Hankinta, kuvantamisratkaisun yhteishankinnan valmistelu ja toteutustyö, suun terveydenhuolto, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-008672
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 32

Suun terveydenhuollon kuvantamisratkaisun yhteishankinnan valmistelun ja hankinnan toteutustyön hankinta, jatkotilaus

Tietohallintojohtaja

Päätös

Tietohallintojohtaja päätti hankkia ja tilata Oy Apotti Ab:ltä suun terveydenhuollon kuvantamistoiminnon hankinnan toteutustyötä.

Hankinnan kustannukset ovat 49 980 euroa (alv 0 %).

Päätöksen perustelut

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan suun terveydenhuollon kuvantamisessa on tarve uusia kuvantamisjärjestelmä, koska nykyinen ratkaisu on elinkaarensa lopussa eikä olemassa olevia kehittämistarpeita voida toteuttaa siihen.

Oy Apotti Ab on käynnistänyt toteutuksesta yhteishankinnan, koska myös muissa Apotti-käyttäjäorganisaatioissa on tunnistettu yhtäläisiä kehittämistarpeita.

Oy Apotti Ab toimii hankintayksikkönä, joka toteuttaa hankinnan. Hankinnasta aiheutuvat kulut jaetaan järjestelmää käyttävien organisaatioiden kanssa omistusosuuksittain. Suun terveydenhuollon kuvantamisen järjestelmä on laajennus Apotti-palveluihin, ja se integroidaan Apotti-järjestelmään.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimiala on sitoutunut hallintojohtajan kirjeellä 6.4.2022 hankkimaan suun terveydenhuollon kuvantamisratkaisun Oy Apotti Ab:ltä myöhemmin tehtävän sidosyksikköhankintapäätöksen mukaisesti.

Nyt toteutettava hankinta kohdentuu hankinnan 2-vaiheen jäljellä oleviin tehtäviin, joissa Oy Apotti Ab toteuttaa hankinnan tarjousten vertailuineen ja tuottaa sopimuksen valitun toimittajan kanssa.

Hankinta on lisähankinta 2-vaiheen tehtävien loppuunsaattamiseksi. Tätä työtä on edeltänyt 1-vaihe eli hankintamallin valmistelu, jonka kustannukset Helsingille olivat 12 262,55 euroa, sekä 2-vaiheen aiemmat tehtävät, jonka kustannukset olivat 76 415,85 euroa (Tietohallintopäällikön hankintapäätös 26 § 2022 10.6.2022).

Hankinta perustuu toimittajan tarjoukseen 32/2024. Lisähankinnan ja aikaisempien hankintojen yhteenlaskettu kokonaisarvo on 138 658,40 euroa.

Hankinnan kustannukset maksetaan sosiaali- ja terveys- ja pelastustoimialan keskitetyistä ATK-investointimäärärahoista, Apotin ja asiakas- ja potilastietojärjestelmien kehittämiseen varatusta määrärahasta.

Hankintaan ei sovelleta hankintalakia, koska kyseessä on hankintalain 1397/2016 15 §:n perusteella toteutettava sidosyksikköhankinta.

Tietohallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 12.12.2023 § 260.

Lisätietojen antaja

Raija Viskari, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 60247

raija.viskari@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintojohtaja