Tutkimuslupa tutkimukseen ”Pelastushenkilöstön altistuminen PFAS-yhdisteille (PePFAS)”

HEL 2025-018517

Tutkimuslupa tutkimukseen ”Pelastushenkilöstön altistuminen PFAS-yhdisteille (PePFAS)”

§ 10

Päätös

Pelastusjohtaja myönsi tutkimusluvan Työterveyslaitokselle tutkimushankkeeseen ”Pelastushenkilöstön altistuminen PFAS-yhdisteille (PePFAS)”. Tutkimuksen lääketieteellinen vastuututkija on ********** . Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella yhteyshenkilö on ********** . Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2026 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita
henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia Helsingin pelastuslaitokselle.
Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia.
Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin pelastuslaitokselle.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan pelastuslaitoksen käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.pela@hel.fi.

Päätöksen perustelut

Tutkimus selvittää pelastushenkilöstön työperäistä altistumista per- ja polyfluoratuille alkyyliyhdisteille (PFAS) ja arvioi sen kliinistä merkitystä. Hankkeessa arvioidaan myös sitä, tulisiko altistumista ja sen mahdollisia terveysvaikutuksia seurata osana pelastushenkilöstön työterveyttä ja työuran jälkeen. Hankkeessa laaditaan suosituksia pelastushenkilöstön työturvallisuuden parantamiseksi ja työterveysseurannan kehittämiseksi. Helsingin kaupungin pelastuslaitos osallistuu hankkeen tutkimushenkilöiden rekrytointiin.

PFAS-yhdisteet ovat synteettisiä, ympäristössä erittäin pysyviä aineita, joita on lukuisia. PFAS-yhdisteitä käytetään esimerkiksi sammutusvaahdoissa, missä tarkoituksessa niistä osan käyttö on EU:ssa kielletty. Kaikkia sammutusvaahdoissa käytettyjä PFAS-yhdisteitä ei kuitenkaan ole tunnistettu. PFAS-yhdisteitä käytetään laajasti myös erilaisissa rakennusmateriaaleissa.

Aihe on tärkeä pelastustoimelle, sillä pelastushenkilöstön altistumisesta PFAS-yhdisteille ja altistumisen terveysvaikutuksista on rajallisesti tietoa. PFAS-yhdisteiden poistuminen kehosta on hidasta, ja niillä voi olla merkittäviä terveysvaikutuksia.

Hankkeessa tutkitaan pelastushenkilöstöä sekä verrokkiryhmää, joka koostuu fyysistä toimintakykyä vaativissa tehtävissä, kuten ensihoidossa, työskentelevistä henkilöistä. Verrokkiryhmä ei altistu sammutusvaahdoille kuten pelastushenkilöstö. Tutkimushenkilöt täyttävät sähköisen esitietokyselyn. Esitietokyselyn perusteella soveltuviksi arvioiduilta koehenkilöiltä kerätään tutkimuksen biomonitorointiosiossa näytteitä, joilla selvitetään koehenkilöiden PFAS-altistumista ja terveydentilaa.

Hankkeesta voidaan tiedottaa Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen omissa viestintäkanavissa sekä pelastuslaitoksen työntekijöiden työterveysyksiköissä. Tutkimukseen osallistuminen on pelastuslaitoksen työntekijöille vapaaehtoista. Tutkimuksella on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin eettisen toimikunnan puoltava lausunto. Tutkimusryhmän kanssa on laadittu salassapitositoumus.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 30.7.2025 § 154 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää palvelun johtaja palveluaan koskevissa tutkimusluvissa.

This decision was published on 12.12.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Decisionmaker

Name
Marko Rostedt

Title
Pelastusjohtaja

Ask for more info

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
4. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
6. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
7. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
8. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
9. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
10. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
11. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.