Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, HKL:n kunnossapitohenkilöstön raskaat työvaatteet ja pesulapalvelut ajalle 2019 - 2021, Liikenneliikelaitos

HEL 2018-010749
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 90

HKL:n kunnossapitohenkilöstön raskaat työvaatteet ja pesulapalvelut ajalle 2019 - 2021

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä hankintasopimuksen HKL:n kunnossapitohenkilöstön raskaan työvaatteiden ja pesulapalveluiden hankinnasta kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antaneen Blåkläder Workwear Oy:n kanssa sopimuskaudeksi 1.1.2019 – 31.12.2021 hankinta-asiakirjoista lähemmin ilmenevin ehdoin siten, että sopimuskauden kustannukset ovat yhteensä enintään 420.000,00 euroa (alv 0 %).

Työvaatteet tilataan sopimuskauden aikana todellisen tarpeen mukaan. Hankittava työvaatepalvelu pitää sisällään malliston suunnittelun, valmistuksen, varastoinnin, toimittamisen ja pesulapalvelut HKL:n työntekijöille henkilöittäin. Konsepti pitää myös sisällään malliston jatkuvan päivityksen markkinatilanteen ja ajankuvan mukaisesti.

Päätöksen perustelut

HKL:n työntekijän tulee käyttää työssään suojavaatteita, mikäli työn luonne niin edellyttää. HKL antaa työntekijöilleen tarvittavan suojavarustuksen työn suorittamista varten. Hankinnan kohteena on työvaatepalvelu, joka pitää sisällään malliston suunnittelun, valmistuksen, varastoinnin ja toimittamisen HKL:n työntekijöille henkilöittäin. Konsepti pitää myös sisällään malliston jatkuvan päivityksen markkinatilanteen ja ajankuvan mukaisesti. Työvaatteet tilataan sopimuskauden aikana todellisen tarpeen mukaan. Tarjouskilpailun ratkaisuperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus.

Hankinnan kulku

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti neuvottelumenettelynä tarjouskilpailun (14H/18, 14.5.2018) raskaan työvaatteen toimittamisesta ja pesulapalveluista 2019 alusta 2021 loppuun saakka.

Hankintamenettelynä käytettiin neuvottelumenettelyä. Hankinnan ennakoitu arvo alitti erityisalojen hankintalain 1398/2016 13 §:n kynnysarvon. Tarjouskilpailussa käydyt kierrokset näkyvät alla.

Menettelyssä kenellä tahansa vähimmäisvaatimukset täyttävällä yrityksellä oli oikeus jättää osallistumishakemuksensa yhteydessä alustava tarjouksensa. Alustavan tarjouspyynnön työvaatekonseptin sisältö jätettiin auki; osallistumishakemuksen yhteydessä ehdokas pystyi jättämään alustavan tarjouksen joko työvaatteen vuokrauksesta tai työvaatteen hankinnasta ja pesulapalvelusta

Osallistumishakemuksen ja alustavan tarjouksen määräaika oli 6.6.2016 kello 12:00 mennessä.

Määräaikaan mennessä osallistumishakemuksen ja alustavan tarjouksen jätti kolme (3) yritystä.

  • Blåkläder Workwear Oy
  • Lindström Oy
  • Pepe-Tricks Oy

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset toimittamiseen ja pesulapalveluiden toteuttamiseen laadukkaasti tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin alustavassa tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Kaikki kolme (3) osallistumishakemuksensa jättänyttä yritystä täyttivät vaaditut vähimmäisvaatimukset.

Neuvottelumenettelyyn valittujen ehdokkaiden (Lindström Oy:n, Blåkläder Workwear Oy, Pepe-Tricks Oy) kanssa käytiin yksi neuvottelukierros alustavien tarjousten pohjalta. Neuvotteluihin osallistui suuri määrä käyttäjiä, jotka saivat kokeilla työvaatteita sekä esittää konsepteista kysymyksiä ehdokkaille. Neuvotteluiden perusteella lopulliseksi konseptiksi valittiin lopulliseen tarjouspyyntöön työvaatteiden ostaminen siten, että myyjä vastaa myös pesulatoiminnasta. Neuvotteluvaiheen jälkeen yllä mainituille yrityksille lähetettiin lopullinen tarjouspyyntö kommenteille. Lopullinen tarjouspyyntö julkaistiin 4.9.2018 ja lopullisten tarjousten vastaanoton määräaika oli 21.9.2018.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jättivät kaksi neuvotteluissa mukana ollutta yritystä; Blåkläder Workwear Oy ja Pepe-Tricks Oy. Lindström Oy ei jättänyt tarjousta.

Tarjousten vertailuperusteet

Hyväksytyt tarjoukset, vertailtiin tarjouspyynnön mukaisesti käyttäen ratkaisuperusteena kokonaistaloudellista edullisuutta seuraavasti:

Hinnasta oli mahdollista saada enintään 60 ja laadusta enintään 40 pistettä. Vertailussa halvin tarjous sai 60 pistettä. Laatu, enintään 40 pistettä, pisteytettiin pesulapalveluprosessin kuvauksen, pesulan referenssien ja työvaatteen vaaditun laadun ylittävän kuvauksen perusteella. Saatuja laatupisteitä verrattiin suhteellisesti suurimpiin laatupisteisiin.

Tarjoajat saivat vertailupisteitä seuraavasti:

Arviointiperusteena käytettiin seuraavia kriteereitä:

1. Hinta 60 pistettä

  • Hinnat vertailtiin siten, että HKL kuvasi halutun malliston sekä sen arvioidun käyttömäärän ja pesut kaikille vaatteiden käyttäjille. Käyttömääriin on sisällytetty HKL:n käytössä tällä hetkellä olevat vaatteet, jotka tarjouspyynnön mukaisesti tullaan käyttämän loppuun ennen uusien ostamista. Tarjousten kokonaishinta on tällä perusteella vertailuhinta, ei kokonaishinta, jolla sopimuskauden aikana tullaan vaatteita ostamaan.  Tarjousten osakokonaisuuksien hinnat on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.

2. Palvelun laatu 40 pistettä

  • Laatuarviointi suoritettiin tarjouksen liitteeksi vaadittujen selvitysten perusteella
  • Laatutekijät ja niiden osakokonaisuudet painoarvoineen on esitetty liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.

Vertailupisteet laskettiin hinta- ja laatupisteiden yhteenlaskettuna summana.

Tarjousten yhteispisteet olivat seuraavat:

Lisätietojen antaja

Julia Jahkola, suunnitteluinsinööri, puhelin: 09 310 35937

julia.jahkola@hel.fi

Nina Sundell, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 35701

nina.sundell@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Rain Mutka
hallintopäällikkö