Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 13.11.2024, Turunlinnantie 16

HEL 2025-008437
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 105

Vahingonkorvausvaatimus koskien Itäkeskuksen metroasemalla tapahtunutta kompastumista

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja hyväksyi hakijan vahingonkorvausvaatimuksen niin, että hakijalle korvataan 571,00 euroa.

Päätöksen perustelut

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on 12.5.2025 toimittanut Helsingin kaupungille vahingonkorvausvaatimuksen kompastumisvahingossa. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä on kompastunut 13.11.2024 noin klo 19.40 Itäkeskuksen metroaseman läntisen lippuhallin pohjoisella sisäänkäynnillä ulko-oven ulkopuoliseen kuraritilään. Vaatimuksen mukaan kyseisen kuraritilän reuna oli koholla ja siten aiheutti kompastumisen.

Korvausvaatimus koskee sairaanhoitokulujen ja kivun, säryn ja tilapäisen haitan korvaamista.

Korvausvelvollisuuden arviointi

Vahinkopaikka on liikenneliikelaitoksen (HKL) kunnossapitovastuulla. HKL:n vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten sekä kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Vahingonkorvausvastuuta arvioidaan suhteessa ennen vahinkoa tehtyihin kunnossapitotoimenpiteisiin. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään yleiset alueet niiden käyttötarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon yleisen alueen liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kunnossapitolain mukaan kadun kunnossapitoon luetaan katualueella olevien istutusten, kadun kalusteiden, korokkeiden, suojakaiteiden, liikennemerkkien ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapito. Metroasemakiinteistöjen kuntoa tarkkaillaan jatkuvasti metroasemilla työskentelevien järjestyksenvalvojien ja siivoojien toiminnan osana.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Itäkeskuksen metroasemalla on suoritettu ovien seudun kuraritilöiden kunnossapitotoimia talven 2024-2025 aikana. Kunnossapidon tehtävienhallintajärjestelmään ei ole kirjattu toimenpidepyyntöjä kuraritilästä tapahtumapäivältä tai sitä ympäröiviltä päiviltä. Ritilöissä on kuitenkin ollut pitkin talvea korjaustarpeita Itäkeskuksen metroasemalla, joten on mahdollista, että kyseinen ritilä on ollut koholla tapahtuma-aikaan.

Huomioiden vallitseva oikeuskäytäntö ja asiassa saatu selvitys ei tapahtumapäivältä alueen kunnossapitäjältä saatua näyttöä voida pitää riittävänä, jotta HKL yksiselitteisesti pystyisi vapautumaan vahingonkorvausvastuusta. Koska HKL ei tapauksessa täysin pysty osoittamaan huolehtineensa alueen riittävästä kunnossapidosta kyseisenä ajankohtana, sen katsotaan olevan korvausvelvollinen asiassa.

Korvattava vahinko

Sairaanhoitokulut korvataan lähtökohtaisesti julkisen terveydenhuollon kustannustason mukaisesti. Yksityisen terveydenhoitopalvelun kustannukset korvataan, jos yksityisen palvelun käyttöön on vahingonkärsijän kannalta ollut erityinen peruste, kuten hoitoon pääsyn viivästymisen aiheuttama haitta vahingonkärsijän terveydentilaan, tai tarvittavaa palvelua ei ole saatavilla julkisella puolella. Käytäntö perustuu vahinkoa kärsineen vahingon rajoittamisvelvollisuuteen.

Korvausvaatimuksessa esitetyt sairaanhoitokustannukset 71,00 euroa ovat syntyneet julkisessa terveydenhuollossa, joten ne korvataan täysimääräisesti.

Vahingonkorvauslain 5 luvun 2 §:n 1 momentin kohdan 3 mukaan henkilövahingon kärsineellä on oikeus korvaukseen kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta, ja 2c §:n mukaan kivusta ja särystä sekä muusta tilapäisestä haitasta määrätään korvaus ottamalla huomioon erityisesti henkilövahingon laatu ja vaikeusaste, sen edellyttämän hoidon laatu ja kestoaika sekä haitan kestoaika. Hakijan esittämän näytön perusteella korvausvaatimusta (500,00 euroa) kivun, säryn ja tilapäisen haitan osalta voidaan pitää perusteltuna ottaen huomioon korvausten määriä koskevat henkilövahinkoasiain neuvottelukunnan suositukset. Näin ollen hakijalle korvataan vaatimuksen mukaisesti kivusta, särystä ja tilapäisestä haitasta 500,00 euroa.

Yhteensä korvattava määrä on siten 571,00 euroa.

Toimivalta

Vahingonkorvauksista päättäminen kuuluu hallintosäännön 11 luvun 2 § 1 kohdan mukaiseen liikelaitoksen toimitusjohtajan yleistoimivaltaan.

Päätös tullut nähtäväksi 28.07.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päättäjä

Saara Kanto
toimitusjohtaja