Asiakkuusjohtajan tilapäisiä liikennejärjestelyjä koskevan toimivallan siirtäminen

HEL 2025-019818

Asiakkuusjohtajan tilapäisiä liikennejärjestelyjä koskevan toimivallan siirtäminen

§ 29

Päätös

Asiakkuusjohtaja päätti siirtää hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaisen toimivaltansa päättää tieliikennelain mukaisesta tien tilapäisestä sulkemisesta ja liikenteenohjaajan määräämisestä tiellä tai sen läheisyydessä tehtävän työn, tutkimuksen tai pitkäkestoisen liikennehäiriön vuoksi kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden yleisten alueiden valvonta ja infraluvat -yksikön lupatiimin päällikölle ja johtaville tarkastajille.

Tämä päätös tulee voimaan 1.1.2026 ja tällä päätöksellä kumotaan asiakkuusjohtajan päätös 15.1.2024 § 2 tilapäisiä liikennejärjestelyjä koskevan toimivallan siirtämisestä.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, asiakkuusjohtaja päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää tieliikennelain mukaisesta tien tilapäisestä sulkemisesta ja liikenteenohjaajan määräämisestä tiellä tai sen läheisyydessä tehtävän työn, tutkimuksen tai pitkäkestoisen liikennehäiriön vuoksi.

Voimassa olevan asiakkuusjohtajan päätöksen mukaan alueidenvalvonnan tiimipäällikkö ja johtava tarkastaja päättävät tilapäisistä liikennejärjestelyistä, kun ne liittyvät yleisellä alueella tehtävään kaivutyöhön sekä päättävät tilapäisistä liikennejärjestelyistä muilta osin.

Kaupunkiympäristölautakunta on päättänyt 11.11.2025 § 587 kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuutta seuraavan organisaatiotason muutoksesta. Päätöksellä asukas- ja yrityspalveluiden nimi muutettiin kaupunkitilan lupa- ja asiakaspalveluiksi 1.1.2026 alkaen. Kaupunkiympäristön toimialajohtaja on päättänyt 30.11.2025 § 51 tarkistaa kaupunkiympäristön toimialan toimintasääntöä 1.1.2026 alkaen. Tarkistetun toimintasäännön mukaan kaupunkitilan lupa- ja asiakaspalvelut jakautuvat kolmeen yksikköön aiemman kahden yksikön sijaan. Uuden yksikön ja uuden tiimijaon avulla yksikkö- ja tiimikohtaisen tehtäväkentän laajuus pienenee, mikä mahdollistaa keskittymisen ydintehtäviin ja parantaa toiminnan tehokkuutta.

Toimivalta päättää tilapäisistä liikennejärjestelyistä siirretään 1.1.2026 alkaen uuden yksikkö- ja tiimijaon mukaisille tahoille. Viranhaltijoiden välinen työnjako ratkaistaan työnjohdollisilla päätöksillä.

This decision was published on 17.12.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Decisionmaker

Name
Mari Randell

Title
Asiakkuusjohtaja

Ask for more info