SÄHKÖISEN KAIVINKONEEN JA LATAUSRATKAISUN HANKINTA, HANKINTAPÄÄTÖS

HEL 2025-015942
§ 19

SÄHKÖISEN KAIVINKONEEN JA LATAUSRATKAISUN HANKINTA, HANKINTAPÄÄTÖS

Päätös

Logistiikan yksikönjohtaja päättää valita Tieluiska Oy:n toimittajaksi sähköisen kaivinkoneen ja latausratkaisun hankinnassa.

Samalla logistiikan yksikönjohtaja päättää hylätä VJ Maa-aines Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. VJ Maa-aines Oy:lle toimitetaan tarkemmat perustelut poissulun perusteista erillisellä liitteellä.

Tarjouskilpailun voittajan vertailuhinta on 354 916 €.

Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton arvo tarjouspyynnössä mainitut lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien ovat Staran osalta 147 882 €.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta, kun valitusaika ja odotusaika (14 päivää) ovat kuluneet, ja kun tilaaja ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Pöytäkirjanote liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on sähkökäyttöinen kaivinkone ja sähkökäyttöisen kaivinkoneen latausratkaisu Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staralle, Imatran kaupungille, Kotkan kaupungille ja Lappeenrannan kaupungille (jäljempänä kaikki yhdessä ”Hankintayksiköt” ja kukin yksin ”Hankintayksikkö”). Hankinta toteutetaan em. Hankintayksiköiden hankintarenkaana.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) 36 ja 37 §:n mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely.

Hankintalain 36 §:n 2 mom. mukaan hankintayksikkö voi valita kilpailullisen neuvottelumenettelyn 34 §:n 2 ja 3 momentissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. Hankintalain 34 §:n 2 mom. mukaan hankintayksikkö voi valita neuvottelumenettelyn hankinnassa:
1) jossa hankintayksikön tarpeita ei voida täyttää olemassa olevia ratkaisuja mukauttamatta;
2) johon kuuluu suunnittelua tai innovatiivisia ratkaisuja;
3) jonka luonteeseen, monimutkaisuuteen tai oikeudelliseen ja rahoituksen muotoon liittyvistä erityisistä syistä tai niihin liittyvien riskien vuoksi ei voida tehdä hankintasopimusta ilman edeltäviä neuvotteluita; tai
4) jossa hankinnan kohteen kuvausta ei voida laatia riittävän tarkasti viittaamalla standardiin, eurooppalaiseen tekniseen arviointiin, yhteiseen tekniseen eritelmään tai tekniseen viitteeseen.

Hankinnan kohde on ollut luonteeltaan sellainen, ettei hankintarenkaan kaikkia tarpeita ole voitu täyttää olemassa olevia ratkaisuja ja sopimuskokonaisuuteen liittyviä ehtoja mukauttamatta. Lisäksi hankinnan luonne innovatiivisena hankintana ja hankinnan monimutkaisuus on edellyttänyt neuvotteluita ennen hankintasopimusta.

Hankinnan kohdetta on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä ja sen liitteenä toimitetussa hankekuvauksessa, hankintaan valituille tarjoajille lähetetyssä alustavassa tarjouspyynnössä liitteineen sekä lopullisessa tarjouspyynnössä liitteineen.

Hankintaa koskeva osallistumishakemus on 13.3.2025 lähetetty julkaistavaksi Euroopan Unionin virallisen lehden täydennysosassa ja Tenders Electronic Daily -portaalissa. Hankintailmoitus on julkaistu myös HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi.

Osallistumishakemukset tuli toimittaa 14.4.2025 mennessä.
Osallistumishakemukset avattiin määräajan päättymisen jälkeen.
Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan mennessä seuraavat ehdokkaat:

1. Ryhmittymä: Konesilta Oy ja Moog BV
2. Tieluiska Oy
3. VJ Maa-aines Oy

Kaikki osallistumishakemuksen jättäneet ehdokkaat otettiin mukaan neuvotteluihin.

Hankintayksiköt lähettivät 13.6.2025 neuvotteluihin valituille tarjoajille neuvottelukutsun sekä alustavan tarjouspyynnön. Valittujen tarjoajien tuli jättää alustava tarjouksensa 5.8.2025 mennessä tarjouspalvelu.fi -palvelun kautta. Kaikki kolme tarjoajaa jättivät alustavan tarjouksen määräajassa.

Hankintayksiköt järjestivät ehdokkaiden kanssa neuvottelut 13.8.-14.8.2025. Ehdokkaille varattiin myös mahdollisuus kirjallisiin huomioihin 18.8.2025 mennessä.
Tarjoajille lähetettiin 28.8.2025 lopullinen tarjouspyyntö. Tarjousten jättämisen määräaika oli 8.9.2025.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät kaksi (2) tarjoajaa:

1. Tieluiska Oy
2. VJ Maa-aines Oy

Tarjoajien soveltuvuus on alustavasti tarkastettu neuvottelumenettelyn osallistumisvaiheessa. Molemmat tarjoajat ovat lopullisissa tarjouksissaan vakuuttaneet, ettei soveltuvuuteen liittyvissä seikoissa ole tapahtunut muutosta osallistumishakemusten jättämisen jälkeen.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että VJ Maa-aines Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, jonka takia Hankintayksiköillä ei ole ollut muuta mahdollisuutta kuin sulkea tarjoaja pois tarjouskilpailusta. VJ Maa-aines Oy:lle toimitetaan tarkemmat tiedot poissulkemisen perusteista hankintapäätöksen liitteenä.

Tieluiska Oy:n tarjouksen todettiin olevan tarjouspyynnön mukainen.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että vertailussa on huomioitu vertailuhinta sekä laatuvaatimukset lopullisessa tarjouspyynnössä kuvatun mukaisesti. Tarjoajat saivat hintapisteet vertailuhinnan perusteella. Laadun osalta laatupisteisiin vaikuttivat tarjotun kaivinkoneen ja latausratkaisun vähimmäisvaatimukset ylittävät ominaisuudet ja toimintavarmuus, tarjotun kaivinkoneen ja latausratkaisun toimitusaika sekä tarjoajan palvelukuvaus.

Tieluiska Oy:n osalta vertailuperusteet on kuvattu liitteessä 1. Ainoan tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen jättänyt Tieluiska Oy valitaan kilpailutuksen voittajaksi.

Hankintayksiköt ovat tarjouspyynnössä ilmoittaneet, että ne tarkastavat voittavan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut velvoitteet ja muut tarjouspyynnössä edellytetyt vaatimukset. Hankintayksiköt tarkastavat tiedot Vastuu Group -palvelusta (entinen Tilaajavastuu.fi), asiakastieto.fi palvelusta sekä tarvittavin osin tarjoajalta itseltään. Lisäksi hankintalain 80 §:n pakollisia poissulkemisperusteita koskien rikosrekisteriotteet tarkistetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

This decision was published on 17.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Toni Liikamaa, kehitysinsinööri, puhelin: 09 310 36885

toni.liikamaa@hel.fi

Eero Ryyppö, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 70316

eero.ryyppo@hel.fi

Decisionmaker

Sami Aherva
yksikönjohtaja

Attachments

1. Hankinta 17.10.2025, liite, vertailun perusteet (002)
The attachment will not be published on the internet.
2. Hankinta 12710.2025, liite, poissulun perusteet VJ Stara (002)
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.