Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi
Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä Nuorliberaalit - Ungliberalerna ry:n oikaisuvaatimuksen, jonka yhdistys on tehnyt Helsingin medialukion rehtorin 15.4.2025 tekemästä valintapäätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
********** on tehnyt Nuorliberaalit - Ungliberalerna ry:n puolesta yhdistyksen puheenjohtajana 20.4.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen Helsingin medialukion rehtorin 15.4.2025 tekemästä valintapäätöksestä, jolla rehtori on ottanut historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virkaan filosofian maisteri **********
Oikaisuvaatimukseen on saapunut täydennys 20.4.2025.
Helsingin medialukion virka-apulaisrehtori on antanut asiassa lausunnon.
Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.
Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (4.12.2024 § 104) perustuen lehtorin ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää rehtori.
Rekrytointiprosessista
Historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävä on ollut julkisesti haettavana ajalla 7.1.2025-28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin medialukio. Viranhaltijan tehtävänä on historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävät.
Tehtävän kelpoisuusvaatimus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1998/986) mukaan.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi työpaikkailmoituksessa luettiin eduksi kokemus ryhmänohjaajana toimimisesta ja yhteisopettajuudesta.
Rehtorin valintapäätöksen mukaan tehtävää haki hakuaikana 77 henkilöä, joista 64 täytti tehtävän muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Rehtorin valintapäätöksen mukaan hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 14 hakijaa, joiden hakemuksissa nousi esiin medialukion toimintakulttuuria ja oppiaineen yhteiskunnallista merkitystä tukeva osaaminen ja työkokemus sekä näkemys yhteisopettajuudesta ja sen kehittämisestä. Ensimmäiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin videohaastattelun perusteella viisi hakijaa, jotka toivat videohaastattelussa esille Helsingin medialukion toimintakulttuurin ja yhteiskunnallisen painotuksen kannalta tärkeitä motivaatiotekijöitä sekä hakuilmoituksessa kuvatun toimintakulttuurin teemoihin sopivia toiveita aineryhmäyhteistyöstä. Toiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin ensimmäisen yksilöhaastattelun perusteella kaksi hakijaa kokonaisarvion perusteella. Haastattelut suorittivat ajalla 13.3.-1.4.2025 rehtori ja apulaisrehtori.
Oikaisuvaatimuksesta
Oikaisuvaatimuksessa päätös vaaditaan kumottavaksi ja määrättäväksi täytäntöönpanokieltoon sekä keskeyttämään päätöksen täytäntöönpano. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa sekä päätös on lainvastainen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan hakijoiden välinen ansiovertailu puuttuu ja hakijoiden vertailu ei ole asianmukaisesti tehty. Oikaisuvaatimuksen mukaan useita hakijoita on syrjitty ja tehtävään valitulla ei ole kelpoisuutta opettaa yhteiskuntaoppia.
Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.
Lainsäädännöstä
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.
Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.
Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.
Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 10 §:ssä säädetään lukion aineenopettajan kelpoisuudesta. Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut
1) ylemmän korkeakoulututkinnon;
2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;
3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.
Sen estämättä, mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, aineenopettajan kelpoisuuden tuottavat yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 55 opintoviikkoa, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 35 opintoviikkoa.
Saman asetuksen 12 §:ssä säädetään opettajan kielitaidosta lukiokoulutuksessa. Lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli.
Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8 §:n 1 momentin mukaan Työnantajan menettelyä on pidettävä tässä laissa kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön, joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva henkilö, jollei työnantajan menettely ole johtunut muusta hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta taikka jollei menettelyyn ole työn tai tehtävän laadusta johtuvaa painavaa ja hyväksyttävää syytä.
Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.
Asian arviointi
Virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan kaikkien virkaa hakeneiden hakemukset on käyty huolellisesti läpi suhteessa työpaikkailmoituksessa kuvattuun tehtävänkuvaan. Lausunnon mukaan muodollisesti pätevät hakijat vertailtiin ennen haastatteluun kutsumista hakemuksen ja hakijoiden kokemuksen perusteella. Vertailussa hakijoita ei ole syrjitty, vaan rekrytointiprosessissa on huomioitu kaikki hakijat, joilla oli hakuajan päättymiseen mennessä pätevyyden vaatimat opinnot suoritettuna.
Virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan videohaastatteluun kutsuttiin neljätoista hakijaa, joiden hakemuksissa nousivat esille Helsingin medialukion toimintakulttuuria ja oppiaineen yhteiskunnallista merkitystä tukeva osaaminen, työkokemus sekä näkemys yhteisopettajuudesta ja sen kehittämisestä. Videohaastattelun perusteella ensimmäiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin viisi hakijaa, jotka toivat videohaastattelussa esille Helsingin medialukion toimintakulttuurin ja yhteiskunnallisen painotuksen kannalta tärkeitä motivaatiotekijöitä sekä hakuilmoituksessa kuvattuun toimintakulttuurin teemoihin sopivia toiveita aineryhmäyhteistyöstä. Toiseen yksilöhaastatteluun kutsuttiin kaksi hakijaa haastatteluiden ja hakemusten perusteella.
Tehtävään valittu täyttää muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Hän on koulutukseltaan filosofian maisteri ja hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot, 55 opintoviikon laajuiset opetettavan aineen opinnot historiasta ja 35 opintoviikon laajuiset opinnot yhteiskuntaopista. Hän on työskennellyt tuntiopettajana vuosina 2000–2006 ja lehtorina vuodesta 2006. Lisäksi hän on työskennellyt tutkimusassistenttina Genovan yliopistossa 1995–1999 ja Kansanvalistusseuran ulkomailla asuvien opiskelijoiden etäopetuksessa ja opetusmateriaalin tuottamisessa vuosina 2007–2013.
Rehtorin päätöksen mukaan valintaa puoltaa valitun henkilön laaja työkokemus, näkemyksellisyys aktiivisena kansalaisena toimisen ja alueellisen yhteistyön merkityksellisyyden kehittämisessä sekä monipuolinen kokemus ja osaaminen erilaisten oppijoiden opintojen ja kasvun tukemiseen
Työnantajalla on laaja harkintavalta valita tehtävään kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Rehtorin päätös on perustunut kokonaisharkintaan siitä, kenellä hakijoista on arvioitu olevan parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen. Kokonaisharkinnassa on otettu huomioon hakijoiden työkokemus, koulutus sekä haastatteluissa ja rekrytointiprosessin aikana esiin tulleet seikat. Lehtorin virkaan valitulla on edellä mainittu kokonaisharkinta huomioiden katsottu olevan hakijoista parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen.
Oikaisuvaatimuksen mukaan hakijoiden välinen ansioituneisuuden vertailu puuttuu ja hakijoiden vertailu ei ole asianmukaisesti tehty. Virka-apulaisrehtorin lausunnon mukaan hakijoiden ansiovertailu on toteutunut rekrytointiprosessin jokaisessa vaiheessa. Hakijoiden ansiovertailu on tehty nimitysperusteiden, tehtävän kelpoisuuden ja hakuilmoituksessa eduksi luettavien seikkojen pohjalta. Hakijoiden soveltuvuutta haettavana olleeseen tehtävään on lisäksi arvioitu video ja yksilöhaastatteluissa. Lausunnon mukaan lopullinen vertailu kaikkien osa-alueiden kohdalta tehtiin toiseen yksilöhaastatteluun valittujen hakijoiden välillä. Näin on saatu tarkoituksenmukainen kokonaiskuva hakijoista. Muiden hakijoiden vertailu ei ole tarkoituksenmukaista osittaisesta prosessista. Lisäksi kärkihakijoiden ansiot on esitelty valintapäätöksessä samalla tarkkuudella, ja päätöksessä on perusteltu valinta. Esittelijä katsoo, että hakijoiden ansiovertailu on toteutunut asianmukaisesti.
Oikaisuvaatimuksen mukaan eräitä hakijoita on rekrytointiprosessissa syrjitty. Oikaisuvaatimuksen tekijän esittämä väite virkavalinnassa tapahtuneesta syrjinnästä on yleisluoteinen ja täsmentymätön. Rekrytointiprosessissa ei ole tullut esiin viitteitä syrjinnästä.
Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan rehtorilla ei ole ollut toimivaltaa ottaa lehtori toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen. Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan vakinaiseen palvelussuhteeseen otetaan yksi yli -periaatteella siten, että kukaan ei ota vakinaiseen palvelussuhteeseen omia suoria alaisiaan. Helsingin medialukio on kahden alayksikön lukio, jolloin rehtori on ollut toimivaltainen ottamaan lehtorin toistaiseksi voimassa olevaan virkaan.
Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että rehtori olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun, kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Rehtorin päätös ei ole lainvastainen, eikä se ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.
Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä ja täytäntöönpanon keskeyttämistä. Asiassa ei ole kysymys sellaisesta kuntalain 143 §:n mukaisesta päätöksestä, jonka täytäntöönpanoon ei saisi ryhtyä.
Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Esittelijä esittää edellä lausuttuun, rehtorin päätökseen ja virka-apulaisrehtorin lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Lukiokoulutus Helsingin medialukio Rehtori 15.04.2025 § 6
Päätös
Rehtori päätti valita historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virkasuhteeseen (vakanssinumero 003981) **********
Virantoimitus alkaa 1.8.2025 lukien.
Tehtävään valitulle ei aseteta koeaikaa.
Päätös on ehdollinen, kunnes tehtävään valittu on esittänyt lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) edellyttämän rikosrekisterilain (505/2002) 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun rikosrekisteriotteen ja kunnes tehtävään valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa tehtävään ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Päätöksen perustelut
Historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävä (vakanssinumero 003981) on ollut julkisesti haettavana ajalla 07.01.2025-28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa.
Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan opettajan ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää rehtori.
Viranhaltijan tehtävänä on historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävät kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin medialukio.
Historian ja yhtiskuntaopin lehtorin kelpoisuusvaatimuksena on opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukainen kelpoisuus.
Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa luettiin eduksi kokemus ryhmänohjaajana toimimisesta ja yhteisopettajuudesta.
Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.
Määräajassa hakemuksen jätti seitsemänkymmentäseitsemän (77) hakijaa. Vaadittu muodollinen kelpoisuus on hakemusten perusteella kuudellakymmenelläneljällä (64) hakijalla.
Hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin neljätoista (14) hakijaa. Videohaastatteluun kutsuttiin henkilöt, joiden hakemuksissa nousivat esille toimintakulttuuriamme ja oppiaineen yhteiskunnallista merkitystä tukeva osaaminen ja työkokemus sekä näkemys yhteisopettajuudesta ja sen kehittämisestä.
Videohaastattelun perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin viisi (5) hakijaa: ********** Ensimmäiseen yksilöhaastatteluun valitut toivat videohaastattelussa esille Helsingin medialukion toimintakulttuurin ja yhteiskunnallisen painotuksen kannalta tärkeitä motivaatiotekijöitä sekä hakuilmoituksessa kuvattuun toimintakulttuurimme teemoihin sopivia toiveita aineryhmäyhteistyöstä. Haastattelut pidettiin 13.3.2025-21.4.2025 ja siihen osallistuivat lukion rehtori ja apulaisrehtori.
Haastatteluiden sekä hakemuksiin perustuvan kokonaisarvion perusteella toiseen yksilöhaastatteluun valittiin kaksi (2) hakijaa: ********** Haastattelut suoritettiin ajalla 31.3.2025 – 1.4.2025.
**********
**********
**********
Rehtori katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen on ********** Hänen valintaansa puoltaa näkemyksellisyys aktiivisena kansalaisena toimisen ja alueellisen yhteistyön merkityksellisyyden kehittämisessä sekä monipuolinen kokemus ja osaaminen erilaisten oppijoiden opintojen ja kasvun tukemiseen.
Päätös annetaan tiedoksi tehtävään valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätös annetaan tiedoksi rekrytointijärjestelmän kautta sähköpostitse niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
Lisätiedot
Päivi Outinen, Apulaisrehtori, puhelin: 040 836 5959
Päätös tullut nähtäväksi 05.06.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Milla Marttila, HR-juristi, puhelin: 09 310 53620