 momentin mukaan maksu määräytyy sen rakennusvalvontataksan mukaan, joka on voimassa lupapäätöksen tekemispäivänä tai viranomaistehtävän suorittamishetkellä. Lupapäätös on tehty 17.6.2025.
Huomioiden edellä lausuttu, on asiassa sovellettu oikeaa vuoden 2025 taksaa.
Maksun perusteet ja suuruus
Taksan 3 §:n c kohdan mukaan vähintään 30 metriä korkean maston tai piipun rakentamislupamaksu on 3 950 – 15 000 euroa. Säännös mahdollistaa lupakäsittelijän harkinnan maksun suuruuden osalta. Samaa taksan säännöstä sovelletaan ympäristöön vähäisesti vaikuttaviin yli 30 metriä korkeisiin mastoihin sekä toisaalta esimerkiksi tuulivoimaloihin, joilla on enemmän vaikutusta ympäristöön.
Ympäristö- ja lupajaosto viittaa lupakäsittelijän 26.8.2025 oikaisunhakijalle kertomiin perusteluihin koskien rakentamislupamaksun suuruutta ja toteaa lisäksi seuraavaa.
Tavanomaista useampi kiinteistö huomautti rakennusvalvontaa rakentamislupahakemuksen vireille tulon johdosta (lupapäätöksen mukaan yhteensä viisi huomauttanutta kiinteistöä). Päätöksen liitteiksi on merkitty kaksi lausuntoa: lentoestelausunto ja lentoestelupa. Lisäksi Lupapisteestä hakemukselta löytyvät kaupunginmuseon, liikennesuunnittelun sekä asemakaavoituksen lausunnot.
Rakennusvalvontaan lupahakemusten johdosta mahdollisesti toimitettavat naapurihuomautukset käydään lupahakemusten käsittelyn yhteydessä läpi ja huomioidaan. Nämä naapurihuomautukset toimitetaan hakijoille tiedoksi vastineiden antamista varten. Päätökset myös postitetaan kaikille huomauttaneille naapureille.
Asiassa on myös huomioitava, että hanke on vaatinut poikkeamispäätöksen hankkeen ollessa asemakaavan vastainen sekä se, että rakennuspaikka sijaitsee lähellä muinaismuistoaluetta. Nämä tekijät ovat osaltaan nostaneet rakennusvalvonnan työmäärä kyseisen lupahakemuksen osalta.
Kun tarkastellaan taksan 3 §:n c kohdan säännöksen alinta mahdollista maksua sekä suurinta mahdollista maksua, on näiden maksujen keskiarvo 9 475 euroa. Tässä tapauksessa määrätty rakentamislupamaksu on jonkin verran tätä keskiarvoa korkeampi, yhteensä 11 250 euroa. Huomioiden luvitettu toimenpide sekä edellä mainitut lupahakemusta ja sen käsittelyä koskevat seikat, on määrätyn rakentamislupamaksun suuruutta tässä tapauksessa pidettävä harkittuna ja perusteltuna.
Rakennusvalvonta on perustellut oikaisunhakijalle maksun määräytymisen ja sen suuruuteen vaikuttavat seikat hallintolain 45.1 §:n mukaisesti. Selvyyden vuoksi todetaan, että taksan 3 §:n c kohdan säännöksessä ei ole erikseen asetettu maksun määräytymisperusteeksi käytettyjä työtunteja.
Sovelletut oikeusohjeet
Perusteluissa mainitut.
Lopputulos
Telia Towers Finland Oy:n oikaisuvaatimus hylätään. Määrättyä rakentamislupamaksua ei muuteta.
Toimivalta
Helsingin kaupungin voimassa olevan hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 1 momentin 8 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää maankäyttö- ja rakennuslain 21.4 §:n tarkoittamista sekä rakentamislain tarkoittamista hallintopakkoa ja oikaisuvaatimusta koskevista asioista.
This decision was published on 01.12.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta valituksella se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta valituksella myös:
1) Rakentamislupaa ja sijoittamislupaa koskevassa asiassa asemakaava-alueella sekä sellaisella asemakaavoittamattomalla alueella, joka ei ole suunnittelutarvealuetta:
- viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija;
- sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
- se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
- kunta;
- naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
- museoviranomainen, jos päätös koskee valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävää suojeltua rakennuskohdetta.
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhteisö, jonka tarkoituksena on ympäristön- terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia;
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, jos rakentamisluvan mukainen rakentaminen merkitsee purkamislupaa edellyttävän valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävän rakennuksen purkamista
2) Rakentamislupaa ja sijoittamislupaa koskevassa asiassa suunnittelutarvealueella:
- viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija;
- sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke voi huomattavasti vaikuttaa;
- se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
- kunta;
- naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
- muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa;
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhteisö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia.
3) Maisematyölupaa koskevassa asiassa:
- se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
- kunnan jäsen;
- kunta;
- naapurikunta, jonka alueidenkäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa;
- muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Jos päätöksen mukaisella maisematyöluvalla toteutetaan lainvoimaista asema- tai yleiskaavaa, päätökseen saa hakea muutosta:
- viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistaja tai haltija
- se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa
4) Purkamislupaa koskevassa asiassa
- viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa
- kunta
- elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä museoviranomainen, jos rakennus on valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävä
5) Erillistä toteuttamislupaa koskevassa asiassa
- viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija;
- sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa;
- se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa;
- kunta;
- museoviranomainen, jos päätös koskee valtakunnallisesti tai maakunnallisesti merkittävää suojeltua rakennuskohdetta.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.