Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla liikennelaitoksella hankintojen tekemisestä
Kantametron kuilujen teknisen peruskorjauksen urakkahankintojen valmistelu
Päätös
Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään kantametron kuilujen teknisen peruskorjauksen urakoitsijavalinnoista.
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy kilpailuttaa HKL:n toimeksiannosta kantametron kuilujen teknisen peruskorjauksen toteutuksen.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 18.6.2025, 174 §, metron kuilujen teknisen peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 18.626.000,00 euroa kustannustasossa joulukuu 2024.
Peruskorjauksen tarkoituksena on varmistaa, että kuilut pysyvät turvallisina, toimivina ja tehokkaina vähintään seuraavat 25 vuotta.
Tarkoituksena on toteuttaa kantametron kuiluissa erilaisia korjaus- ja parannustoimenpiteitä, kuten huonokuntoisten betonirakenteiden korjaaminen, ilmanvaihto-, valaistus- ja paloturvallisuusjärjestelmien parantaminen sekä vuotovesistä ja jään muodostumisesta aiheutuvien ongelmien ehkäiseminen.
Peruskorjaukseen sisältyy myös teknisten järjestelmien, kuten lämmitys-, ilmanvaihto- ja sähköjärjestelmien sekä paloteknisten laitteiden kunnostus ja modernisointi.
Hankinta on jaettu kahdeksaan osa-alueeseen, joista yhdestä (osa-alue 3) on tähän mennessä tehty hankintapäätös.
Kilpailutettavien urakoiden yhteenlaskettu ennakoita arvo ylittää erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen urakkahankintojen kynnysarvon. Osa-aluekohtaiset hankintapäätökset tulevat ylittämään HKL:n toimitusjohtajalle siirretyn hankintatoimivallan.
Useaan osa-alueeseen jaetussa hankinnassa, jossa kaikkien osa-alueiden tarjouksia ei käsitellä samanaikaisesti, tulisi johtokunnan päätettäväksi lukuisia keskenään samankaltaisia hankinta-asioita useassa kokouksessa. Kuiluhankkeen urakkahankintojen sujuvan etenemisen mahdollistamiseksi esitetään johtokunnan toimivaltaa hankinnoista siirrettäväksi toimitusjohtajalle näiden urakoitsijavalintojen osalta.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Päätös tullut nähtäväksi 24.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277