Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 13.11.2024, Turunlinnantie 16
Vahingonkorvausvaatimus koskien Itäkeskuksen metroasemalla tapahtunutta kompastumista
Päätös
Johtokunta hylkäsi vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Asian ottaminen ylemmän toimielimen käsiteltäväksi
Kuntalain (410/2015) 92 § mukaan kunnanhallitus, kunnanhallituksen puheenjohtaja, kunnanjohtaja ja hallintosäännössä määrätty kunnan viranhaltija voivat ottaa kunnanhallituksen käsiteltäväksi asian, joka on tämän lain nojalla siirretty kunnanhallituksen alaisen viranomaisen tai kunnanhallituksen jaoston toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen. Hallintosäännössä voidaan määrätä, että liikelaitoksen johtokunta, sen puheenjohtaja tai kunnan viranhaltija voivat ottaa liikelaitoksen johtokunnan käsiteltäväksi asian, joka on tämän lain nojalla siirretty liikelaitoksen johtokunnan alaisen viranomaisen toimivaltaan ja jossa asianomainen viranomainen on tehnyt päätöksen.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 3 pykälän 4 momentin mukaan liikelaitoksen johtokunta tai sen puheenjohtaja voi ottaa johtokunnan käsiteltäväksi asian, jossa sen alainen viranhaltija on tehnyt päätöksen.
Kuntalain 92 § 4 momentin mukaan asia on otettava ylemmän toimielimen käsiteltäväksi sen ajan kuluessa, jossa 134 § tarkoitettu oikaisuvaatimus päätöksestä on tehtävä. Kuntalain 138 § mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja hyväksyi 28.7.2025, 105 §, hakijan vahingonkorvausvaatimuksen Itäkeskuksen metroasemalla tapahtunutta kompastumista koskevassa vahingonkorvausasiassa niin, että hakijalle korvataan 571,00 euroa.
HKL:n johtokunnan puheenjohtaja ilmoitti 11.8.2025 ottavansa edellä mainitun toimitusjohtajan päätöksen (§ 105) johtokunnan käsiteltäväksi. Ilmoitus on tehty kuntalain 92 § 4 momentin mukaisessa aikataulussa.
Esitetyt vaatimukset ja perusteet
Hakija on 12.5.2025 toimittanut Helsingin kaupungille vahingonkorvausvaatimuksen kompastumisvahingossa, sekä tätä koskevan lisäselvityksen 22.8.2025. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on kompastunut 13.11.2024 noin klo 19.40 Itäkeskuksen metroaseman läntisen lippuhallin pohjoisella sisäänkäynnillä ulko-oven ulkopuoliseen kuraritilään. Vaatimuksen mukaan kyseisen kuraritilän liitoskohta oli epätasainen ja siten aiheutti kompastumisen. Hakija on toimittanut vaatimuksensa liitteeksi kuvan vahinkopaikasta.
Sovellettavat säännökset
Kiinteistö, jonka alueella vahinko on tapahtunut, on kaupungin hallinnassa ja vuokrattu kaupungin sisäisellä maanvuokrasopimuksella HKL:lle, joka vastaa vahinkopaikan kunnossapidosta. HKL:n vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain vastuusäännösten että maankäyttö- ja rakennuslain kunnossapitoa koskevien säännösten kautta.
Tapahtuma-aikaan voimassa ollut maankäyttö- ja rakennuslaki velvoittaa pitämään rakennuksen ympäristöineen sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset. HKL:llä on alueen haltijana vastuu sen kunnossapitotoimien toteuttamisesta.
Vahingonkorvausvastuun edellytykset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta alueen kunnossapitovelvolliselle korvausvastuuta.
Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Alueen kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta.
Metroasemakiinteistöjen kuntoa tarkkaillaan jatkuvasti metroasemilla työskentelevien järjestyksenvalvojien ja siivoojien toiminnan osana. Järjestyksenvalvojat havainnoivat asemien kuntoa päivittäin niiden avaamisen ja sulkemisen yhteydessä, jonka lisäksi järjestyksenvalvojat ja siivoojat havainnoivat asemaympäristöä jatkuvan seurannan periaatteella asemilla työskentelyn yhteydessä. Samanlaista seurantaa tekevät myös mm. asemien tekniset isännöitsijät, kiinteistöpäälliköt ja kunnossapitohenkilöstö kulkiessaan eri asemilla. Havaituista poikkeamista ilmoitetaan turvavalvomoon. Kahdesti vuodessa kaivojen puhdistamisen yhteydessä kuraritilät nostetaan pois paikoiltaan ja asennetaan takaisin, jolloin myös niiden kunto tarkistetaan.
Hakijan toimittamasta kuvasta ei ilmene kuraritilän liitoskohdan epätasaisuutta tai muuta vikaa. Hakijan mukaan liitoskohtaan on tullut korkeusero niin, että oikeanpuoleisen ritilän päälle astuttaessa vasemmanpuoleinen ritilä on tullut ylemmäksi ja palautunut heti takaisin. Hakija kertoo seuranneensa paikkaa ja havainneensa, että korkeuseroa ei ole enää tullut helmikuun 2025 alussa.
Saadun selvityksen mukaan Itäkeskuksen metroasemalla on suoritettu ovien ympäristön (ml. ritilät) kunnossapitotoimia talven 2024-2025 aikana. HKL:lle ei ole esitetty muita vahingonkorvausvaatimuksia kyseessä olevasta vahinkopaikasta vahingon tapahtumapäivältä, sitä edeltäviltä tai seuraavilta päiviltä eikä myöskään tapahtumapäivän ja helmikuun alun 2025 väliseltä ajalta, jolloin hakijan mukaan korkeuseroa ei ole enää ollut. Kunnossapidon tietoon ei ole tullut muita ilmoituksia tai palautteita vahinkopaikan korjaustarpeesta, eikä niitä ole tullut myöskään kaupungin palautejärjestelmään. Kyseessä on vilkas metroasema, jonka päivittäinen kävijämäärä vuonna 2024 on ollut noin 33800.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Asiassa saatujen selvitysten perusteella HKL suorittaa vahinkopaikan kunnon jatkuvaa, käytännössä päivittäistä seurantaa, ja havaittuihin puutteisiin reagoidaan tarvittavilla kunnossapitotoimilla.
Vahinkopaikka on vilkkaalla metroasemalla, jota käyttää päivittäin merkittävä määrä matkustajia, eikä vahinkopaikan kunnosta ole tullut hakijan esittämän vaatimuksen lisäksi muita palautteita tai ilmoituksia poikkeamista tapahtumapäivän ja helmikuun 2025 alun väliseltä ajalta, jolloin kyseessä olevassa ritilässä olevaa korkeuseroa ei hakijan mukaan ole enää ilmennyt. HKL katsoo, että kuraritilässä ei ole ollut sellaista vikaa, etteikö kyseessä oleva vahinkopaikka täyttäisi terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimuksia lain edellyttämällä tavalla.
HKL katsoo edellä esitetyn perusteella, että asiassa ei ole kiinteistön kunnossapitoon liittyvää laiminlyöntiä tai huolimattomuutta, eikä se näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.
Kyseessä on valitettava tapaturma, josta HKL ei ole vastuussa.
Sovelletut oikeusohjeet
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §.
Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 166 §.
Toimivalta
Vahingonkorvauksista päättäminen kuuluu hallintosäännön 11 luvun 2 § 1 kohdan mukaiseen liikelaitoksen toimitusjohtajan yleistoimivaltaan.
Hallintosäännön 19 luvun 3 pykälän 4 momentin mukaan liikelaitoksen johtokunta tai sen puheenjohtaja voi ottaa johtokunnan käsiteltäväksi asian, jossa sen alainen viranhaltija on tehnyt päätöksen.
Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 28.07.2025 § 105
Päätös tullut nähtäväksi 17.10.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277