Asemakaava ja asemakaavan muutos nro 12832, Puotilanranta, Vartiokylänlahti

HEL 2022-006830
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 642 §

Puotilanrannan asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotus (nro 12832) ja sen asettaminen nähtäville (sisältää liikennesuunnitelman)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • asettaa 12.11.2024 päivätyn asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12832 (liite nro 3) julkisesti nähtäville 30 päiväksi maankäyttö- ja rakennusasetuksen 27 §:n mukaisesti. Asemakaava koskee 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Puotila, Marjaniemi)) vesialuetta ja asemakaavan muutos koskee 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Puotila, Marjaniemi) korttelia 45222, katu-, puisto-, suojaviher- ja venesatama-alueita (muodostuvat uudet korttelit 45586–45591).
  • Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla:
  • että asemakaavoituspalvelu pyytää ehdotuksesta tarvittavat lausunnot
  • valtuuttaa asemakaavoituspalvelun tekemään ehdotukseen vähäisiä muutoksia ja tarkistuksia, jotka eivät olennaisesti muuta ehdotuksen sisältöä

Samalla lautakunta esitti kaupunginhallitukselle

  • asemakaava- ja asemakaavan muutosehdotuksen nro 12832 hyväksymistä, mikäli ehdotuksesta ei tehdä maankäyttö- ja rakennuslain 65 §:n mukaisia muistutuksia eivätkä ehdotuksesta annetut lausunnot anna aihetta asian käsittelemiselle uudelleen kaupunkiympäristölautakunnassa.

Lautakunta edellytti, että venepaikkojen autopaikkanormi kumotaan tarkistettuun ehdotukseen mennessä ja jatkossa venepaikkojen autopaikkamäärät ratkaistaan tapauskohtaisesti tarkoituksenmukaisuuden mukaan.

Samalla lautakunta edellytti, että tällä kaava-alueella sijaitsevaa pysäköintitaloa hallinnoidaan niin että venesataman käyttäjät voivat halutessaan hankkia pysäköintitalosta paikkoja. Kaava-alueella sijaitsevan pysäköinti- ja talvisäilytyskentän tarkoituksenmukainen koko arvioidaan tarkistettuun ehdotukseen mennessä.

Alueen esirakentamisen ja pohjarakentamisen hiilipäästöjä lasketaan määrätietoisesti tarkoituksenmukaisin keinoin koko kaava-alueella niin, että päästään selvästi alhaisempaan tasoon kuin mitä alustavissa tarkasteluissa on arvioitu.

Jatkosuunnittelussa selvitetään, millaisilla ratkaisuilla Meripellontien ylittäminen saadaan turvalliseksi erityisesti lapsille. Yhtenä vaihtoehtona selvitetään alikulun mahdollisuutta.

Jatkosuunnittelussa selvitetään vielä ratkaisuja, millä saarikorttelin esi- ja pohjarakentamisen ympäristövaikutukset saataisiin mahdollisimman vähäisiksi. Nämä ratkaisut esitetään kaupunkiympäristölautakunnalle kaavaprosessin seuraavassa vaiheessa.

Kaupunkiympäristölautakunta totesi, että Puotilanrannan asemakaavassa tulee varautua raitiotien mahdolliseen toteuttamiseen Itäkeskuksesta Kauppakartanonkadun kautta.

Alueen tarkoituksenmukainen joukkoliikenneratkaisu arvioidaan Kauppakartanonkadun ympäristön ja Itäkeskuksen suunnitelmien yhteydessä. Samalla arvioidaan ja huomioidaan raideyhteyden varrella olevan kaavoituspotentiaali.

Perustui ratkaisu sitten bussiin tai ratikkaan, luotettava liikennöinti Itäkeskukseen tulee varmistaa, jotta luonteva joukkoliikenteeseen perustuva elämäntapa on mahdollinen Puotilanrannassa.

Raideyhteyden tuoma maan arvon nousu ja siitä kaupungille koituva hyöty yleiskaavan sisältämine kaavoituspotentiaaleineen tulee arvioida kaavan jatkovalmistelun osana. Tämä tieto tuodaan kaupunkiympäristölautakunnan tietoon.

Lautakunta totesi, että alueen houkuttelevuutta voidaan merellisyyden lisäksi lisätä kiinnittämällä huomiota hyvään suunnitteluun ja asumisen laatuun kaikissa rakennuksissa hallintamuodosta riippumatta.

Lautakunta edellytti, että jatkosuunnittelussa kiinnitetään huomiota asumisen laatuun siten, että rakennusten massoittelu toteutetaan niin, että kaikkiin asuntoihin saadaan hyvin luonnonvaloa. Lisäksi jatkosuunnittelussa kiinnitetään huomiota monipuoliseen asuntojakaumaan.

Lisäksi lautakunta edellytti, että kaupunki jo hakiessaan vesilupaa huomioi, että vesialueen rakentamistoimenpiteet ajoitetaan lintujen pesintä- ja kalojen kutuaikojen ulkopuolelle.

Lautakunta korosti, että jatkosuunnittelussa ja toteutuksessa tulee panostaa vedenalaista elinympäristöä tukeviin toimiin sekä luonnollista jäljittelevän rantalinjan perustamiseen. Allecon Vartionkylänlahden vedenalaista luontoa koskevan selvityksen suosituksia tulee noudattaa ja toteutukseen tulee osallistaa vedenalaisen elinympäristön asiantuntijatahoja.

Asemakaavan tarkistettuun ehdotukseen mennessä arvioidaan erilaisia keinoja edellyttää korkeatasoista arkkitehtuuria sekä sitä, tulisiko osan rakennuksista edellyttää toteutuvan puurakenteisina erillisellä kaavamääräyksellä, tavoitteena viihtyisä merellinen alue.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat arkkitehti Olga Airaksinen, tiimipäällikkö Tuukka Linnas, erityisasiantuntija Karri Kyllästinen ja tutkija, meribiologi Mari Savela. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus 1:
Anni Sinnemäki: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Lautakunta edellyttää, että venepaikkojen autopaikkanormi kumotaan tarkistettuun ehdotukseen mennessä ja jatkossa venepaikkojen autopaikkamäärät ratkaistaan tapauskohtaisesti tarkoituksenmukaisuuden mukaan.

Samalla lautakunta edellyttää, että tällä kaava-alueella sijaitsevaa pysäköintitaloa hallinnoidaan niin että venesataman käyttäjät voivat halutessaan hankkia pysäköintitalosta paikkoja. Kaava-alueella sijaitsevan pysäköinti- ja talvisäilytyskentän tarkoituksenmukainen koko arvioidaan tarkistettuun ehdotukseen mennessä."

Kannattaja: Risto Rautava

Vastaehdotus 2:
Anni Sinnemäki: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Alueen esirakentamisen ja pohjarakentamisen hiilipäästöjä lasketaan määrätietoisesti tarkoituksenmukaisin keinoin koko kaava-alueella niin, että päästään selvästi alhaisempaan tasoon kuin mitä alustavissa tarkasteluissa on arvioitu."

Kannattaja: Risto Rautava

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus 1:
Risto Rautava: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Jatkosuunnittelussa selvitetään, millaisilla ratkaisuilla Meripellontien ylittäminen saadaan turvalliseksi erityisesti lapsille. Yhtenä vaihtoehtona selvitetään alikulun mahdollisuutta."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Risto Rautavan vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Risto Rautava: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Jatkosuunnittelussa selvitetään vielä ratkaisuja, millä saarikorttelin esi- ja pohjarakentamisen ympäristövaikutukset saataisiin mahdollisimman vähäisiksi. Nämä ratkaisut esitetään kaupunkiympäristölautakunnalle kaavaprosessin seuraavassa vaiheessa."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Risto Rautavan vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Olli-Pekka Koljonen: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että Puotilanrannan asemakaavassa tulee varautua raitiotien mahdolliseen toteuttamiseen Itäkeskuksesta Kauppakartanonkadun kautta.

Alueen tarkoituksenmukainen joukkoliikenneratkaisu arvioidaan Kauppakartanonkadun ympäristön ja Itäkeskuksen suunnitelmien yhteydessä. Samalla arvioidaan ja huomioidaan raideyhteyden varrella olevan kaavoituspotentiaali.

Perustui ratkaisu sitten bussiin tai ratikkaan, luotettava liikennöinti Itäkeskukseen tulee varmistaa, jotta luonteva joukkoliikenteeseen perustuva elämäntapa on mahdollinen Puotilanrannassa.

Raideyhteyden tuoma maan arvon nousu ja siitä kaupungille koituva hyöty yleiskaavan sisältämine kaavoituspotentiaaleineen tulee arvioida kaavan jatkovalmistelun osana. Tämä tieto tuodaan kaupunkiympäristölautakunnan tietoon."

Kannattaja: Mia Haglund

Vastaehdotus:
Jenni Hjelt: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Lautakunta toteaa, että alueen houkuttelevuutta voidaan merellisyyden lisäksi lisätä kiinnittämällä huomiota hyvään suunnitteluun ja asumisen laatuun kaikissa rakennuksissa hallintamuodosta riippumatta.

Lautakunta edellyttää, että jatkosuunnittelussa kiinnitetään huomiota asumisen laatuun siten, että rakennusten massoittelu toteutetaan niin, että kaikkiin asuntoihin saadaan hyvin luonnonvaloa. Lisäksi jatkosuunnittelussa kiinnitetään huomiota monipuoliseen asuntojakaumaan."

Kannattaja: Mia Haglund

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Jenni Hjeltin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Amanda Pasanen: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Kaupunkiympäristölautakunta edellyttää, että kaupunki jo hakiessaan vesilupaa huomioi, että vesialueen rakentamistoimenpiteet ajoitetaan lintujen pesintä- ja kalojen kutuaikojen ulkopuolelle."

Kannattaja: Mia Haglund

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Amanda Pasasen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Mia Haglund: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Lautakunta korostaa, että jatkosuunnittelussa ja toteutuksessa tulee panostaa vedenalaista elinympäristöä tukeviin toimiin sekä luonnollista jäljittelevän rantalinjan perustamiseen. Allecon Vartionkylänlahden vedenalaista luontoa koskevan selvityksen suosituksia tulee noudattaa ja toteutukseen tulee osallistaa vedenalaisen elinympäristön asiantuntijatahoja."

Kannattaja: Jenni Hjelt

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Mia Haglundin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Kalle Pusa: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Asemakaavan tarkistettuun ehdotukseen mennessä arvioidaan erilaisia keinoja edellyttää korkeatasoista arkkitehtuuria sekä sitä, tulisiko osan rakennuksista edellyttää toteutuvan puurakenteisina erillisellä kaavamääräyksellä, tavoitteena viihtyisä merellinen alue."

Kannattaja: Risto Rautava

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Kalle Pusan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Katri Penttinen: Lisätään päätösehdotuksen loppuun: "Lautakunta edellyttää, että jatkotyössä tarkastellaan, onko mahdollista sijoittaa tekosaarta vastaava kerrosala kaava-alueelle siten, että se olisi ympäristövaikutuksiltaan pienempi ja kannattavuudeltaan (kaavataloudeltaan) parempi vaihtoehto."

Kannattaja: Mika Raatikainen

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Olli-Pekka Koljosen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 5
Otto Meri, Katri Penttinen, Kalle Pusa, Mika Raatikainen, Risto Rautava

Ei-äänet: 6
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Tuomas Nevanlinna, Amanda Pasanen, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 1
Jenni Hjelt

Poissa: 1
Jenni Pajunen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Olli-Pekka Koljosen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 5–6 (1 tyhjä, 1 poissa).

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Katri Penttisen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 6
Jenni Hjelt, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Otto Meri, Kalle Pusa, Risto Rautava

Ei-äänet: 2
Katri Penttinen, Mika Raatikainen

Tyhjä: 4
Mia Haglund, Tuomas Nevanlinna, Amanda Pasanen, Anni Sinnemäki

Poissa: 1
Jenni Pajunen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä esittelijän ehdotuksen äänin 6–2 (4 tyhjää, 1 poissa)

3 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 1 mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 3
Otto Meri, Kalle Pusa, Mika Raatikainen

Ei-äänet: 7
Mia Haglund, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Tuomas Nevanlinna, Amanda Pasanen, Risto Rautava, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 2
Jenni Hjelt, Katri Penttinen

Poissa: 1
Jenni Pajunen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen äänin 3–7 (2 tyhjä, 1 poissa).

Se röstningsresultatet i tabellform

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Mer information fås av

Olga Airaksinen, arkkitehti, puhelin: 09 310 34207

olga.airaksinen@hel.fi

Janne Antila, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 20355

janne.antila@hel.fi

Karri Kyllästinen, diplomi-insinööri, teknistaloudelliset asiat, puhelin: 09 310 37347

karri.kyllastinen@hel.fi

Elina Inkiläinen, maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 52971

elina.inkilainen@hel.fi

Mari Savela, tutkija, meribiologi, puhelin: 09 310 23830

mari.savela@hel.fi