Hankinta, henkilöautot, rakentamispalveluliikelaitos

HEL 2019-009736
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 66

Henkilöautojen hankinta ajaksi 1.1. - 31.12.2020

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä puitesopimukset Autokeskus Oy, Automyymälä Helsinki Oy ja Kauppahuone Laakkonen Oy kanssa henkilöautojen hankinnasta ajaksi 1.1. - 31.12.2020 päätöksessä mainitusta henkilöautomerkeistä ja -malleista.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti oikeuttaa Staran logistiikan tekemään sopimuskauden aikana puitesopimukseen perustuvia tilauksia tarpeidensa mukaan. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on noin 700 000 euroa (alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän kirjallisen sopimuksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

EU-kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu HILMA ja TED (Tenders Electronic Daily) verkkosivustoilla hankintailmoitukset ja tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa 30.9.2019. Hankinnan kohteena on henkilöautojen hankinta Staralle.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 1397/2016 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Tarjoukset oli annettava sähköisesti Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 27.10.2019 klo 12 mennessä. Tarjouspyyntöasiakirjat, sekä esitetty kysymys ja annettu vastaus ovat päätöksen oheismateriaalina.

Tarjousten määräaika oli 8.11.2019 klo 12. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen määräaikaan mennessä jättivät Autokeskus Oy, Automyymälä Helsinki Oy, Delta Auto Oy, Kauppahuone Laakkonen Oy, K Caara Oy, Metroauto Oy ja Veho Oy Ab.

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Tarjoajien soveltuvuus tarkastettiin alustavasti tarjouksessa annettujen tietojen perusteella (ESPD).

Kaikki tarjotut henkilöautot ovat tarjouspyynnön vaateiden mukaisia.

Tarjottavat henkilöautot oli nettohinnoiteltava tarjouslomakkeella sisältäen nk. perusvarustelun, joka on tarjottavien autojen varusteluvaade. Nettohinnoittelun on perustuttava yleisesti käytössä oleviin hinnastoihin ja niistä myönnettäviin alennuksiin (hinnasto ./. myönnetty alennus, %). Autoveron osuus pyydettiin ilmoittamaan erikseen ja siihen oli sisällytettävä lisävarusteiden mahdollinen autoveron osuus. Hintatietojen lisäksi tarjouslomakkeella pyydettiin ilmoittamaan tarjottavan henkilöauton WLTP mittauksen mukaiset hiilidioksidipäästöt (CO2), sekä muita auton teknisiä tietoja.

Päätöksen tekemisen peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus tarjouspyynnössä ilmoitettujen valintaperusteiden mukaisesti (hinta ja ympäristötekijät). Tarjousvertailuhinta on arvonlisäveroton kokonaishinta, sisältäen autoveron ja tarjouspyynnön mukaisen varustelun. Tarjousvertailu on päätöksen liitteenä (liite 1).

Tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisimmat henkilöautot ovat kohdassa 1 Autokeskus Oy:n tarjoama Skoda Fabia 1.0 TSI 95 Active ja kohdassa 2 Automyymälä Helsinki Oy:n tarjoama Renault Clio TCe 100 ZEN henkilöauto.

Staran logistiikan henkilöautojen vuokralleottajien tarpeet huomioon ottaen puitesopimukseen on edellä mainittujen hatchback korimallisten henkilöautojen lisäksi valittava myös yksi farmarihenkilöauto. Kauppahuone Laakkonen Oy:n tarjoama Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 95 Active on tarjousvertailun kokonaistaloudellisesti edullisin farmarihenkilöauto ja siksi Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 95 valitaan puitesopimukseen.

Sopimusehtojen mukaan autoja tilattaessa valintaan vaikuttavat kokonaistaloudellisen edullisuusjärjestyksen lisäksi toimitusaika, käyttöominaisuudet (esim. ulkomitat, sisätilat, tavaratilan koko, jne.) ja tekniset ominaisuudet (esim. moottori, automaattivaihteisto, jne.)

EU-kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa toimittajaksi valitulta on pyydettävä rikosrekisterilain (770/1993) 6 §:n 8 momentissa ja 6 b §:ssä tarkoitettu ote rikosrekisteristä (edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävät henkilöt). Rikosrekisteriote toimii näyttönä siitä, ettei tarjoajaa koske jokin hankintalain 80 §:ssä tarkoitettu pakollinen rikosperusteinen poissulkemisperuste.

Hankintasopimus ei synny vielä hankintapäätöksestä ilmoittamalla vaan vasta, kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja kun hankintayksikkö ja hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat molemmat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Lisätietojen antaja

Heikki Halonen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 38963

heikki.halonen@hel.fi

Päättäjä

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Tarjousvertailu
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.