Tupakointikiellon ja uhkasakon asettaminen Treffi Pub & Bistrolle

HEL 2017-003965
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 5 §

Tupakointikiellon ja uhkasakon asettaminen Treffi Pub & Bistrolle

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa koskien tupakointia ulkotarjoilualueella:

Päätökseen velvoitettu

Helsingin Treffipaikka Oy, Hiihtomäentie 14, 00810 Helsinki

Asian vireilletulo

Helsingin kaupungin ympäristöpalvelut on havainnut tarkastuksellaan 21.11.2017, ettei ympäristöterveyspäällikön 28.4.2017 Treffi Pub & Bistron ulkotarjoilualueelle antamaa tupakointikieltoa ole noudatettu. Ulkotarjoilualueella on neljä seinää ja katto, ja sen voidaan katsoa olevan tupakkalain tarkoittama sisätila.

Taustaa

Tarkastuksella 6.7.2016 on todettu, että Treffi Pub & Bistron ulkotarjoilualue on varustettu neljällä seinällä ja katolla. Ulkotarjoilualueesta on rajattu lasiseinällä alue, jossa voi tupakoida.

Tarkastuksella on keskusteltu, että tupakointi ulkotarjoilualueella
on mahdollista vain, jos ulkotarjoilualueen päätyseinä poistetaan ja kadun puoleisen seinän lasi-ikkunat avataan terassin leveydeltä.

Tarkastuksella 31.3.2017 todettiin, että Treffi Pub & Bistron ulkotarjoilualueella tupakoitiin ja lasiseinät olivat suljettuina. Ulkotarjoilualueen voidaan katsoa olevan tupakkalain tarkoittama sisätila, jossa tupakointi on kielletty.

Toimijaa on kuultu tupakkalain (549/2016) 74 §:n mukaisesta tupakointikiellosta ja uhkasakosta 4.4.2017 päivätyllä kirjeellä. Toimija toimitti vastineensa määräajan jälkeen pyydettäessä.

Vastineessaan toimija on todennut, että 31.3.2017 tehdyn tarkastuksen jälkeisenä päivänä ulkotarjoilualueen päätyseinä on poistettu, ja kadun puoleisen sivun lasi-ikkunat pidetään sivussa ravintolan aukioloaikoina.

Tarkastuksella 21.11.2017 todettiin, että Treffi Pub & Bistron ulkotarjoilualueella tupakointi oli sallittua ja lasi-ikkunat ja päätyseinä olivat edelleen suljettuina.

Kuuleminen

Toimijaa on kuultu tupakkalain 74 §:n mukaisesta tupakointikiellosta ja uhkasakosta 23.11.2017 päivätyllä kirjeellä. Toimija toimitti vastineensa määräajan päättymisen jälkeen pyydettäessä 13.12.2017.

Vastineessaan toimija on todennut, että tupakointia ei enää sallita ulkotarjoilualueella.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu

Päävelvoite

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto kieltää tupakoinnin Treffi Pub & Bistron ulkotarjoilualueella, jollei se täytä lainsäädännön vaatimuksia. Lainsäädännön vaatimukset täyttyvät, mikäli Helsingin Treffipaikka Oy pitää ulkotarjoilualueen päätyseinän ja sivulasi-ikkunat auki. Kielto on voimassa välittömästi, kun päätös on annettu tiedoksi.

Perustelut päävelvoitteelle

Treffi Pub & Bistron ulkotarjoilualueen voidaan katsoa olevan tupakkalain 2 §:n 1 momentin 39 kohdan mukainen sisätila. Tupakkalain 74 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan tupakointi asiakkaiden käytettävissä olevassa sisätilassa on kielletty.

Kunnan tupakkalakia valvova viranomainen voi kieltää tupakkalain tai sen nojalla annettujen säännösten vastaisen toiminnan (tupakkalaki 96 §).

Tarkastuksilla on havaittu, että Treffi Pub & Bistron ulkotarjoilualueella tupakoidaan, vaikka alue on tupakkalain tarkoittama sisätila eikä lasiseiniä ole pidetty sovitusti avoinna.

Uhkasakon asettaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 15 000 euron uhkasakon.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Tupakkalain 105 §:n mukaan kunta voi asettaa lain säännösten perusteella antamansa kiellon tai määräyksen tehosteeksi uhkasakon tai uhan, että asetetun määräajan jälkeen tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään.

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoi, että uhkasakon asettaminen määräyksen tehostamiseksi on tarpeen, koska päätökseen velvoitettu ei ole lopettanut lainvastaista toimintaa ympäristöterveyspäällikön päätöksestä huolimatta. Uhkasakon asettamista ei voida pitää ilmeisen tarpeettomana.

Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Kuulemiskirje 23.11.2017.

Helsingin Treffipaikka Oy:n vastine 13.12.2017.

Päätöksen voimassaolo

Päätös on voimassa siitä alkaen kun päätökseen velvoitettu saa päätöksen tiedoksi. Päätös on voimassa toistaiseksi.

Tiedoksi toimijalle

Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle luovutuskirjaan otetuin maininnoin tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on toimitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Valvontaviranomainen lähettää maanmittauslaitokselle tiedon kiinteistöä koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetetusta uhasta merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Sovelletut oikeusohjeet:

Tupakkalaki (549/2016) 2, 74, 96, 105 ja 106 §

Hallintolaki (434/2003) 34 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 8, 22, 23 ja 24 §

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle saantitodistuksella.

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pertti Forss

Lisätietojen antaja

Pia Malm, vs. terveysinsinööri, puhelin: +358 9 310 32034

pia.malm@hel.fi