Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-008677
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Sähköinen toimeentulotukihakemuslomake muutetaan responsiiviseksi

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Sähköinen toimeentulotukihakemuslomakkeen responsiiviseksi ylläpitokehitystyön CGI Suomi Oy:ltä tarjouksen nro T303460 (20.6.2017) mukaisesti. Tilauksen hinta on korkeintaan 38 837,80 euroa ilman arvonlisäveroa, arvonlisäverollinen hinta on 48 158,87 (alv 24 %) euroa.

Hankinta perustuu Helsingin sosiaali- ja terveysviraston ja CGI Suomi Oy:n väliseen APSA eAsiointi palvelusopimukseen N:o 284384. CGI Suomi Oy on sosiaali- ja terveysvirastolle räätälöidyn Sähköisen toimeentulotukilomakkeen toteuttaja.

Tietohallintopäällikkö päätti oikeuttaa tietojärjestelmäpäällikön tilaamaan kyseisen hankinnan päätöksen mukaan.

Hankinta toteutetaan hankintalain 27 §:n 1 momentin 2 kohdan tarkoittamana suorahankintana.

Hankinnan kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveystoimialan talousarviokohdalta 398090100540 atk-investointimäärärahat, hankkeelta Sote0063 Soten sähköisen asioinnin kehittäminen.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin asiointiportaalissa oleva sosiaalihuollon täydentävän toimeentulotuen hakemuslomake tulee muuttaa responsiiviseksi Helsingin kaupungin lomakestandardin ja aiemmin tehdyn määrittelyn mukaisesti.

Toteutus sisältää jo olemassa olevan hakemussovelluksen neljä pääsivua useine osa-sisältöineen sekä aiemman hakemuksen hakeminen-toiminnallisuus muutetaan responsiiviseksi. Hakemussovelluksen navigaatio muutetaan responsiiviseksi. Sovelluksessa on useilla sivuilla virhe- ja ohjetekstejä sekä pop-up -ikkunoita, nämä täytyy saada näkymään järkevästi sovituilla päätelaitteilla.

Toteutuksen avulla pyritään parantamaan asiakaskokemusta ja lisäämään sähköisen asioinnin käyttöä. Projekti on osa sosiaali- ja terveystoimialan digisuunnitelman toteutusta ja toteutuksen avulla mahdollistetaan sosiaalihuollon asiakkaiden sähköisten palvelujen käyttö eri mobiililaitteilla. Toimeentulotuen sähköinen asiointi on toteutettu sosiaali- ja terveystoimialan käytössä olevaan asiakastyön tietojärjestelmään (ATJ) kaupungin arkkitehtuurilinjausten mukaisesti siten, että kuntalaisen asiointi tapahtuu kaupungin asiointiportaalin hel.fi asiointikansion kautta.

Hankinnan takaisinmaksuaikaa ei voida tarkasti arvioida. Riippuu siitä, kuinka paljon sähköiset hakemukset lisääntyvät, kun hakemus on mahdollista tehdä pienlaitteilla. Toimeentulotuen käsittelijän työtä sähköinen hakemus helpottaa huomattavasti.

Toiminnallisuus jää sosiaali- ja terveystoimialan käyttöön siihen asti kunnes tuleva HUS:n ja pääkaupunkiseudun kuntien yhteinen asiakas- ja potilastietojärjestelmä Apotti korvaa ATJ- ja eAsiointijärjestelmät. Tämän hetkisen suunnitelman mukaan Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan asiakas- ja potilastietojärjestelmät korvautuvat Apotti-järjestelmällä aikaisintaan vuoden 2020 aikana.

Lisätietojen antaja

Maarit Vajavaara, tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 09 310 43309

maarit.vajavaara@hel.fi

Maire Korkeamäki, tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 09 310 42318

maire.korkeamaki@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Tarjous_Sähköisen_toimentulotukihakemuksen_responsiivisuus.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Sähköisen_toimeentulotukihakemuksen_responsiivisuusmuutokset_updated.pdf
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.