Palvelukeskusliikelaitoksen toimintasääntö 1.1.2026 alkaen

HEL 2025-016874
§ 19

Palvelukeskusliikelaitoksen toimintasääntö 1.1.2026 alkaen

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan palvelukeskusliikelaitoksen toimintasäännön 1.1.2026 alkaen.

Päätöksen perustelut

Palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta päätti 25.9.2025 § 32, että palvelukeskusliikelaitoksen ylimmän tason organisaatio 1.1.2026 lukien muodostuu alla olevan mukaisesti:

  • Monipalvelut-yksikkö
  • Puhelin- ja hyvinvointipalvelut -yksikkö
  • Turvallisuus ja varautuminen
  • Hankejohtaja, KKT27 (määräaikainen)
  • Hallintopalvelut
  • Viestintätiimi
  • Taloustiimi
  • HR-tiimi, sisältäen työsuojelun

Samalla johtokunta kehotti käynnistämään muutoksen toimeenpanon valmistelun viipymättä siten, että muutos voidaan jalkauttaa hallitusti ja suunnitelmallisesti ennen virallista voimaantuloa.

Lisäksi johtokunta päätti merkitä tiedoksi, että organisaatiomuutossuunnitelmasta on neuvoteltu henkilöstöjärjestöjen kanssa 26.8.2025-8.9.2025. Neuvotteluista on laadittu pöytäkirja, jossa on todettu, että yhteistoimintaneuvottelut on käyty yhteistoimintalain velvoitteiden mukaisesti.

Henkilöstövaikutukset

Helsingin kaupungin strategian mukaan Helsingin kaupunki ei irtisano tai lomauta henkilöstöä muutostilanteissa, kun henkilöllä on valmius siirtyä osaamistaan ja kokemustaan vastaaviin uusiin tehtäviin. Työtehtävien lakatessa kaupunki tarjoaa uusia tehtäviä ja tarvittaessa muuntokoulutusta.

Henkilöiden, joiden tehtäviin kohdistuu olennaisia muutoksia, on käyty tarvittavat yhteistoimintakäsittelyt ennen päätöksentekoa.

Muutoksen toimeenpano

Organisaatiomuutos astuu voimaan 1.1.2026 alkaen. Tavoitteena on, että henkilöt, joiden tehtävät tulisivat lakkaamaan, olisi osoitettu Helsingin kaupungin toimintamallin mukaisesti uusi tehtävä ko. ajankohtaan mennessä.

Päätöksen johdosta tehtävät tehtävämuutokset, sijoittumiset ja muut palvelussuhteisiin liittyvät toimenpiteet toteutetaan toimitusjohtajan delegointipäätöksen sekä Helsingin kaupungin ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti.

Suunnitelman tavoitteet ja perustelut

Muutoksella tuetaan Palke 2.0 -toimintamallin toteutumista ja varmistetaan, että organisaatio toimii tarkoituksenmukaisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi – asiakasta varten.

Toiminta organisoidaan asiakaslähtöisesti: asiakkuustoiminto sijoitetaan sinne, missä palvelu toteutuu. Uudistuksella puretaan siiloja, selkeytetään rooleja ja vastuita sekä hyödynnetään synergiaetuja. Päällekkäisyyksien purkaminen ja kokonaisuuksien keskittäminen tehostavat toimintaa ja parantavat vaikuttavuutta. Lisäksi huomioidaan varautumisen näkökulmat, kuten päivystysluonteiset palvelut ja henkilöstöriskit.

Puhelin- ja hyvinvointipalveluja koskevan muutoksen tavoitteena on vahvistaa tukipalveluiden tukea ydintoiminnalle, selkeyttää ohjausvastuita ja parantaa kustannustietoisuutta. Toimintaa kehitetään kohti arvoketjuajattelua, jossa korostuvat yhteiset tavoitteet, sujuvampi tiedonkulku ja tehokkaammat prosessit. Sisäistä laskutusta kevennetään ja asiakaslähtöinen kehittäminen kytketään tiiviimmin osaksi palveluiden suunnittelua ja toteutusta.

Työnantajan tavoitteena ei ole osa-aikaistaa, lomauttaa tai irtisanoa henkilöstöä. Osalla henkilöstöä suunnitelma vaikuttaa palvelussuhteen olennaisiin ehtoihin. Suurimalla osalla muutoksen kohteena olevalla henkilöstöllä muutos näyttäytyy yksikön, palvelun, tiimin tai esihenkilön vaihdoksena.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää liikelaitoksen organisaation ylimmästä tasosta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty. Johtokunnan päätöksen jälkeen toimitusjohtaja päättää alemmasta organisaatiosta toimintasäännöllä.

Hallintosäännön 11 luvun 2 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan palvelukeskusliikelaitoksen toimitusjohtaja päättää liikelaitosta koskevista asioista ja hoitaa muutoinkin juoksevaa hallintoa.

This decision was published on 30.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin palvelukeskusliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Ask for more info

Jaana Bruce, henkilöstöpäällikkö, puhelin: 27132

jaana.bruce@hel.fi

Decisionmaker

Minna Hoffström
toimitusjohtaja