Hankesuunnitelma, metroradan vaihteiden vaihdot Itäkeskuksessa, liikenneliikelaitos

Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Metroradan vaihteiden vaihdot Itäkeskuksen länsipuolella, hankesuunnitelman korotus

Päätösehdotus

Johtokunta hyväksyy Metroradan vaihteiden vaihdot Itäkeskuksen länsipuolella -hankesuunnitelman korotuksen esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 1.570.000 euroa kustannustasossa lokakuu 2024.

Johtokunta jatkaa toimitusjohtajan valtuutusta päättää hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.

Esittelijän perustelut

Metroliikenne rasittaa ja kuluttaa metroradalla olevia vaihteita ja vaihteita on ajoittain uusittava metroliikenteen turvallisuuden ja luotettavuuden varmistamiseksi.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2025–2029 todetaan Helsingin liikennejärjestelmän nojautuvan ensisijaisesti joukkoliikenteeseen ja että joukkoliikenteen houkuttelevuus kehittyy positiivisesti. Päätösehdotus tukee tätä kaupunkistrategian tavoitetta ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Itäkeskuksen metroaseman länsipuolisella rata-alueella on useita vaihteita. Näistä osa on vaihdettu uusiin vuonna 2021, mutta tuolloin vaihtamatta jätetyt vaihteet ovat yli 40 vuotta vanhoja ja elinkaarensa päässä. Elinkaarensa päässä olevat vaihteet vaativat usein korjaamista ja siten nostavat metroradan käyttökustannuksia.

Korjaamisella ja yksittäisten pienempien komponenttien vaihdolla vaihteiden elinkaarta pystytään pidentämään, mutta ei loputtomasti. Radan alusrakenteita ei pystytä uusimaan ja parantamaan näiden pienempien korjaustöiden osana.

Vaihteiden vaihdolla turvataan metroradan turvallinen ja luotettava liikennöinti. Vaihdeviat voivat johtaa metroliikenteen rajoituksiin tai keskeytymiseen korjausten ajaksi.

Hankkeen toteuttaminen

Hankkeessa vaihdettiin 9 kappaletta Itäkeskuksen länsipuolisen rata-alueen vaihteita sekä 1 raideristikko.

Hankkeen toteutuksessa on hyödynnetty Vuosaaren metrosillan peruskorjauksen aikaista normaalista poikkeavaa liikennöintiä, jotta vaihtotyöt pystyttiin suorittamaan pienemmin häiriöin.

Muutokset hankesuunnitelmassa

Hankkeen toteutussuunnittelussa todettiin, että toteutuksen ajaksi tarvitaan myös muutoksia junien kulkuteitä ohjaavaan ja valvovaan asetinlaitteeseen. Muutokset koskivat kesän 2025 poikkeusliikenteen aikana asetinlaitteessa määriteltyjä sivusuojia, käyttöliittymälistoissa määritettyjä sivusuojia sekä ATS-automatiikan kulkutiepriorisointeja.

Asetinlaitemuutoksien sekä poikkeusliikennemallin takia projektissa käytettiin ulkopuolista valvojaa tarkastamaan projektin aikainen liikennöintimalli.

Uusi kustannusarvio ja kustannusten ylitys

Hankesuunnitelman mukainen enimmäishinta-arvio osoittautui riittämättömäksi, koska materiaali- ja työkustannukset olivat ennakoitua suurempia ja projektiin sisältyi aiemmista vastaavista vaihdeprojekteista poikkeavia kustannuseriä.

Vaihdeasennuksissa käytetyn alihankkijan kustannukset ovat toteutuneet arvioitua suurempina, koska asennukset on pitänyt tehdä tunneliolosuhteissa.

Vaihteiden materiaalikustannukset olivat kasvaneet nopeammin kuin mitä hankintayksikön arvio aiempien hankintojen ja yleisen kustannustason kehityksen perusteella oletti.

Aiemmista poikkeavia kustannuseriä olivat poikkeusliikenteen vaatimat asetinlaitemuutokset sekä ulkopuolisen turvallisuusvalidoijan käyttö projektissa.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat enintään 1.570.000 euroa (alv 0 %) lokakuun 2024 kustannustasossa.

Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti lokakuu 2024) seurannassa käytetään maanrakennuskustannusindeksiä (2015=100, 10/2024 pisteluku 129,81).

Hankkeen enimmäishintaa esitetään korotettavaksi 280.000 eurolla, jotta edellä mainitut kustannuksia kasvattaneet tekijät tulevat huomioiduiksi ja hanke saatettua loppuun.

Enimmäishinnan korotusesitys jakautuu seuraavasti:

Ratatyöt
84.000 eur
Materiaalihankinnat
80.000 eur
Asetinlaitemuutos
116.000 eur

Hanke on mahdollista toteuttaa HKL:n vuoden 2025 hyväksytyn investointiohjelman määrärahojen puitteissa.

Hankkeen käyttötalousvaikutukset

Hanke aiheuttaa 40 vuoden poistoajalla tasapoistoina 39.250 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

Vaihteiden uusiminen tuottaa noin 42.900 euron vuotuisen säästön ylläpitokustannuksiin verrattuna tilanteeseen, jossa vanhoja vaihteita korjattaisiin jatkuvasti.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.

Loppuosa poistoista jää suoraan liikenneliikelaitoksen (HKL) kaupungin infratukena maksettavaksi.

Toimivalta

Hankkeesta päättäminen

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää enintään 5.000.000 euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.570.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.

Hankinnat

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Esittelijä

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja

Lisätietojen antaja

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja