Betoniratapölkkyjen hankinta, hankinnan valmistelu

HEL 2025-008125
9. / 49 §

Betoniratapölkkyjen hankinta, hankinnan valmistelu

Liikenneliikelaitoksen johtokunta

Päätös

Johtokunta valtuutti liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtajan päättämään metroradan betonisten ratapölkkyjen puitejärjestelyyn valittavista toimittajista sekä tekemään mahdollisen päätöksen kyseisen puitejärjestelyn optiokauden käyttöönotosta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy kilpailuttaa HKL:n toimeksiannosta metroradan betonisten ratapölkkyjen hankintaan puitejärjestelyn (39H25). Puitejärjestelyyn tullaan valitsemaan ne toimittajat, jotka täyttävät hankinnassa määritetyt soveltuvuuskriteerit. Puitesopimusjärjestelyn perussopimuskausi on kolme vuotta ja sitä on mahdollista jatkaa yhdellä kolmen vuoden optiokaudella. Puitejärjestelyyn on tarkoitus valita useampi toimittaja ja kunkin ratapölkkytoimituksen täsmälliset ehdot, kuten hinta, toimitusmäärä ja toimitusajankohta ratkaistaan puitejärjestelyn sisäisillä minikilpailutuksilla.

Toimitusjohtaja hyväksyi 4.12.2024, 108 §, metroradan ratapölkkyjen vaihto 2025 -hankesuunnitelman niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 525.000 euroa.

Puitejärjestelyn kautta on tarkoitus hankkia ensimmäinen toimituserä betonisia ratapölkkyjä vuoden 2025 aikana toteutettaviin ratapölkkyjen uusimisiin. Nämä pölkyt on toimitettava HKL:n käyttöön syyskuun 2025 loppuun mennessä.

Kilpailutettavan puitejärjestelyn ennakoitu arvo ylittää erityisalojen hankintalain (1398/2016) mukaisen tavarahankintojen kynnysarvon ja myös johtokunnan toimitusjohtajalle siirtämän hankintatoimivallan. Kynnysarvon ylittävässä kilpailutuksessa käytettävien pakollisten määräaikojen myötä tätä hankinta-asiaa ei ole mahdollista tuoda käsiteltäväksi johtokunnan 19.6.2025 kokoukseen. Vuoden 2025 ratapölkkyjen uusimisen edellyttämä aikataulu toisaalta estää asian käsittelyn vasta loppuvuoden johtokunnan kokouksissa. Näin ollen esitetään johtokunnan toimivaltaa hankinnoista siirrettäväksi toimitusjohtajalle tämän kyseisen hankintamenettelyn ratkaisemiseksi kesän 2025 aikana.

Puitejärjestelyn mukaan tehtävien hankintojen hankintapäätösten osalta noudatetaan johtokunnan tekemiä hankintatoimivallan siirtoa koskevia päätöksiä.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Päätös tullut nähtäväksi 27.06.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Saara Kanto

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi