Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 16.3.2023, Leiviskätie 4-6 G

HEL 2023-004213
Asialla on uudempia käsittelyjä
11. / 524 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 23.8.2023 § 287 (liukastuminen)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 23.8.2023 (287 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden vahingonkorvaustiimin päällikkö on 23.8.2023 (287 §) päätöksellään hylännyt 16.3.2023 kevyen liikenteen väylällä Leiviskätie 4-6 G luiskan kohdalla tapahtuneeseen liukastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vahingonkorvausvaatimuksensa 16.3.2023 klo 10 osoitteessa Leiviskätie 4-6 G tapahtuneeseen liukastumiseen liittyen ja yksilöinyt sen määrältään 1 000 euroon. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, ettei hän hyväksy eikä usko päätöksessä olevaa selvitystä vahinkopaikalla tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä, sillä päätös ja siinä olevat tiedot on annettu kuusi kuukautta vahinkotapahtuman jälkeen. Säätietoina on käytetty lisäksi tietoja Kumpulasta, vaikka vahinkopaikka on Leiviskätiellä Helsingissä. Hakijan mukaan vahinkopaikkaa ei ollut hiekoitettu kunnolla ja hiekoitukseen ei ole valittu oikeaa tuotetta vaan on käytetty hiekkalaatikkohiekkaa.

Perustelut

Lautakunta viittasi vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen ja yhtyi tiimipäällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Tuottamusvaatimuksesta johtuen ei pelkkä ajoittainen liukkaus talvella yksinään synnytä kaupungille vahingonkorvausvastuuta silloinkaan, kun siitä on aiheutunut jalankulkijan liukastuminen. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin.

Tiimipäällikön päätöksessä olevat tiedot tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä perustuvat kunnossapidosta saatuun selvitykseen. Kunnossapidon selvitykset perustuvat kunnossapidon päiväkirjamerkintöihin sekä käytettyjen työkoneiden GPS-seurantoihin, joista ilmenee kyseisen koneen sijainti kuhunkin kellonaikaan sekä tehdyt kunnossapitotoimet. Tiedot tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä eivät ole muistinvaraisia. Kunnossapidon antaman selvityksen mukaan kevyen liikenteen väylä, jolla vahinko on tapahtunut, on hiekoitettu päivää ennen vahinkoa 15.3.2023 klo 7.20 ja selvitys perustuu GPS-tietoon.

Helsingissä on kaksi säämittausasemaa, joissa mitataan muiden sääolosuhteiden ohella lumen syvyyttä. Toinen lumen syvyyttä mittaava säämittausasema sijaitsee Kaisaniemessä ja toinen Kumpulassa. Tiimipäällikön päätöksessä on käytetty säähavaintotietoja Kumpulan säämittausasemalta, sillä Kaisaniemeen verrattuna Kumpula sijaitsee lähempänä Lassilassa olevaa vahinkopaikkaa, linnuntietä noin 5,5 kilometrin päässä, ja Kumpula vastaa sijaintinsa vuoksi olosuhteiltaan myös paremmin Lassilan olosuhteita.

Saadun lisäselvityksen mukaan kunnossapito kilpailuttaa vuosittain hiekoitukseen käytettävän sepelin toimittajat ja kilpailutuksessa määritetään sepelin laatu. Hiekoitukseen käytetään ainoastaan joko vesiseulottua tai telttakuivattua sepeliä, joka on raekooltaan 3‒5,6 millimetriä. Hiekoitukseen ei käytetä hiekkalaatikkohiekkaa.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole tullut palautteita vahinkopaikan liukkaudesta tai muista kunnossapitotarpeista. Vahinkopaikalta ei ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia tämän vahingon lisäksi.

Kaupunki katsoo, että vahinkoaikaan vallinneet olosuhteet huomioon ottaen kunnossapidon toimenpiteet oli suoritettu asianmukaisesti. Tieto ennen vahinkoa tehdyistä kunnossapitotoimenpiteistä perustuu kunnossapidosta vastaavan antamaan selvitykseen. Edellä esitetyillä ja muutoin tiimipäällikön päätöksestä ilmenevillä perusteilla kaupunki katsoo, ettei se ole asiassa korvausvelvollinen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijalle liukastumisen seurauksena syntyneestä vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoi, että vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 5.9.2023, saate
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.