Hankinta, minikilpailutus, irtokalusteet, Käpylän peruskoulu Untamo, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Käpylän peruskoulu Untamo, irtokalustehankinta, minikilpailutus
Päätös
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti, että Käpylän peruskoulun Untamon irtokalusteita hankitaan seuraavilta tavarantoimittajilta:
Oppilaskalusteet:
Arvo Piiroinen Oy
Kuopion Woodi Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Arvo Piiroinen Oy
Input interior Oy
Isku Spaces Oy
Kuopion Woodi Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Tavara Trading TTR Oy
Vepsäläinen Oy
Päiväkotikalusteet:
Isku Spaces Oy
Kuopion Woodi Oy
Lekolar-Printel Oy
Tevella Oy
Hankinnan kokonaisarvo on noin 273 000 euroa, alv. 0 %.
Päiväkotikalusteisiin kalustetunnus P3 (positio 41,0) ja kalustetunnus V8 (positio 43,0) ei tullut tarjouksia.
Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä tarjouspyynnön vastaisena toimisto- ja julkitilakalusteiden osalta tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:
- Vepsäläinen Oy Ryhmä 5 kalustetunnukset P6, P10a, P10b, T15 ja J1 (pos. 12,1-12,5)
- Vepsäläinen Oy Ryhmä 6 kalustetunnukset P7a, P7b ja J2 (pos. 13,1-13,3)
- Vepsäläinen Oy Ryhmä 7 kalustetunnukset P9a, P9b, P9c ja P9d (pos. 14,1-14,4)
- Input interior Oy Ryhmä 11 kalustetunnukset P12a, P12b ja P12c (pos. 18,1-18,3)
- Isku Spaces Oy Ryhmä 11 kalustetunnukset P12a, P12b ja P12c (pos. 18,1-18,3)
- Vepsäläinen Oy Ryhmä 11 kalustetunnukset P12a, P12b ja P12c (pos. 18,1-18,3)
- Vepsäläinen Oy kalustetunnus T9 (pos. 28,0)
- Isku Spaces Oy kalustetunnus S5a (pos. 30,0)
- Isku Spaces Oy kalustetunnus S5b (pos. 31,0)
- Vepsäläinen Oy kalustetunnus V3 (pos. 35,0)
Lisäksi toimialajohtaja valtuuttaa hankintapäällikön tekemään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset ovat kesäkuussa 2025.
Päätöksen perustelut
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti Käpylän peruskoulun Untamon irtokalusteet seuraavien, Helsingin kaupunginkanslian tekemien puitejärjestelyjen sisäisenä kevennettynä kilpailutuksena:
H018-24/HEL 2024-002789 Toimisto- ja julkitilakalusteet ja/tai
H029-21/HEL 2021-005362 Oppilas- ja päiväkotikalusteet
Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.
Määräaikaan 11.03.2025 klo 17:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:
Arvo Piiroinen Oy (0139391-8)
Input interior Oy (2447489-2)
Isku Spaces Oy (0790532-0)
Kinnarps Oy (0789249-4)
Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (0114891-2)
Modeo Oy (2028267-4)
Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
Tevella Oy (2575744-8)
Vepsäläinen Oy (2111755-8)
Tarjousten tuote-/ryhmäkohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.
Tuote-/ryhmäkohtaiset valinnat ovat tämän päätöksen liitteenä.
Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:
Oppilaskalusteet:
Arvo Piiroinen Oy: 2 568,90 euroa
Kuopion Woodi Oy: 50 452,51 euroa
Lekolar-Printel Oy: 26 306,40 euroa
Martela Oyj: 34 329,00 euroa
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Arvo Piiroinen Oy: 4 729,00 euroa
Input interior Oy: 36 003,65 euroa
Isku Spaces Oy: 38 824,00 euroa
Kuopion Woodi Oy: 1 592,00 euroa
Lekolar-Printel Oy: 93,27 euroa
Martela Oyj: 9 789,00 euroa
Tavara Trading TTR Oy: 50 029,00 euroa
Vepsäläinen Oy: 10 871,27 euroa
Päiväkotikalusteet:
Isku Spaces Oy: 1 612,00 euroa
Kuopion Woodi Oy: 2 408,72 euroa
Lekolar-Printel Oy: 2 557,27 euroa
Tevella Oy: 490,00 euroa
Lisäksi hylätään toimisto- ja julkitilakalusteiden osalta:
- Vepsäläinen Oy:n tarjous Ryhmän 5 tuotteista P6, P10a, P10b, T15 ja J1 (pos. 12,1-12,5), sillä tarjoaja ei pystynyt tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti kolmen arkipäivän sisällä pyynnöstä toimittamaan kalusteista mallikappaletta. Tarjouspyynnön vaatimus on, että tarjotut kalusteet/verhoilukankaat jne. tulee olla katselmoitavissa kolmen vuorokauden kuluessa, mikäli näin pyydetään.
- Vepsäläinen Oy:n tarjous Ryhmän 6 tuotteista P7a, P7b ja J2 (pos. 13,1-13,3), sillä tarjoaja ei pystynyt tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti kolmen arkipäivän sisällä pyynnöstä toimittamaan kalusteista mallikappaletta. Tarjouspyynnön vaatimus on, että tarjotut kalusteet/verhoilukankaat jne. tulee olla katselmoitavissa kolmen vuorokauden kuluessa, mikäli näin pyydetään.
- Vepsäläinen Oy:n tarjous Ryhmän 7 tuotteista P9a, P9b, P9c ja P9d (pos. 14,1-14,4) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä tuotteen P9b sisältävän sermin leveyden osalta. Tarjouspyynnön mukaisesti sermin on oltava kyseisen pöydäntason levyinen eli 1400 mm. Tarjottu sermi on 1600 mm.
- Input interior Oy:n tarjous Ryhmän 11 tuotteista P12a, P12b ja P12c (pos. 18,1-18,3) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Kysymysvaiheessa ryhmän pöydän P12c määritystä korjattiin ja uudeksi korkeusmitaksi määritettiin 730 mm. Tätä ei ole huomioitu tarjousta antaessa. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoaja on velvollinen huomioimaan kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä käyttämään hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan.
- Isku Spaces Oy:n tarjous Ryhmän 11 tuotteista P12a, P12b ja P12c (pos. 18,1-18,3) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Kysymysvaiheessa ryhmän pöydän P12c määritystä korjattiin ja uudeksi korkeusmitaksi määritettiin 730 mm. Tätä ei ole huomioitu tarjousta antaessa. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoaja on velvollinen huomioimaan kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä käyttämään hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan.
- Vepsäläinen Oy:n tarjous Ryhmän 11 tuotteista P12a, P12b ja P12c (pos. 18,1-18,3) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Kysymysvaiheessa ryhmän pöydän P12c määritystä korjattiin ja uudeksi korkeusmitaksi määritettiin 730 mm. Tätä ei ole huomioitu tarjousta antaessa. Tarjouspyynnön mukaisesti tarjoaja on velvollinen huomioimaan kysymykset ja niihin annetut vastaukset sekä käyttämään hyväkseen mahdollisesti täsmennettyjä tietoja tarjousta antaessaan.
- Vepsäläinen Oy:n tarjous tuotteesta T9 (pos. 28,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä nojatuolin verhoilun osalta. Tarjottu nojatuoli on verhoiltu Nairobi-kankaalla. Verhoilukankaan tuli kriteerien mukaan olla Svensson Macro -kangas.
- Isku Spaces Oy:n tarjous tuotteesta S5a (pos. 30,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä lukituksen osalta. Tarjottua kaappia ei ole mahdollista sarjoittaa koulun kalustesarjaan, kuten kriteerien mukaan tuli olla.
- Isku Spaces Oy:n tarjous tuotteesta S5b (pos. 31,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä lukituksen osalta. Tarjottua kaappia ei ole mahdollista sarjoittaa koulun kalustesarjaan, kuten kriteerien mukaan tuli olla.
- Vepsäläinen Oy:n tarjous tuotteesta V3 (pos. 35,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä vaatetelineen rungon pinnan osalta. Tarjotussa vaatetelineessä runko oli harmaaksi maalattu. Vaatetelineen rungon tuli kriteerien mukaan olla kromia.
Päätöksen liitteenä on valintataulukko (Liite 1).
Osana kilpailutusprosessia ennen tarjouspyynnön julkaisemista, käyttäjät ovat osallistuneet irtokalustesuunnitteluun yhdessä sisustusarkkitehtien kanssa.
Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta on oikeuttanut toimialajohtajan päättämään arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa alittavista hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 §101).
Päätös tullut nähtäväksi 27.03.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jaana Pääkkönen, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 37131