DigiHelsinki Oy:n puitesopimuksen eräiden liitteiden muuttaminen

HEL 2025-017985
§ 3

DigiHelsinki Oy:n puitesopimuksen eräiden liitteiden muuttaminen

Päätös

Digitalisaatiojohtaja päätti hyväksyä liitteenä olevan sopimuksen Helsingin kaupungin ja DigiHelsinki Oy:n välisen 1.9.2025 voimaan tulleen puitesopimuksen ”Puitesopimus DigiHelsinki Oy:n ICT-palveluista Helsingin kaupungille” muuttamisesta. Muutossopimuksella muutetaan puitesopimuksen eräitä liitteitä Puitesopimus jää muilta osin voimaan sellaisenaan.

Muutokset tulevat voimaan, kun molemmat sopijapuolet ovat allekirjoituksillaan hyväksyneet muutokset.

Päätöksen perustelut

”Puitesopimus DigiHelsinki Oy:n ICT-palveluista Helsingin kaupungille” -sopimuksessa on kohdassa 29.4 sovittu puitesopimusliitteiden päivittämisestä erillisellä muutossopimuksella viimeistään 1.12.2025.

Muutossopimuksella osapuolet sopivat muuttavansa puitesopimuksen liitteitä seuraavasti:

- Liite 9 Palvelutasoliite: palveluiden vaste- ja ratkaisuaikoja on täydennetty.

- Liite 8 b) Palvelukuvaus, Lähitukipalvelu: lähitukipisteiden kuvausta ja lisäpalveluita on täydennetty.

- Liite 8 n) Palvelukuvaus, Digitaaliset-työympäristöpalvelut: kuvausta lisenssien hallintamallista on täydennetty.

Puitesopimus ja sen muut liitteet jäävät muilta osin voimaan sellaisenaan.

Sidosyksikköasema

Hankintalain 15 §:n mukaan hankintalakia ei sovelleta hankintaan, jonka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään. Sidosyksikön tulee olla hankintayksiköstä muodollisesti erillinen ja päätöksenteon kannalta itsenäinen yksikkö. Edellytyksenä on myös, että hankintayksikkö yksin tai yhdessä muiden hankintayksiköiden kanssa käyttää määräysvaltaa yksikköön samalla tavoin kuin omiin toimipaikkoihinsa ja että yksikkö harjoittaa enintään viiden prosentin ja enintään 500 000 euron osuuden liiketoiminnastaan muiden tahojen kuin niiden hankintayksiköiden kanssa, joiden määräysvallassa se on. Sidosyksikössä ei saa olla muiden kuin hankintayksiköiden pääomaa.

DigiHelsinki Oy on rekisteröity kaupparekisteriin 2.8.2022 ja yhtiö on kokonaan Helsingin kaupungin määräysvallassa. Helsingin kaupunki omistaa yhtiön osakkeista 100 prosenttia sekä käyttää hankintalain edellyttämällä tavalla ratkaisevaa vaikutusvaltaa yhtiön strategisiin tavoitteisiin ja tärkeisiin päätöksiin hallituksen jäsenten nimeämisoikeuden, omistajaohjauksen ja konsernivalvonnan keinoin.

Yhtiön ulosmyyntiä muille tahoille kuin kaupungin hankintayksiköille tai kaupungin kokonaan omistamille muille sidosyksiköille rajoitetaan sekä DigiHelsinki Oy:n yhtiöjärjestyksessä, että tulevassa perustietotekniikan ja ICT-infrastruktuurin palveluja koskevassa puitesopimuksessa. Digi-Helsinki Oy on siten kaupungin sidosyksikkö, jolta Helsingin kaupunki voi tehdä hankintoja hankintalain 15 §:ssä säädetyn sidosyksikköpoikkeuksen nojalla.

Toimivalta

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö tai määräämänsä viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö on päättänyt 29.8.2025, 123 §, että digitalisaatiojohtaja hyväksyy puitesopimuksen liitteisiin tehtävät muutokset sekä puitesopimukseen tehtävät muut vähäiset muutokset.

This decision was published on 21.11.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Decisionmaker

Name
Hannu Heikkinen

Title
Digitalisaatiojohtaja

Ask for more info

Name
Heidi Lihr

Title
Palvelupäällikkö

Attachments

3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.