Suuren esteettömän ajoneuvon hankinta

HEL 2025-003774
§ 11

Suuren esteettömän ajoneuvon hankinta

Yksikönjohtaja

Päätös

Yksikönjohtaja päätti hylätä K-Auto Retail Oy:n tarjoaman Volkswagen Crafter ja Toyota Tsusho Nordic Oy:n tarjoaman Toyota Proace Max ajoneuvot päätöksessä mainituista syistä, sekä tilata Autokeskus Oy:n tarjouksen mukaisesti Ford Transit Van 350 2.0 TDCi 96 kW A8 FWD Trend L3H2 3,65 ajoneuvon varusteineen.

Lisäksi yksikönjohtaja päätti käyttää ajoneuvon hankinnassa Helsingin kaupungin ja Nordea Rahoitus Suomi Oy:n rahoitusleasingsopimusta.

Hankinnan arvonlisäveroton kokonaisarvo on 87 989,92 euroa
(alv 0 %).

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta myöhemmin tehtävän tilauksen allekirjoittamisella.

Pöytäkirjanote liitteineen Staran logistiikan hankinnalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Kansallisen kynnysarvon ylittävästä hankinnasta on julkaistu HILMA verkkosivustolla hankintailmoitus 17.3.2025. Tarjouspyyntöasiakirjat julkaistiin tarjouspalvelu.fi toimittajaportaalissa.

Hankinnan kohteena on suuri esteetön ajoneuvo, joka hankitaan Sosiaali- ja terveyspalvelun Octavens verksamhetscenter käyttöön.

Hankintamenettelynä on julkisista hankinnoista annetun lain 1397/2016 mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 21.3.2025 mennessä. Määräaikaan mennessä esitettiin yksi (1) lisäkysymys.

Tarjousten määräaika oli 2.4.2025 kello 12:00. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Määräaikaan mennessä saatiin kuusi (6) tarjousta:
Adampolis Finland Oy
Autokeskus Oy
Hedin Automotive Finland Oy
K-Auto Retail Oy
ST-Autokeskus Oy
Toyota Tsusho Nordic Oy

Tarjousten avaamisen jälkeen tarkastettiin tarjoajien soveltuvuus ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus. Todettiin, että tarjoajat täyttävät tarjoajille asetetut soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset.

Tarjouspyynnössä ajoneuvon istuinjärjestelylle asetetut vaateet
- kuljettajan vieressä yksi (1)
- matkustamossa vasemmalla neljä (4) istuinpaikkaa
- oikealla kolme (3) istuinpaikkaa
- matkustamon sivuovesta vapaa kulku
- kaikki istuimet kasvot menosuuntaan

K-Auto Retail Oy:n tarjoaman Volkswagen Crafter ajoneuvon matkustamossa vasemmalla puolella ei ole tarjouspyynnön vaateen mukaisesti neljää istuinpaikkaa. Yhdeksälle henkilölle rekisteröidyn ajoneuvon maksimi henkilömäärä (1+8) on toteutettu siten, että matkustamon ensimmäisellä rivillä on kolme (3) istuinta. Tarjouspyynnössä on erikseen mainittu, että vaihtoehtoisia tarjouksia ei hyväksytä. K-Auto Retail Oy:n tarjoaman Volkswagen Crafter ajoneuvon vaihtoehtoinen istuinjärjestely ei ole tarjouspyynnön vaatimusten mukainen, ja siksi tarjous on hylättävä, eikä tarjousta oteta mukaan tarjousvertailuun.

Toyota Tsusho Nordic Oy:n tarjoaman Toyota Proace Max ajoneuvon istuinjärjestys matkustamossa ei ole tarjouspyynnön vaateiden mukainen. Ajoneuvon matkustamon oikeanpuoleisista istuimista yhdessä matkustajan kasvot eivät ole tarjouspyynnön vaateen mukaisesti kasvot menosuuntaan. Toyota Tsusho Nordic Oy:n tarjoama Toyota Proace Max ei ole tarjouspyynnön vaatimusten mukainen, ja siksi tarjous on hylättävä, eikä tarjousta oteta mukaan tarjousvertailuun.

Toyota Tsusho Nordic Oy tarjouksen hylkäämisen peruste on tarjouspyynnön vastainen istuinjärjestely. Lisäksi Toyota Tsusho Nordic Oy:n tarjouksessa on hintavirhe. Tarjotun ajoneuvon autovero on Toyota Proace Max pakettiautohinnaston mukainen. Suuri esteetön ajoneuvo rekisteröidään M1-luokan henkilöautoksi, jolloin ajoneuvossa on täysi 100 %:n autovero. Tarjoajan väärin ilmoittama autovero on todennettavissa Toyota Proace Max pakettiautojen hinnastosta, sekä muiden tarjoajien ajoneuvojen autoverojen osuuksista. Autoveron osuuden ilmoittamisessa tehty hintavirhe ei ole epäolennainen, tai pilkkuvirhe. Markkinaoikeuden esitöiden mukaan hankintayksiköllä on harkintavaltaa siitä pyytääkö se ehdokkaita tai tarjoajia täsmentämään tai täydentämään asiakirjoja. Hankintayksiköllä ei sitä vastoin ole velvollisuutta antaa ehdokkaille tai tarjoajille oikeutta täsmentää tai täydentää tarjouksia.

Muut määräaikaan mennessä saadut tarjoukset ovat tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.

Päätöksenteon peruste on kokonaistaloudellinen edullisuus, jota arvioidaan halvimman hinnan perusteella. Tarjousvertailu on päätöksen liitteenä (liite 1).

Päätöksenteon perusteiden mukaisesti tehdyn tarjousvertailun perusteella kokonaistaloudellisesti edullisin on Autokeskus Oy:n tarjous Ford Transit ajoneuvosta.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Lisätietojen antaja

Ari Kaikukangas , kalustopäällikkö , puhelin: 09 310 33915

ari.kaikukangas(a)hel.fi

Ari Kinnunen , hankintainsinööri , puhelin: 09 310 38947

ari.kinnunen(a)hel.fi

Päättäjä

Sami Aherva
yksikönjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Tarjousvertailu
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.