Hankinta, pienhankinta, International House Helsingin Friend Program -ohjelman kahdenvälinen ystävätoiminta, kaupunginkanslia

HEL 2025-016390
§ 18

Hankinta, pienhankinta, International House Helsingin Friend Program -ohjelman kahdenvälinen ystävätoiminta, kaupunginkanslia

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin (0116989–5) tarjouksen International House Helsingin Friend Program -ohjelman kahdenvälisen ystävätoiminnan toteuttamisesta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Suunniteltu sopimuskausi on 13.11.2025-31.12.2026. Sopimuspuolten välinen sitova sopimus syntyy vasta erikseen allekirjoitetulla hankintasopimuksella.

Hankinnan arvioitu kokonaisarvo on enintään 34 907,69 euroa (alv 0 %). Työn kustannukset veloitetaan elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön määrärahasta, talousarvion kohta 14001, sisäisen tilauksen numero Asettautumistiimi 1817200041.

Elinkeinojohtaja päätti valtuuttaa elinkeino-osaston maahanmuuttoyksikön maahanmuuttojohtajan allekirjoittamaan hankintasopimuksen ja hyväksymään muut hankkeen toteutukseen liittyvät asiakirjat.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena on pääkaupunkiseudulla asuville maahan muuttaneille suunnattu kahdenvälinen ystävätoiminta. Ystävätoiminnalla pyritään edistämään maahan muuttaneiden aikuisten pääkaupunkiseudulle asettautumista ja viihtyvyyttä sekä lisäämään yhteisöllisyyttä ja hyviä väestösuhteita asukkaiden keskuudessa ystävyyssuhteiden kautta. Ystävätoiminnan kautta ystävää etsivälle maahan muuttaneelle pyritään löytämään paikallinen ystävä palvelun tuottamiseen osallistuvien vapaaehtoisten joukosta. Ystävätoiminta on yksi International House Helsingin Friend Program -ohjelman osa-alueista.

Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alittava kevennetysti kilpailutettu pienhankinta. Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 26.9.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön liitteineen. Tarjouspyyntö julkaistiin Cloudia Tarjouspalvelu -tarjoajaportaalissa. Liitteenä tarjouspyyntö (liite 1) ja hankinnan kohteen kuvaus (liite 2). Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 14.10.2025 klo 16. Määräaikaan mennessä saapui tarjous kahdelta (2) palveluntarjoajalta, Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiriltä sekä Ukonharju Oy:ltä.

Molemmat saapuneet tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (hinta 50 %, laatu 50 %). Vertailun enimmäispisteet olivat 100. Tarjouksista laadittu vertailutaulukko on liitteenä (liite 3).

Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen on tehnyt Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piiri.

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian viranhaltijoiden hankintaoikeuksista 30.5.2025 § 91.

This decision was published on 27.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Juho-Tuomas Järvikangas, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 31671

juho-tuomas.jarvikangas@hel.fi

Attachments

2. Hankinnan kohteen kuvaus
The attachment will not be published on the internet.
3. Vertailutaulukko
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.