Tutkimuslupa tutkimukseen "Sähköisen asiointipalvelun käyttöönotto: henkilöstön osallistamisen merkitys sekä informaatioergonomia"
Tutkimuslupa tutkimukseen "Sähköisen asiointipalvelun käyttöönotto: henkilöstön osallistamisen merkitys sekä informaatioergonomia"
Päätös
Yhteisten palvelujen johtaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimukselle "Yhteiskehittämisestä sitoutumiseen - henkilöstön osallistamisen merkitys sähköisen asiointipalvelun käyttöönotossa" (YAMK-opinnäytetyö) ja ********** tutkimukselle "Informaatioergonomian vaikutukset työn hallinnan kokemukseen assistenttien työssä" (YAMK-opinnäytetyö).
Tutkimusten yhteyshenkilö on tiimipäällikkö **********
Tutkimuslupa on voimassa 31.8.2026 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia sosiaali-, terveys- ja pelastustoimelle.
Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia.
Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimeen.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttöön osoitteella: sotepe.tutkimusluvat@hel.fi
Päätöksen perustelut
Tutkimuslupahakemus käsittää kaksi opinnäytetyötä, jotka kohdistuvat samaan yleishallinnon tuen yksikköön ja samaan tutkimusaineistoon. Tutkimusten taustalla on keväällä 2026 pilotoitava sähköinen asiointipalvelu, tiketöintijärjestelmä Luukku, jonka kautta assistenteilta tilataan palvelua keskitetysti. Nykyisellään assistenttien palvelujen asiakkaat toimittavat tehtäväpyynnöt suoraan nimetyille assistenteille.
********** opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, miten osallistavat käytännöt, kuten työpajatyöskentely, yhteiset keskustelut ja päätöksenteko vaikuttavat henkilöstön muutosymmärrykseen ja kykyyn toimia aktiivisesti muutostilanteessa. Samalla tarkastellaan tiimin kokemuksia osallistavasta prosessista ja sitä, miten tällaiset toimintatavat voivat vahvistaa sitoutumista uuteen toimintamalliin ja helpottaa sähköisen asiointipalvelun käyttöönottoa.
********** opinnäytetyössä selvitetään, miten siirtyminen sähköiseen asiointipalveluun ja siitä seuraava muutos työskentelytavoissa vaikuttaa työntekijöiden informaatioergonomiaan ja kokemukseen työn hallinnasta.
Opinnäytetöiden tutkimusaineisto kerätään pilotissa mukana olevilta työntekijöiltä kolmen osallistavan työpajan, avoimien alku- ja loppukyselyjen sekä ryhmähaastattelun avulla. Lisäksi hyödynnetään toimialan intrassa olevia henkilöstökyselyjen tuloksia (Fiilari ja Kunta10) ja muita julkisia materiaaleja työn hallintaan liittyen.
Kohderyhmän työntekijät rekrytoidaan tutkimuksiin yhteyshenkilön välityksellä, ja he antavat osallistumiselleen vapaaehtoisen suostumuksensa. Tavoiteltu osallistujamäärä on seitsemän työntekijää, ja samat henkilöt osallistuvat kyselyihin, työpajoihin sekä haastatteluun.
Tutkimusaineisto hävitetään opinnäytetöiden valmistumisen jälkeen. Tutkimusten suunnittelussa on asianmukaisesti otettu huomioon henkilötietojen käsittelyn tietosuoja- ja tietoturvaseikat.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 29.7.2025 § 154 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää yhteisten palvelujen johtaja toimialan yhteisiä palveluita koskevissa tutkimusluvissa.
Päätös tullut nähtäväksi 11.12.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.