Vammaisten henkilöiden päivätoiminnan palvelusetelin arvon muuttaminen

HEL 2025-015258
Case 9. / 201 §

Vammaisten henkilöiden päivätoiminnan palvelusetelin arvon muuttaminen

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttua asiantuntijaa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle jäsen Antti Kaajakarin ehdotuksesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää vahvistaa vammaisten henkilöiden päivätoiminnan palvelusetelin arvon seuraavasti 1.1.2026 alkaen:

Palveluluokka 1: 80 euroa (alv 0 %)Palveluluokka 2: 100 euroa (alv 0 %) Palveluluokka 3: 125 euroa (alv 0 %).

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää, että asiakasmaksua ei peritä palvelusetelin yhteydessä ja palveluntuottajan on hinnoiteltava palvelunsa siten, että palvelusetelin arvo kattaa palvelun koko hinnan.

Ostopalvelupäällikkö ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 20.11.2018 § 306 hyväksynyt palvelusetelin yhdeksi vaikeavammaisten päivätoiminnan järjestämistavaksi 1.1.2019 alkaen ja päättänyt palvelusetelin arvon.

Palvelusetelin arvot ovat 1.1.2019 lähtien (euroa, alv 0 %):

Palveluluokka 1: 69 euroa päiväPalveluluokka 2: 99 euroa/päivä.

Vammaisten henkilöiden päivätoiminnan palvelusetelissä ei peritä asiakkaan omavastuuosuutta, vaan palvelusetelin arvo kattaa palveluntuottajan koko hinnan.

Perustelut palvelusetelin arvon muuttamiselle

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) edellyttää, että sosiaali- ja terveyspalvelujen tulee olla laadultaan ja sisällöltään yhdenmukaisia riippumatta siitä, millä tavalla palvelut järjestetään. Asiakkaan saama palvelu ei saa erota sen perusteella, tuotetaanko se omana toimintana, ostopalveluna tai muulla järjestämistavalla.

Palveluseteli on yksi tapa järjestää vammaisten helsinkiläisten päivätoiminnan palvelua, ja sen säilyttäminen vaihtoehtona omalle ja ostetulle palvelulle halutaan jatkossakin säilyttää.

Vammaisten päivätoiminnan palvelut on kilpailutettu (sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 14.5.2024 § 94), ja uusi sopimuskausi on käynnistynyt 1.2.2025. Palvelusetelin sisällön ja hinnoittelun päivittäminen on tarpeen, jotta asiakas saa samanlaista palvelua riippumatta siitä, millä lailla palvelu järjestetään.

Vammaisneuvosto on ilmaissut myönteisen kannan palvelusetelin arvon ja sisällön muuttamiseen siten, että ne vastaavat muuta palvelutoimintaa. Vammaisneuvoston kanssa on tehty tiivistä yhteistyötä palvelujen järjestämiseen ja hankintoihin liittyvissä kysymyksissä.

Tämänhetkinen palvelusetelin arvo ei ole linjassa palvelujen tuottamisen nykykustannusten kanssa, minkä vuoksi sen tarkistaminen on tarpeen.

Palvelusetelin arvo ja palvelukuvaus

Palvelusetelin arvoksi esitetään 1.1.2026 alkaen seuraavaa:

Palveluluokka 1: 80 euroa (alv 0 %)Palveluluokka 2: 100 euroa (alv 0 %) Palveluluokka 3: 125 euroa (alv 0 %).

Palveluluokkien tarkempi kuvaus löytyy liitteestä 1.

Palvelusetelipalvelun sisältöä ja laatuvaateita on tarkennettu ja palveluluokkia on lisätty aikaisemmasta kahdesta kolmeen luokkaan, jotta asiakkaan tosiasiallinen mahdollisuus käyttää palveluseteliä mahdollistuisi riippumatta asiakkaan palvelutarpeesta.

Kustannusvaikutukset

Päivätoiminnan palvelusetelin käyttäjiä on tällä hetkellä 104, ja kustannukset ovat näiden asiakkaiden osalta noin 565 500 euroa vuodelle 2025.

Muutoksen kustannusvaikutukset vuodelle 2026 ovat noin 145 000 euroa, mikäli palvelusetelin arvon muutos toteutuu esityksen mukaisesti 1.1.2026 alkaen ja asiakasmäärä ja palvelutarpeet pysyvät ennallaan.

Palvelusetelistä päättäminen Helsingissä

Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä annetun lain (569/2009) 4 §:n mukaan kunta päättää sosiaali- ja terveyspalvelut, joiden järjestämisessä se käyttää palveluseteliä.

Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää palvelusetelin käyttämisestä sekä palvelusetelin arvon vahvistamisesta.

Hallintosäännön 18 luvun 3 §:n 2 momentin 7 kohdan mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päättää palveluntuottajille asetettavista vaatimuksista ja viranhaltijoista, jotka hyväksyvät palveluntuottajat.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Palvelusetelin käyttö tukee sosiaali- ja terveyspalvelujen saatavuutta ja monipuolistaa palveluiden järjestämistapoja. Se mahdollistaa laajemman palveluntarjoajien kirjon hyödyntämisen ja vahvistaa julkisen ja yksityisen sektorin välistä yhteistyötä.

Palvelusetelit täydentävät kunnan omaa tuotantoa ja ostopalveluja, edistäen helsinkiläisten ja heidän perheidensä hyvinvointia sekä lisäten mahdollisuuksia valita sopivimmat palvelut.

This decision was published on 29.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859

minna.eronen@hel.fi