Metrovarikon turvalaitemuutokset

HEL 2025-007346
4. / 38 §

Metrovarikon turvalaitemuutokset

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Johtokunta hyväksyi metrovarikon turvalaitemuutosten hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 1.435.000 euroa kustannustasossa maaliskuu 2025.

Johtokunta valtuutti toimitusjohtajan päättämään hankkeeseen liittyvistä hankinnoista.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Roihupellon metrovarikon toiminnan turvallisuutta ja operatiivista tehokkuutta parannetaan toteuttamalla varikolle useita turvallisuutta parantavia laitemuutoksia. Osa toteutettavaksi esitetyistä toimenpiteistä on metrovarikon turvallisuuspoikkeamien käsittelyissä tunnistettuja korjaavia toimenpiteitä.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2021–2025 todetaan, että älykkäät liikenneratkaisut ovat sujuvan arjen perusta, tiivistyvän kaupungin liikennejärjestelmän riittävä kapasiteetti ja toimivuus varmistetaan suunnittelemalla kaikki kulkumuodot ja huomioimalla niiden kytkeytyminen toisiinsa. Päätösehdotus tukee tätä kaupunkistrategian tavoitetta ja on näin strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Hanke kohdistuu konkreettisiin varikkotoiminnan haasteisiin, kuten varikon liikenteenhallinnan ja turvallisuuden parantamiseen. Hanke tukee varikon turvallisuuden parantamista ja operatiivisen tehokkuuden kehittämistä.

Metrovarikon turvallisuutta parannetaan lisäämällä opastinten yhteyteen pakkopysäytysmagneetteja ja integroimalla huoltohallin varoitusjärjestelmä asetinlaitteeseen. Metrovarikon alueelle rakennetaan rata-autojen pakkopysäytyslaitteistolle testauspaikka, jonka myötä testausolosuhteiden turvallisuustaso paranee ja testaamiseen vaadittavien siirtoajojen määrä pienenee.

Lisäksi varikon nosto- ja lehtiovien auki/kiinni -tiedot tullaan liittämään asetinlaitteelle, mikä parantaa liikenteenohjauksen tarkkuutta ja turvallisuutta. Samalla selvitetään mahdollisuus hyödyntää puomeja varikon linjaliikenteen käyttämien ovien edessä olevien kulkureittien hallinnassa ja riskien vähentämisessä varikkoalueella.

Hanke keskittyy konkreettisiin muutoksiin, kuten pakkopysäytysmagneettien ja rajakytkinten lisäämiseen, mikä on kustannustehokkaammin toteutettavissa lyhyemmällä aikavälillä verrattuna kokonaisvaltaisiin järjestelmäuudistuksiin.

Toteuttamalla useampia pienempiä turvalaitemuutoksia yhtenä projektina saadaan hanke toteutettua tehokkaammin ja kustannustehokkaammin kuin jakamalla toteutus useaan erilliseen projektiin.

Hankkeen toteuttaminen

Hanke toteutetaan vuosien 2025 ja 2026 aikana.

Hankkeen toteutus on suunniteltu siten, ettei se aiheuta merkittäviä häiriöitä varikon normaalille toiminnalle. Työt, kuten magneettien asennus, kaapelointi ja rakenteelliset muutokset, tehdään yhteistyössä varikon sidosryhmien kanssa.

Hankkeen kustannukset

Hankkeen arvonlisäverottomaksi kustannukseksi on arvioitu yhteensä enintään 1.435.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti maaliskuu 2025) seurannassa käytetään rakennuskustannusindeksiä (2015=100, 3/2025 pisteluku 110,8).

Hankkeen kustannukset koostuvat asetinlaitejärjestelmän muutoksista, oviautomatiikkojen ja pakkopysäytysmagneettien asennuksista sekä suunnittelu- ja projektinjohtokuluista. Hankkeen kustannusarvioon sisältyy n. 10 % riskivaraus.

Hankkeeseen on varauduttu vuoden 2025 tulosbudjettiesityksessä ja vuodelle 2026 kohdistuvat kustannukset huomioidaan kyseisen vuoden talousarvioesityksessä.

Hankkeen käyttötalousvaikutukset

Hanke aiheuttaa 10 vuoden poistoajalla tasapoistoina 143.500 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.

Loppuosa poistoista jää suoraan liikenneliikelaitoksen (HKL) kaupungin infratukena maksettavaksi.

Toimivalta

Hankkeesta päättäminen

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää alle 5 milj. euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.435.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.

Hankintavaltuudet

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Hallintosäännön mukaisesti johtokunta voi valtuuttaa toimitusjohtajan päättämään hankinnoista.

Päätös tullut nähtäväksi 16.05.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi