Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettävät avustukset vuodelle 2026

HEL 2025-015604

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettävät avustukset vuodelle 2026

Case 2. / 248 §

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Erityissuunnittelija ********** oli kutsuttuna asiantuntijana.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle jäsen Nita Austeron ehdotuksesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2026 toimintaan yhteensä 1 174 900 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää avustusten ehdoista seuraavaa:

Rahoitus tulee käyttää vuoden 2026 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana.

Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2027 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2028. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2028 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2026 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.

Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 7.4.2025 § 222 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.

Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata.

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle.

Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää kehottaa kaupunginkansliaa avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta suosittaa järjestöjä ilmoittamaan avustuksella tuetusta toiminnasta Hyte ry:n ylläpitämän Lähellä.fi- palvelussa. Osana Helsingin kaupungin HYTE-palvelukonseptia on luotu uusi sähköinen Hyvinvoiva Helsinki -palvelu, joka kokoaa hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja toiminnot asiakkaiden ja ammattilaisten helposti löydettäviksi. Kolmannen sektorin toimijoilla on mahdollisuus ilmoittaa toiminnastaan Lähellä.fi-palvelun kautta.

Kaupunki kannustaa ja suosittaa avustuksia saavia järjestöjä ilmoittamaan toiminnastaan edellä mainituissa palveluissa. Palvelu tarjoaa järjestöille maksutonta näkyvyyttä asukkaiden ja julkisen sektorin suuntaan. Tieto palveluista ja toiminnasta saavuttaa kohderyhmää laajasti. Hyvinvoiva Helsinki -palvelua voidaan hyödyntää palveluohjauksen välineenä, jolloin asiakkaita voidaan ohjata heille sopiviin palveluihin.

Erityissuunnittelija ********** on kutsuttuna asiantuntijana.

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti kokouksessaan 6.6.2022 § 27, että kaupunginkansliaan keskitetään kaupunginhallituksen valtionperintöjen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten hallinnollinen käsittely ja valmistelu. Vuoden 2022 syksyllä haussa olivat ensimmäistä kertaa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (HYTE) sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustukset. Kaupunginhallitus vahvisti kriteerit 26.9.2022 § 661.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on antanut lausunnon kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusesityksestä koskien vuosien 2023, 2024 ja 2025 avustuskokonaisuutta. Käytäntö oli perusteltu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uudistuksen yhteydessä, kun valtionperinnöistä myönnettävien hyvinvointia ja terveyttä edistävien ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötaloustalousmenoista myönnettävien avustusten valmistelu keskitettiin kaupunginkansliaan ja avustuksilla oli yhteiset kriteerit ja yhteinen hakulomake.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen uudistus oli laaja kokonaisuus. Sen yhteydessä siirtymävaiheessa aiempien
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten kahdeksi erillisiksi jaettua kokonaisuutta sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakuntaan ja kaupunginhallituksen oli tarkoituksenmukaista tarkastella kokonaisuutena. Kaupunginhallitus päätti 6.12.2024 § 803, että vuoden 2026 avustuspäätöksestä alkaen sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei lausu kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa.

Vuosien 2024–2025 aikana tehtiin avustuskriteereiden- ja lomakkeiden uudistustyötä yhteistyössä järjestöjen kanssa. Sen tavoitteena oli selkiyttää kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen valtionperinnöistä myönnettävien ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmenoista myönnettävien avustusten muodostamaa kokonaisuutta ja kohdentumista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen ja kunta-Helsingin tehtävien mukaisesti.

Kaupunginhallitus päätti 7.4.2025 § 223 uusista hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuskriteereistä. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 22.4.2025 § 69 uusista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten myöntämisen perusteista. Vuoden 2026 avustuksia haettiin erillisillä kriteerillä ja hakulomakkeilla.

Avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mukaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisen valtionrahoituksen käyttösuunnitelmassa olevien avustusmäärärahojen osalta päätös tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa (tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Kunta-Helsingin budjettirahoitukseen perustuvassa avustustoiminnassa päätös tehdään keskushallinnossa (kaupunginhallitus tai delegoinnin perusteella viranhaltija).

Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021) määritellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät kunnissa ja hyvinvointialueilla. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 7 §:n 4 momenttia koskevassa perustelutekstissä todetaan, että järjestöjen toimintaedellytyksien turvaaminen voi tarkoittaa esimerkiksi harkinnan mukaan avustusten myöntämistä järjestöille. Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelut). Valtion yleiskatteellista rahoitusta voidaan käyttää järjestöavustuksiin. Hallintosäännön 18 luvun 1 §:n mukaan järjestöavustusten jakaminen kuuluu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan tehtäviin.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 18.6.2024 § 138 oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päättämään lautakunnan käytettävissä olevien avustusmäärärahojen osalta enintään 10 000 euron suuruisista järjestöavustuksista.

Avustuksen myöntämisen periaatteet

Avustusesityksen valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 4 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 7.4.2025 § 222) sekä liitteenä 3 olevia
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuskriteereitä
(sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 22.4.2025 § 69).

Avustettavan toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvointisuunnitelman sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategian tavoitteiden toteutumista. Avustuksia myönnetään toimintaan, joka pyrkii kaventamaan alueen väestön hyvinvointi- ja terveyseroja ja ehkäisemään syrjäytymistä sekä edistämään osallisuutta. Avustusta myönnetään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palvelujen lakisääteisiä tehtäviä tukevaan ja täydentävään yleishyödylliseen toimintaan, joka vahvistaa ja monipuolistaa palveluja.

Avustettavan toiminnan tulee kohdistua pääosin erilaista matalan kynnyksen tukea tarvitseviin haavoittuvassa asemassa oleviin ryhmiin, esimerkiksi lapsiin ja nuoriin, ikääntyneisiin, pitkäaikaissairaisiin ja vammaisiin, mielenterveys-, kriisi- tai päihdepalveluja tarvitseviin, maahanmuuttajataustaisiin sekä erilaisiin vähemmistö- tai erityisryhmiin.

Pelastustoimen avustukset kohdennetaan järjestöille, joiden toiminta kytkeytyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan ja/tai väestönsuojelun sekä kodin ja arjen turvallisuuden edistämiseen. Avustuksilla tuetaan yhteiskunnallisesti tärkeää valistus- ja koulutustoimintaa sekä varautumis- ja turvallisuusviestintää kansalaisten arjen turvallisuuden edistämiseksi.

Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä, jatkuvamuotoista ja helsinkiläisille avointa. Yleisavustuksia ei kohdenneta kertaluontoiseen toimintaan kuten tapahtumatuotantoon.

Avustusta voi käyttää hallinnollisiin kuluihin, kuten työvälineisiin, vuokrakuluihin ja hallintoon siltä osin, kun kulut kohdistuvat suoraan avustettavaan toimintaan. Avustusta ei voi käyttää yhdistyksen yleishallinnon kuluihin kuten vuosikokoukseen tai pankki- ja tilinpäätöskuluihin. Avustuksia ei kohdenneta investointeihin. Avustuksia ei kohdenneta juhlatilaisuuksiin tai ryhmämatkoihin liittyviin kuluihin.

Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yhteistyöhön muiden järjestöjen ja Helsingin kaupungin kanssa. Lisäksi avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen. Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.

Valtiontukiarviointi

Sopimuksen Euroopan unionin toiminnasta (SEUT) 107(1) artiklan mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustukset myönnetään sellaiseen avustus- ja tukemistoimintaan, joka ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista EU:n jäsenvaltioista. Avustuksen vaikutus rajat ylittävien investointien tai sijoittautumisen edellytyksiin on korkeintaan marginaalinen (komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä EUVL 2016/C 262/01, kohta 196). Näin ollen valtiontukisäännöt eivät tule sovellettavaksi. Avustusten myöntäminen hakijoille ei sisällä SEUT 107(1) artiklan mukaista valtiontukea.

Vuoden 2026 avustusten haku, viestintä ja saapuneet hakemukset

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen yleisavustusten hakuaika vuodelle 2026 oli 2.5.–2.6.2025. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan vahvistamista avustuskriteereistä, avustushaun aukeamisesta ja hakuajasta julkaistiin tiedot suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi avustusasioinnin verkkosivuilla sekä kaupunginkanslian kuulutukset -sivulla 5.12.2024. Avustushaun aukeaminen kuulutettiin myös päivälehdissä. Avustusviestintä on hoidettu hyvää hallintotapaa noudattaen ja riittävällä tasolla.

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin avustusasioinnissa (avustukset.hel.fi). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 2.6.2025 kello 16.00.

Avustushausta järjestettiin avustusinfo 22.4.2025 Teamsin kautta. Kutsu avustusinfoon lähetettiin sähköpostitse vuonna 2024 avustuksia saaneille järjestöille sähköpostiosoitteeseen, jonka he olivat avustushakemuksessaan ilmoittaneet. Sähköpostissa oli tieto avustushaun aikataulusta sekä infon ajankohta ja muuta ajankohtaista tietoa järjestöille. Avustushaun aukeamisesta julkaistiin myös hel.fi -uutinen 19.3.2025.

Pakollisia liitteitä koskeva hakemusten täydennyspyyntö lähetettiin hakijoille avustusasioinnin kautta 5.6.2025. Määräaika liitteiden toimittamiselle oli 15.9.2025. Hakijoille kerrottiin viestissä, että mikäli pyydetyt liitteet eivät saavu määräajassa, hakemus tullaan esittämään kaupungin yleisten avustusohjeiden mukaisesti hylättäväksi. Hakijoihin, joilla oli edelleen puutteita pakollisissa liitteissä määrärajan 15.9.2025 jälkeen, oltiin vielä yhteydessä ja annettiin lisäaikaa toimittaa kokonaan puuttuvat liitteet tai täydentää puutteelliset liitteet.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuskokonaisuudessa vuodelle 2026 avustushakemuksia on yhteensä 27 kappaletta. Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuskokonaisuudessa vuodelle 2026 on avustushakemuksia yhteensä 191 kappaletta. Kaikki hakemukset saapuivat määräaikaan mennessä.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Talousarviokohdalle 5 10 01 sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut on varattu 1 200 000 euroa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestöavustuksiin. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätettäväksi ehdotetaan avustusmäärärahasta 1 174 900 euroa vuodelle 2026. Toimialajohtajan päätettäväksi ehdotetaan avustusmäärärahasta 25 100 euroa vuodelle 2026. Määräraha avustuksille on samalla tasolla kuin vuonna 2025.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöksenteossa avustettavaksi esitetyistä järjestötoiminnoista kohdennetaan lasten ja perheiden tukeen 100 400 euroa, nuorten ja aikuisten tukeen 297 900 euroa, mielenterveyden tukityöhön 261 000 euroa, päihdetyöhön 103 800 euroa, vammaisperheiden tukityöhön 95 400 euroa, maahanmuuttajatyön tukeen 137 800 euroa, kansanterveystyöhön 50 000 euroa, ikäihmisten tukeen 26 500 euroa ja pelastustoimea täydentäviin toimintoihin 102 100 euroa.

Toimialajohtajan päätöksenteossa avustettavaksi esitetyistä järjestötoiminnoista kohdennetaan lapsiperheiden tukeen 13 000 euroa, ikäihmisten tukeen 5600 euroa ja päihdetyöhön 6500 euroa.

Edellisen avustuksen käytön valvonta

Käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2024 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, hakemus esitetään hylättäväksi. Vuoden 2025 aikana avustuksille ei tehty ulkopuolisen kumppanin suorittamia pistokoeluontoisia tarkastuksia. Tarkastuksia tehdään jälleen vuoden 2026 aikana.

Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2024 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2024 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on tämän asian liitteenä 2. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2024, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä.

Avustusehdotuksen laatiminen ja hylkäysperusteet

Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin, tuottaako avustuksen hakija sosiaali- ja terveystoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly sosiaali- ja terveys- ja pelastustoimialan avustusten kriteereihin. Perusteena sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusesityksessä vuodelle 2026 hylkäykselle on myös haetun toiminnan tarkoituksenmukaisuus tai harkinnanvaraisuus suhteessa muuhun avustettavaan kokonaisuuteen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusmäärärahat on kohdennettu sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan lakisääteistä toimintaa tukevaan ja täydentävään toimintaan.

Esityksessä on edelleen tarkennettu kaupunginhallituksen myöntämien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisten avustusten ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen avustusten välistä rajapintaa verrattuna vuodelle 2025 myönnettyihin avustuksiin. Etelä-Suomen Klubitalo Eskot ry:n sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle kohdennetusta avustushakemuksesta (yhteensä 196 105 euroa) on siirretty kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten kokonaisuuteen 50 000 euroa. Etelä-Suomen Klubitalo Eskot ry saa avustusta myös kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen määrärahasta. Klubitalo Eskot ry:lle esitetään kuitenkin avustusta vuodelle 2026 myös sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan määrärahasta, yhteensä 140 700 euroa.

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen vuoden 2025 avustuskokonaisuudesta on siirretty sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustuskokonaisuuteen HIV-säätiö sr:n avustus (50 000 euroa).

Irti Huumeista ry:lle esitetään avustusta sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan että kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksista yhteensä 77 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätettäväksi esitettävät hakemukset ja päätösehdotukset myönnettävistä avustuksista käyttötarkoituksineen on kuvattu tämän asian liitteessä 1, jossa hakemukset esitetään kohderyhmittäin. Liite 2 sisältää hakijoiden taloustiedot.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Sosiaali-, terveys- ja pelastusalan järjestöjen on mahdollista tukea ja täydentää kuntatoimijoiden palveluja ja tätä kautta lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Järjestöjen taloudellisella avustamisella voidaan edesauttaa järjestöjen toimintaa.

This decision was published on 16.12.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Presenter information

Name
Juha Jolkkonen

Title
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Ask for more info

Name
Marianne Neijonen

Title
Erityissuunnittelija

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.