Laakson yhteissairaalan ICT-palvelujen toteuttamisen aiesopimus

HEL 2025-015899
Case 4. / 196 §

Laakson yhteissairaalan ICT-palvelujen toteuttamisen aiesopimus

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä liitteenä olevan Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja HUS-yhtymän välisen aiesopimuksen Laakson yhteissairaalan osastojen ICT-palvelujen toteuttamisesta.

Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan

  • allekirjoittamaan aiesopimuksen
  • hyväksymään ja allekirjoittamaan aiesopimuksen perusteella solmittavan YTA-alasopimuksen ja mahdolliset muut sopimukset ja
  • tarvittaessa tekemään aiesopimukseen vähäisiä, välttämättömiä muutoksia.

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti kumota aiemmin tekemänsä päätöksen 18.6.2024 § 151 koskien aiesopimusta Laakson yhteissairaalan ICT-palvelujen ja -ratkaisujen toteuttamisesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Taustaa

Laakson yhteissairaala (jäljempänä LYS) on Helsingin kaupungin ja HUSin yhteishankkeena toteutettava sairaala-alue, johon sijoittuu osapuolten somaattisia sairaansijoja ja psykiatrista sairaanhoitoa sekä näitä tukevia toimintoja. Sairaansijojen kokonaismäärä yhteissairaalassa on yli 900. Hanke koostuu uudisrakentamisesta ja olemassa olevien rakennusten peruskorjauksesta. Uusiin tiloihin sijoittuvat muun muassa nykyisen Laakson sairaalan somaattiset vuodeosastot, osa Suursuon toiminnasta, Auroran sairaalan psykiatrinen toiminta sekä HUSin psykiatrista toimintaa ja vaativa neurologinen kuntoutus. Hanke on kiireellinen nykyisten sairaalarakennusten heikon kunnon ja tilojen epätarkoituksenmukaisuuden vuoksi.

LYSin hankesuunnitelma on hyväksytty hankkeen ohjausryhmässä 4.2.2020 ja kaupunginvaltuustossa 10.6.2020 § 157 sekä HUSin yhtymäkokouksessa 6.4.2020. Hankesuunnitelman muutokset hyväksyttiin kaupunginvaltuustossa 1.2.2023 § 25 ja HUSin yhtymäkokouksessa 15.3.2023. LYSin rakentamisesta ja kustannuksista vastaa Helsingin ja HUSin tasaosuuksin omistama Kiinteistöosakeyhtiö Laakson yhteissairaala. Rakentaminen ajoittuu vuosiin 2022–2030, ja yhteissairaalan ensimmäisen vaiheen on tarkoitus aloittaa toimintansa vuonna 2026.

Pääkaupunkiseudun sairaala-aluevision 2030 mukaisesti Laakson sairaala-alue muodostaa kokonaisuuden Meilahden sairaala-alueen kanssa. Alueet tullaan yhdistämään logistiikkatunnelilla.

Yhteissairaalan tukipalvelut

Yhteiskampuksella sairaalatoiminnan kannalta välttämättömien tukipalvelujen tarkoituksenmukainen ja kustannustehokas järjestäminen edellyttää kaupungilta ja HUSilta pitkäjänteistä yhteistä suunnittelua sekä yhteistyötä tukipalvelujen tuottamisessa. Osapuolet ovat neuvotelleet aiesopimukset niistä tukipalveluista, joiden osalta tuottamisen ratkaisuista sopiminen tai valmistelutoimenpiteisiin ryhtyminen on hankkeen etenemisen kannalta aikataulullisesti välttämätöntä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on hyväksynyt ICT-palveluja ja -ratkaisuja koskevan aiesopimuksen 18.6.2024 § 151 sekä ruokapalveluita koskevan aiesopimuksen 22.10.2024 § 217. ICT-palvelun tuottamiseen liittyvien teknisten ratkaisujen oikea-aikaisuus edellyttää, että osapuolet sopivat etukäteen myös tarkemmin ICT-palveluja tuottamistavoista ja palveluihin liittyvästä kustannustenjaosta. Osapuolten tavoitteena on myöhemmin solmia aiesopimukset myös muista tukipalveluista.

LYSin tukipalveluista solmittavien aiesopimusten tarkoituksena on, että osapuolet samalla sitoutuvat myöhempien tukipalveluita koskevien sopimusten solmimiseen. Lisäksi aiesopimusten tarkoituksena on sopia menettelyistä ja ehdoista, joilla osapuolet jatkavat kyseistä palvelua koskevaa yhteistyötä ja valmistelua.

ICT-palvelut

ICT-palvelun kohteena on sopijapuolten vastuulla olevien Laakson yhteissairaalan (jäljempänä ”LYS”) ICT-ratkaisujen ja ICT-palvelujen tuottamisen yhteinen valmistelu ja toteutus. Mainituilla palveluilla tarkoitetaan kaikkia aiesopimuksessa mainittuja ICT-ratkaisuja sekä näihin liittyviä suunnittelu-, hankinta-, ylläpito- ja tukipalveluja.

Sopijapuolet sitoutuvat tällä aiesopimuksella siihen, että ne ottavat LYSissä soveltuvin osin käyttöön yhteiset ICT-ratkaisut ja niihin liittyvät palvelut. Yhteisten palvelujen suunnittelu ja tuottamisvastuu jaetaan sopijapuolten välillä aiesopimuksessa listattujen järjestelmien osalta hankkeen ICT-ohjausryhmässä sovittavalla tavalla. LYSin ICT-ohjausryhmässä voidaan myös sopia, että liitteessä kuvattua yksittäistä ratkaisua ei oteta käyttöön tai että sen tilalle tulee uusi palvelu tai tuote. Sopijapuolet sitoutuvat korvaamaan hankkeen suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa toisen lukuun tehdyn työn omakustannusperiaatteen mukaisesti. Sopijapuolet solmivat tähän kokonaisuuteen liittyvät tarvittavat YTA-alasopimukset. Edellytyksenä ICT-ratkaisujen käyttöönotolle on myös se, että ne voidaan toteuttaa myönnetyn ja voimassa olevan rahoituksen puitteissa.

Yhteisillä tietojärjestelmillä saavutetaan kustannushyötyä ja tiedon oikeellisuus paranee. Yhteistyö LYSin ICT-palvelussa edistää siten sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) 36 §:n 2 momentin mukaisesti sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuutta, laatua ja asiakas- ja potilasturvallisuutta ja muita säännöksessä asetettuja tavoitteita.

Tukipalveluyhteistyön luonne

Tukipalveluja koskevan yhteistyön oikeudellinen perusta on sote-järjestämislain 36 §:n mukainen hyvinvointialueiden yhteistyösopimus (YTA-sopimus), joka samaan sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden on solmittava valtuustokausittain. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on varmistaa yhteistyöalueeseen kuuluvien hyvinvointialueiden työnjako, yhteistyö ja yhteensovittaminen siltä osin kuin se on tarpeellista hyvinvointialueiden lakisääteisten tehtävien toteutumisen ja sosiaali- ja terveydenhuollon kustannusvaikuttavuuden turvaamiseksi.

Sote-järjestämislain 36 §:n 4 momentin nojalla osapuolet sopivat YTA-sopimuksessa yhdessä muiden Etelä-Suomen hyvinvointialueiden kanssa muun muassa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja välittömästi tukevista tai niiden järjestämisen kannalta välttämättömistä tukipalveluista. Osana YTA-sopimusta osapuolet sopivat tukipalvelujen järjestämisestä ja tuottamisesta yhteiskampuksilla ja yhteisissä toimipisteissä, joihin Laakson yhteissairaala lukeutuu. Osapuolet voivat sopia yhteiskampusten tukipalveluista tarkemmin YTA-alasopimuksilla, joista tulee osa YTA-sopimusta.

LYSin tukipalveluja koskeva yhteistyö perustuu YTA-sopimukseen ja koska yhteistyössä on kyse viranomaisten lakisääteisestä yhteistyöstä, siihen ei sovelleta julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettua lakia (1397/2016).

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 1 momentin mukaan toimialalautakunta valvoo, että toimialan toiminta on kaupunkistrategian ja talousarvion sekä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen asettamien tavoitteiden mukaista. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta voi päättää sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen ostamisesta yleisen toimivaltansa nojalla.

Lautakunnalla on toimivalta päättää sopimusten hyväksymisestä aiesopimuksen perusteella solmittavien YTA-alasopimusten osalta, jotka hankintavaltuuksia soveltamalla arvonsa puolesta kuuluvat lautakunnalle.

Tämän aiesopimuksen perusteella solmittavat YTA-alasopimukset ja mahdolliset muut sopimukset perustuvat sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan hyväksymiin aiesopimuksiin. LYS-hankkeen kiireellisyys on todettu hankepäätösten ja sosiaali- ja terveysministeriön poikkeuslupapäätöksen 7.1.2021 (VN/5751/2020) yhteydessä. Asian aikataulun vuoksi on tarkoituksenmukaista, että myöhempiin sopimuksiin sitoutumista koskeva toimivalta on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajalla.

This decision was published on 29.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Petri Otranen, tietohallintojohtaja, puhelin: 09 310 76489

petri.otranen@hel.fi