Hankinta, Genesys kontaktienhallintajärjestelmän laajennusosa, chatbot -ratkaisun käyttöönotto

HEL 2019-006155
Ärendet har nyare handläggningar
§ 26
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Genesys kontaktienhallintajärjestelmän laajennusosa, chatbot -ratkaisun hankinta

Informationsförvaltningschef

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia chatbot -ratkaisun henkilöstön osaamisen kehittämisen tukipalveluun. Hankinta toteutetaan Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitoksen tarjoukseen 7.5.2019 (liite 1) perustuen. Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitokselle puitesopimuksen mukaisesti. Hankintalaki 1397/2016, 15 §.

Tarjouksen mukaisesti järjestelmän kertakustannus on 16 800 euroa (alv 0%) ja jatkuvat kustannukset vuoden ajalle 30 240 euroa (alv 0%). Jatkuvat kustannukset pitävät sisällään chatbot –lisenssin ylläpidon ja teknisen tuen.

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että kustannukset maksetaan hankkeelta Sote0063, Soten sähköisen asioinnin kehittäminen (398090100552).

Päätöksen perustelut

Hankinta sisältää kertaluontoiset investointikustannukset ja järjestelmän käyttöön liittyvät jatkuvat ylläpitokustannukset. Investointikustannuksia ovat lisenssihankinta sekä käyttöönotto- ja koulutuskustannukset. Jatkuvat ylläpitokustannukset muodostuvat lisenssin ylläpitomaksusta sekä käyttötuki-, ylläpito- ja järjestelmäpäivityskuluista.

Osaamisen kehittämisyksikön chatbot -palvelun asiakkaita ovat soten koko henkilökunta, noin 15 000 työntekijää. Kohderyhmään kuuluvat esimiehet, koulutuksiin osallistuvat, koulutusjärjestelmään koulutuksia luovat sekä koulutuksia hallinnoivat käyttäjät. Asiakkaat saavat botin käyttöönsä sosiaali- ja terveystoimialan intranet sivuston kautta.

Chatbot vähentää yhteydenottoja noin 75% sekä vapauttaa koulutussihteerien työaikaa muihin tehtäviin. Yhteydenotot, jotka edellyttävät tarkempaa tarkastelua sekä koulutussihteerin työpanosta on mahdollista ratkaista nopeammin ja tehokkaammin.

Kyseessä on Helsingin kaupungin käytössä olevan Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän laajennusosan hankinta chatbotin osalta. Hankintalainsäädäntöä ei sovelleta kuntien sisäisiin hankintajärjestelyihin. Genesys kontaktienhallintajärjestelmän on kilpailuttanut Helsingin kaupungin Palvelukeskus.

Mer information fås av

Katariina Siimeslehto, suunnittelija, puhelin: 09 310 50067

katariina.siimeslehto@hel.fi

Beslutsfattare

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö

Bilagor

1. Tarjous_sote_osaamisen_kehittämisen_chatbot_07052019
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.