Hankinta, Genesys kontaktienhallintajärjestelmän laajennusosa, chatbot -ratkaisun käyttöönotto

HEL 2019-006155
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 26
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Genesys kontaktienhallintajärjestelmän laajennusosa, chatbot -ratkaisun hankinta

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia chatbot -ratkaisun henkilöstön osaamisen kehittämisen tukipalveluun. Hankinta toteutetaan Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitoksen tarjoukseen 7.5.2019 (liite 1) perustuen. Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitokselle puitesopimuksen mukaisesti. Hankintalaki 1397/2016, 15 §.

Tarjouksen mukaisesti järjestelmän kertakustannus on 16 800 euroa (alv 0%) ja jatkuvat kustannukset vuoden ajalle 30 240 euroa (alv 0%). Jatkuvat kustannukset pitävät sisällään chatbot –lisenssin ylläpidon ja teknisen tuen.

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että kustannukset maksetaan hankkeelta Sote0063, Soten sähköisen asioinnin kehittäminen (398090100552).

Päätöksen perustelut

Hankinta sisältää kertaluontoiset investointikustannukset ja järjestelmän käyttöön liittyvät jatkuvat ylläpitokustannukset. Investointikustannuksia ovat lisenssihankinta sekä käyttöönotto- ja koulutuskustannukset. Jatkuvat ylläpitokustannukset muodostuvat lisenssin ylläpitomaksusta sekä käyttötuki-, ylläpito- ja järjestelmäpäivityskuluista.

Osaamisen kehittämisyksikön chatbot -palvelun asiakkaita ovat soten koko henkilökunta, noin 15 000 työntekijää. Kohderyhmään kuuluvat esimiehet, koulutuksiin osallistuvat, koulutusjärjestelmään koulutuksia luovat sekä koulutuksia hallinnoivat käyttäjät. Asiakkaat saavat botin käyttöönsä sosiaali- ja terveystoimialan intranet sivuston kautta.

Chatbot vähentää yhteydenottoja noin 75% sekä vapauttaa koulutussihteerien työaikaa muihin tehtäviin. Yhteydenotot, jotka edellyttävät tarkempaa tarkastelua sekä koulutussihteerin työpanosta on mahdollista ratkaista nopeammin ja tehokkaammin.

Kyseessä on Helsingin kaupungin käytössä olevan Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän laajennusosan hankinta chatbotin osalta. Hankintalainsäädäntöä ei sovelleta kuntien sisäisiin hankintajärjestelyihin. Genesys kontaktienhallintajärjestelmän on kilpailuttanut Helsingin kaupungin Palvelukeskus.

Lisätietojen antaja

Katariina Siimeslehto, suunnittelija, puhelin: 09 310 50067

katariina.siimeslehto@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Tarjous_sote_osaamisen_kehittämisen_chatbot_07052019
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.