Yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arviointipalvelu Startti Plus: myynti- ja markkinointitaidot, pienhankinta ilman tarjouskilpailua työllisyyspalveluliikelaitokselle
Yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arviointipalvelu Startti Plus: myynti- ja markkinointitaidot, pienhankinta ilman tarjouskilpailua työllisyyspalveluliikelaitokselle
Päätös
Työllisyyspalveluliikelaitoksen hankintapäällikkö päätti hankkia siirtymäkaudelle 1.1.-30.9.2026 yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arviointipalvelua kuudelta palveluntuottajalta, jotka ovat toteuttaneet kyseistä palvelua vuosina 2023–2025:
- Accelerando Oy
- AEL-Amiedu Oy
- Arvoverkko Oy
- Evida Oy (ryhmittymä)
- Pro Growth Consulting Oy
- Y4 Works Oy
Palvelun tarkemmat aikataulut sovitaan yhteistyössä työllisyysalueen kanssa hankintapäätöksen teon jälkeen.
Hankinnan arvonlisäveroton arvioitu kokonaishinta on 300 000 euroa.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavilla sopimuksilla
Päätöksen perustelut
Hankinnan kohteena on henkilöasiakkaan asiantuntija-arviointipalvelu. Lain työvoimapalveluiden järjestämisestä (380/2023) 6 luvun 51 § mukaan työvoimaviranomainen voi järjestää henkilöasiakkaiden osaamisen, ammattitaidon, soveltuvuuden sekä yritystoimintavaihtoehtojen selvittämiseksi yrittäjävalmiuksien ja yritystoiminnan edellytysten arviointeja.
Hankinnan kohteena olevan palvelun hintataso on selvillä, koska vastaavaa palvelua on toteutettu vuosina 2023–2025. Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen vuonna 2022 kilpailuttamaan puitehankintaan perustuvaa Startti Plus-palvelua on hankittu Uudenmaan työ- ja elinkeinotoimiston asiakkaille vuosina 2023–24 ja Helsingin työllisyyspalveluiden asiakkaille vuonna 2025.
Palvelua Helsingin työllisyyspalveluille vuonna 2025 toteuttaneilta kuudelta palveluntuottajalta on tiedusteltu halukkuutta toteuttaa palvelua pääosin samoilla ehdoilla ja hinnoilla kuin vuonna 2025. Kaikki kuusi palveluntuottajaa ovat ilmoittaneet halukkuutensa jatkaa palvelun toteuttamista siirtymäkauden ajan.
Tällä päätöksellä hankittavan palvelun toteutusaika on rajattu, koska Helsingin työllisyyspalveluissa pyritään syksystä 2026 lähtien vastaamaan yrittäjien kasvua, myyntiä ja markkinointia koskeviin palvelutarpeisiin uudenlaisella toteutusmallilla.
Palvelua on sopimuskaudella tarkoitus hankkia noin 300 uudelle yrittäjälle.
Palvelun kohderyhmänä ovat yrityksen perustaneet Helsingin työllisyyspalveluiden henkilöasiakkaat, jotka ovat saaneet starttirahapäätöksen tai aloittaneet yritystoiminnan työttömyyskorvauksella.
Palvelun tarkoituksena on antaa uudelle yrittäjäksi ryhtyneelle asiakkaalle valmiudet yritystoiminnan kannattavuuteen ja kasvuun sekä tukea toimenpide-ehdotuksin yritystoimintaa. Palvelussa keskitytään erityisesti myynti- ja markkinointiosaamiseen ja annetaan suosituksia sekä yrittäjän henkilökohtaisen osaamisen kehittämiseksi, että käytännön toimenpiteistä yrityksen myynnin kehittämiseksi. Lisäksi palvelussa voidaan antaa asiakkaan tarpeen mukaan syventävää jatkoneuvontaa, jolla tuetaan tunnistettujen kehittämistarpeiden viemistä käytäntöön konkreettisiksi toimenpiteiksi.
Helsingin työllisyyspalvelut voi hyödyntää palvelussa tehtyjä arviointeja ja suunnitelmia esimerkiksi työttömyyskorvauksella yritystoimintaa aloittaneiden starttirahapäätöksen ja / tai starttirahan jatkopäätöksen tukena.
Kyseessä on hankintalain kynnysarvot alittava palveluhankinta, joka hankitaan pienhankintana ilman tarjouskilpailua kuudelta palvelua aikaisemmin toteuttaneelta palveluntuottajalta:
- Accelerando Oy
- AEL-Amiedu
- Arvoverkko Oy
- Evida Oy (ryhmittymä)
- Pro Growth Consulting Oy
- Y4 Works Oy
Työvoimapalveluhankinnat kuuluvat Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2026) liitteen E mukaisiin sote-alan hankintoihin. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alittaa Sosiaali- ja terveyspalveluiden julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) kansallisen kynnysarvon. Hankintaan ei sovelleta hankintalakia.
Helsingin kaupungin pienhankintaohjeen mukaisesti pienhankinnan voi suorittaa ilman tarjouskilpailua, mikäli hankinnan tekemiseen ilman kilpailuttamista on kaupungin kokonaisedun kannalta erityisen painavat perusteet. Lisäksi palvelun hintataso on selvillä aiemman kilpailutuksen perusteella.
Palvelu vastaa suoraan yrityksen perustaneiden helsinkiläisten yrittäjien tarpeeseen saada paremmat valmiudet yritystoiminnan kannattavuuteen ja kasvuun sekä tukea toimenpide-ehdotuksin yrittäjien yritystoimintaa. Näin ollen palvelu tukee kunnan mahdollisuuksia edistää uusien yritysten kannattavaa liiketoimintaa, kilpailukykyä ja parempia toimintaedellytyksiä sekä yritystoiminnan jatkumista.
Kyseessä on kertaluonteinen tietylle kohderyhmälle tehtävä määräaikainen hankinta.
Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta
Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.
Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n mukaan liikelaitos päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta päätti 2.1.2025 / 3§, että hankintapäällikön hankintaraja on ilman arvonlisäveroa 500 000 euroa (alv 0%).
Päätös tullut nähtäväksi 26.11.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin työllisyyspalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin työllisyyshallintopalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.