Hankinta, puitejärjestely, sähkö- ja teletyöt, liikenneliikelaitos HKL

HEL 2024-013067
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 87 §

Sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyn hankinnan keskeyttäminen

Päätös

Johtokunta poisti 20.8.2025, § 56, tekemänsä päätöksen sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyyn (102H24) valittavista palveluntarjoajista.

Johtokunta päätti keskeyttää sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyä (102H24) koskevan hankintamenettelyn.

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankintaoikaisun tekemisen edellytykset

Liikenneliikelaitoksen (HKL) johtokunta teki 20.8.2025, § 56, päätöksen sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyyn valittavista palveluntarjoajista.

Vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain (1398/2016, erityisalojen hankintalaki) 123 §:n mukaan lain soveltamisalaan kuuluviin hankintoihin sovelletaan vastaavasti, mitä hankintaoikaisusta julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016, hankintalaki) 132–135 §:ssä säädetään.

Hankintalain 132 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.

Hankintalain 133 §:n 1 momentin mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. 2 momentin mukaan hankintayksikkö voi itse ottaa hankintapäätöksen tai ratkaisun korjattavakseen 90 päivän kuluessa siitä, kun hankintaoikaisun kohteena oleva päätös tai ratkaisu on tehty.

Hankintasopimuksia 20.8.2025, § 56, tehdyllä päätöksellä valittujen palveluntuottajien kanssa ei ole vielä solmittu. Hankintayksikkö on päättänyt ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan.

Hankintamenettely ja hankinnan keskeyttäminen

Hankinnan kohteena on sähkö- ja teleasennustöitä sekä kunnossapitotöitä ja ao. tarvikkeita, jotka kohdistuvat Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n, Ruskeasuon Varikkokiinteistö Oy:n, liikenneliikelaitoksen, Länsimetro Oy:n ja Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n omistamiin tai ylläpitovastuulla oleviin huonetiloihin, rakennuksiin ja kiinteistöihin.

Edellä mainitut tilaajat tekevät omat hankintapäätöksensä hankintamenettelyn osalta. Tämä päätös koskee HKL:n osuutta hankinnassa.

Hankinnassa on kyse erityisalojen hankintalain 13 §:n 1 momentin 1 kohdan rakennusurakoita koskevien hankintojen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta.

Kaupunkiliikenne järjesti tilaajien toimeksiannosta kilpailutuksen avoimena menettelynä. Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 7.2.2025 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 11.2.2025 (92519-2025).

Johtokunta teki hankintapäätöksen 25.4.2025 (§ 30), josta tehtiin hankintayksikölle kaksi oikaisuvaatimusta. Oikaisuvaatimusten johdosta johtokunta teki hankintaoikaisupäätöksen 20.8.2025 (§ 56), johon myös kaksi tarjoajaa ovat hakeneet muutosta.

Hankintaoikaisupäätöstä koskevan muutoksenhaun perusteella hankintayksikkö on havainnut tarjouspyynnössä virheitä, joita ei voida korjata ilman että tarjouskilpailu keskeytetään ja julkaistaan uusi hankintailmoitus:

  • Hankinnassa ei ole tehty riittävää eroa tarjoajien soveltuvuutta koskevien vähimmäisvaatimusten arvioinnin ja laadun vertailuperusteiden välillä. Tarjouspyynnöllä on edellytetty tarjoajien soveltuvuutta koskevana vähimmäisvaatimuksena, että tarjoajan tulee liittää tarjoukseensa esitys, josta ilmenee mm. kuvaus palvelun toteutuksesta sekä organisaatiokaavio. Tarjousten laatuvertailun osalta on puolestaan ilmoitettu annettavan pisteitä samoista tekijöistä. Tarjousvertailussa ei tulisi pisteyttää pakollisia vaatimuksia niiltä osin kuin ne ilmentävät tarjoajan soveltuvuutta tai tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuutta.
  • Useita tarjouspyynnön laatua koskevia, tarjoajan asiantuntemukseen liittyviä arviointiperusteita voidaan pitää liian yksilöimättöminä ja epäselvinä niin, etteivät ne ole erityisalojen hankintalain 91 §:n mukaisia.

Erityisalojen hankintalain (1398/2016) 116 §:n mukaan hankintamenettely voidaan keskeyttää todellisesta ja perustellusta syystä. Oikeuskäytännössä ja –kirjallisuudessa todellisina syinä on pidetty muun muassa sitä, että tarjouspyynnössä on havaittu olennaisia virheitä, eikä näitä voida korjata muutoin kuin keskeyttämällä hankinta ja käynnistämällä kokonaan uusi tarjouskilpailu.

Hankintayksikkö katsoo, että keskeyttämiselle on edellä kuvattujen seikkojen vuoksi todellinen ja perusteltu syy. Ratkaisu ei vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Hankintamenettely aloitetaan myöhemmin uudelleen alusta julkaisemalla sitä koskeva uusi hankintailmoitus Hilma-ilmoituskanavassa ja TED-palvelussa.

Oy Sähkö Vendelin Ab:n hankintaoikaisuvaatimus

Tarjoaja Oy Sähkö Vendelin Ab teki hankintaoikaisupäätöstä 20.8.2025 (§ 56), koskevan oikaisuvaatimuksen, joka saapui hankintayksikölle 17.9.2025 muutoksenhaulle varatussa määräajassa. Koska hankintayksikkö poistaa muutoksenhaun kohteena olevan päätöksen ja keskeyttää hankintamenettelyn, ei Oy Sähkö Vendelin Ab:n hankintaoikaisuvaatimusta ole tarpeen käsitellä ja se raukeaa.

Asiakirjojen julkisuudesta

Tarjoajien tasapuolisen kohtelun takaamiseksi on perusteltua pitää saadut tarjoukset salassa asiakirjojen julkisuudesta annetun lain (612/1999) 24 § 1 momentin 17 kohdan perusteella siihen saakka, kunnes hankintayksikkö on tehnyt ratkaisun uudesta hankintamenettelystä.

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 20.08.2025 § 56

Päätös

Johtokunta hyväksyi NRC Group Finland Oy:n ja Econel Oy:n oikaisuvaatimukset esitettyjen perustelujen mukaisesti.

Johtokunta kumosi asiassa aiemmin tekemänsä hankintapäätöksen (30 §, 25.4.2025).

Johtokunta ratkaisi asian uudelleen valitsemalla palveluntarjoajiksi sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyyn tarjouskilpailun perusteella seuraavat yritykset alla olevassa etusijajärjestyksessä:

  1. Amplit Oy
  2. Oy Sähkö-Vendelin Ab
  3. NRC Group Finland Oy

Johtokunta sulki sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyn tarjouskilpailusta seuraavat yritykset, sillä heidän soveltuvuusvaatimuksensa eivät täyttyneet tai tarjoukset olivat tarjouspyynnön vastaisia:

  • Paretec Oy
  • Uudenmaan IV-asennus Oy

Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään sopimuksessa määritellyin ehdoin mahdollisesti käyttöön otettavista optiokausista.

Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

25.04.2025 Ehdotuksen mukaan

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 22.10.2024 § 78

Esittelijä
toimitusjohtaja
Saara Kanto
Lisätiedot

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päätös tullut nähtäväksi 24.10.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi