Toimivallan siirtäminen kaupunkiympäristön toimialalla liikennelaitoksella hankintojen tekemisestä

HEL 2024-006781
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 57 §

Junatien metrosillan uusiminen, rakennuttamis-, valvoja- ja turvallisuuskoordinaattoritehtävien hankinnan valmistelu

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään Junatien metrosillan uusimiseen liittyvien rakennuttamis-, valvoja- ja turvallisuuskoordinaattoritehtävien palveluntarjoajan valinnasta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Junatien metrosilta Kalasataman ja Sörnäisten välillä uusitaan vuosina 2026–2027. Uuden sillan toteuttaminen tarkoittaa sitä, että metroliikenteeseen keskustan ja Itä-Helsingin välille tulee vähintään kuuden kuukauden mittainen tauko vuonna 2027. Metrosillan uusimisen ja metroliikenteen katkon vaikutukset kaupunkilaisten liikkumiseen tulevat olemaan suuret. Kyseessä on matkustajamääriltään yksi metron keskeisimpiä osuuksia. Kaupunki pyrkii kaikin keinoin minimoimaan metroliikenteen katkoon tarvittavan ajan ja varmistamaan, että liikennehaitasta syntyvät vaikutukset keskustan ja Itä-Helsingin välillä sekä Kalasatamassa alueellisesti jäisivät mahdollisimman pieniksi.

Kansliapäällikkö asetti 7.5.2025, 68 §, Junatien metrosillan uudistamishankkeen yhteistyöryhmän, jonka tehtävänä on hankkeen vaikutusten kaupunkitasoinen koordinointi ja osapuolien sitoutumisen vahvistaminen.

Junatien metrosillan uusimiseen liittyviä hankintamenettelyitä on vireillä useita.

Junatien metrosillan uusimishankkeen hankesuunnitelmaa ei ole vielä tuotu kaupungin päätöksentekoon, mutta kyvykkäiden asiantuntijaresurssien kiinnittäminen hankkeen tueksi on tarkoituksenmukaista tehdä varhaisessa vaiheessa, jotta asiantuntijoiden täysimittainen panos voidaan hyödyntää jo hankkeen valmisteluvaiheessa. Hankinnan kohteena olevan rakennuttamis-, valvoja- ja turvallisuuskoordinaattoritehtävien toteuttaja pyritään siten saamaan hankkeen kehitysvaiheeseen mukaan mahdollisimman pian.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy kilpailuttaa HKL:n toimeksiannosta Junatien metrosillan uusimiseen liittyvien rakennuttamis-, valvoja- ja turvallisuuskoordinaattoritehtävien palveluntarjoajan (62H25).

Palveluntarjoajaksi tullaan valitsemaan se toimittaja, joka täyttää hankinnassa määritetyt soveltuvuus-, osaamis- ja pätevyysvaatimukset ja joka antaa kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen pyydetyistä palveluista. Kilpailutettava palvelu hankitaan metrosillan uusimishankkeen kehitys- ja toteutusvaiheiden ajaksi. Toimeksianto kattaa rakennuttamistehtävät ja turvallisuuskoordinaattorin tehtävät erillisinä rooleina.

Kilpailutettavan puitejärjestelyn ennakoitu arvo ylittää erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen palveluhankintojen kynnysarvon ja myös johtokunnan toimitusjohtajalle siirtämän hankintatoimivallan. Kynnysarvon ylittävässä kilpailutuksessa käytettävien pakollisten määräaikojen myötä toimittajavalinnan yhteensovittaminen johtokunnan syksyn 2025 kokousaikatauluun niin, että hankinta pystyttäisiin toteuttamaan mahdollisimman sujuvasti ja ettei hankkeen valmistelulle synny hankintateknisistä seikoista hidasteita, on haastavaa.

Näin ollen esitetään johtokunnan toimivaltaa hankinnoista siirrettäväksi toimitusjohtajalle tämän kyseisen hankintamenettelyn ratkaisemiseksi.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 19.06.2025 § 50

Päätös

Johtokunta siirsi toimivaltaa toimitusjohtajalle erityisalojen hankintalain 44 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa, erityisalojen hankintalain 124 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa, hankintalain 41 §:n 1 momentin tarkoittamissa lisätilauksissa, hankintalain 136 §:n mukaisissa sopimusmuutoksissa sekä hankintalakien soveltamisalan ulkopuolelle jäävissä pienhankintojen lisätilaus- ja sopimusmuutosasioissa siten, että hankintavaltuus määräytyy lisätilausten tai sopimusmuutosten yhteenlasketun arvon perusteella, eikä hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon mukaisesti (alkuperäinen hankinta ja siihen liittyvät tilaukset yhteensä).

Samalla johtokunta kumosi 29.5.2024, 52 §, tekemänsä päätöksen hankintatoimivallan siirrosta lisätilauksia ja sopimusmuutoksia koskien.

25.04.2025 Ehdotuksen mukaan

29.05.2024 Ehdotuksen mukaan

Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päätös tullut nähtäväksi 22.08.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi