Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Virkasuhteen täyttäminen, Idän asiakasohjausyksikkö, asiakasohjaaja, arviointitoiminta, työavain SOTEPE- 03-393-23

HEL 2023-007363
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 18

Asiakasohjaajan viran täyttäminen, Arviointitoiminta, Idän asiakasohjausyksikkö, työavain, SOTEPE- 03-393-23

Asiakasohjauspäällikkö

Päätös

Arviointitoiminnan asiakasohjauksen asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun soveltuvuuden perusteella asiakasohjaajan virkaan sosionomi ********** (vakanssinumero 045487, toimintayksikkö 397130, työpiste 100040) 1.7.2023 lukien 2819,14 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaikaa ei aseteta.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saatujen selvitysten perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitykset on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Viran toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala/ sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut / arviointitoiminta / itäinen asiakasohjausyksikkö.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjaajan virka tuli avoimeksi 1.4.2023.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjaajan virkaan ottaa arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö.

Arviointitoiminnan asiakasohjausyksikön asiakasohjaajan tehtävänä on vastata yli 65-vuotiaiden asiakkaiden palvelutarpeen arvioinnista. Tehtävä sisältää asiakkaiden palvelutarpeen arviointia, hoito- ja palvelusuunnitelmien laadintaa, päätöksentekoa sekä seurantaa. Työ edellyttää ikääntyneiden palvelujen tuntemusta ja siihen liittyvää työkokemusta.

Asiakasohjaajan viran kelpoisuusvaatimuksena on aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto tai sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) 8 §:n mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi tai kuntoutuksen ohjaaja) tai terveydenhuollon ammattihenkilölain (559/1994) 5 §:n mukainen terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto.

Tehtävässä edellytetään rekisteröitymistä Valviran ammattihenkilöiden keskusrekisteriin.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen suullinen taito.

Asiakasohjaajan virka (vakanssinumero 045487) on ollut julkisesti haettavana 13.4.2023 – 28.4.2023 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa.

Määräajassa hakemuksen jätti kaksikymmentäyksi (21) hakijaa, joista neljätoista (14) täytti asetetut kelpoisuusvaatimukset koulutuksen ja Valviran myöntämän ammatinharjoittamisoikeuden perusteella. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella kutsuttiin haastatteluun viisi hakijaa: sosionomi ********** ja fysioterapeutti ********** haastattelijana toimi vs. asiakkuuspäällikkö ********** Sosionomi ********** ja sosionomi ********** haastattelijana toimi vs. asiakkuuspäällikkö ********** ja asiakkuusvastaava ********** Fysioterapeutti ********** haastattelijana toimi vs. asiakkuuspäällikkö ********** ja asiakkuusvastaava ********** Haastattelut tehtiin ajalla 2.5.2023 - 15.5.2023.

********** on valmistunut Diakonia- ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2022. Lähihoitajaksi hän valmistui 2012. Työkokemusta hänellä on **********

********** on valmistunut fysioterapeutiksi Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta 2020. Työkokemusta hänellä on **********

********** on valmistunut sosionomiksi Laurea-ammattikorkeakoulusta 2023. Työkokemusta hänellä on **********

********** on valmistunut sosionomiksi Arcada-Nylands svenska från yrkeshögskola 2003. Työkokemusta hänellä on **********

********** on valmistunut fysioterapeutiksi sosionomiksi Laurea-ammattikorkeakoulusta 2019. Työkokemusta hänellä on **********

Toimenkuvan vuoksi valinnassa kiinnitettiin erityistä huomiota hakijoiden kokemukseen tehtävistä ikääntyneiden parissa, Helsingin ikääntyneiden palvelujen tuntemukseen, hakijoiden verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoihin, organisointikykyyn, kykyyn hahmottaa prosessien toimintaa.

Hakemuksen ja erityisesti haastattelun ja työssä osoitetun sopivuuden perusteella ********** osoitti asiakasohjauksen asiakasohjaajan virassa edellytettäviä vahvuuksia sekä soveltuvuutta. Hänellä on tehtävässä vaadittavaa kokemusta Helsingin kaupungin ikääntyneiden asiakas- ja palveluohjauksesta. Lisäksi haastattelussa ja aikaisemmissa työtehtävissä esille tulleiden vahvuuksien perusteella heillä on vahvimmat verkosto-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaidot. Hän kykenee itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon sekä hahmottaa selkeästi prosessien toimintaa. Hänellä on laaja työkokemus erilaisten ihmisten ja asiakasryhmien kanssa tehtävästä ohjaustyöstä. Hän on osoittanut taitonsa moniammatillisessa tiimityössä ja asiakaslähtöisessä asiakastyössä eri asiakasryhmien kanssa. Hänellä on myös koulutuspohjansa vuoksi hyvät edellytykset ja valmiudet sekä motivaatio kehittämään tiimityöskentelyä ja lisäksi kiinnostus toimeentulotuki työskentelyyn.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella ********** on parhaat edellytykset asiakasohjaajan viran tehtävien hoitamiseen arviointitoiminnan Idän asiakasohjausyksikössä. Hän kykenee myös itsenäiseen työskentelyyn ja päätöksentekoon.

Lisätietojen antaja

Maarit Kinnunen, vs. asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 43028

maarit.h.kinnunen@hel.fi

Päättäjä

Eeva Raulos
asiakasohjauspäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijalistaus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.