Hankinta, puitejärjestely, sähkö- ja teletyöt, liikenneliikelaitos
Liikenneliikelaitoksen kiinteistöjen sähkö- ja teletöiden väliaikainen puitejärjestely
Päätös
Johtokunta valitsi sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyyn nykyiset puitesopimustoimijat:
- ISS Palvelut Oy
- NRC Group Oy
- Caverion Suomi Oy
HKL:n osalta hankinnan kokonaishinta on 365.000,00 euroa (alv 0 %), joka sisältyy kokonaishankinta-arvoon 1.103.000,00 euroa.
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohteena Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n (Kaupunkiliikenne), Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL), Länsimetro Oy:n (Länsimetro) ja Sammalvuoren Metrovarikko Oy:n (Sammalvuori) kiinteistössä tehtävät sähkö- ja teleasennustyöt sekä tarvikkeiden hankinta väliaikaisena puitejärjestelynä.
HKL:n johtokunta valitsi 16.5.2019, 87 §, HKL:n kiinteistöissä tehtävien sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyn toimittajiksi 3.6.2019 – 2.6.2023 ISS Palvelut Oy:n, NRC Group Oy:n ja Caverion Suomi Oy:n. Puitejärjestelyyn sisältyi mahdollisuus jatkaa puitejärjestelyä enintään kahdella vuoden mittaisella optiokaudella. Puitejärjestelyn arvonlisäveroton enimmäisarvo oli 10.500.000,00 euroa.
Hankintayksikön aikaisemman sopimuksen arvo täyttyi ja kilpailutus käynnistettiin uudelleen. HKL:n johtokunta valitsi 6.5.2024, 47 §, väliajalle toimittajat. Tämän kokonaisuuden osalta HKL:n hankinnan kokonaishinta oli 875.000,00 euroa (alv 0 %), joka sisältyi 2.500.000,00 euron kokonaishankinta-arvoon. Käynnissä ollut hankinta jouduttiin keskeyttämään, minkä vuoksi oli tarpeen uusia väliaikainen puitesopimus uuden kilpailutuksen loppuunsaattamisen ajaksi. HKL:n johtokunnan päätöksellä väliaikaista sopimusta jatkettiin 31.5.2025 saakka.
Käynnissä olleesta kilpailutuksesta tehtiin hankintapäätös 25.4.2025, 30 §. Hankintapäätöksestä on tehty kaksi oikaisuvaatimusta, minkä vuoksi väliaikaista puitejärjestelyä on jatkettava oikaisuvaatimuksen ja mahdollisen valituksen käsittelyn ajan.
Hankinnan tarkoituksena on kattaa HKL:n kiinteistöissä tehtävien sähkö- ja teleasennustöiden sekä tarvikkeiden hankinta, kunnes oikaisuvaatimukset ja valitukset on saatu lainvoimaisesti ratkaistua ja uusi puitejärjestely astuu voimaan.
Hankinta ei sisällä määrä- tai vähimmäisostovelvoitetta. Tilaaja tilaa puitesopimuksen mukaiset tuotteet ja palvelut erillisen oman päätöksen ja/tai tilauksen perusteella. Tilaaja hankkii tuotteita ja palveluita tarpeen mukaan.
Puitesopimus ei tuota toimittajalle yksinoikeutta tuottaa/toimittaa tilaajalle sopimuksissa kuvattuja palveluja/tavaroita tai niiden osia.
Sopimus astuu voimaan vasta, kun kummatkin osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen.
Hankintamenettely
Kyseessä on erityisalojen hankintalain (1398/2016) soveltamisalan ulkopuolelle jäävä hankinta, koska sen ennakoitu arvo alittaa lain mukaisen urakkahankintojen kynnysarvon (5.538.000 euroa, alv 0 %). Tämän vuoksi hankinnasta ei ole tehty ilmoitusta.
Väliaikainen puitejärjestely toteutetaan suoraostona aiemman puitejärjestelyn toimittajilta.
Hankintamenettelynä on suoraosto.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa yli 500.000,00 euroa (alv 0 %) päättää johtokunta hankinnasta.
Liikenneliikelaitoksen johtokunta 19.12.2024 § 111
Päätös
Johtokunta jatkoi 6.5.2024, 47 §, päättämänsä sähkö- ja teletöiden puitejärjestelyn sopimusaikaa, kunnes uuden puitejärjestelyn hankintamenettely on saatu ratkaistua, kuitenkin enintään 31.5.2025 asti.
Puitejärjestelyn arvonlisäveroton arvo tämän päätöksen jälkeen on 1.125.000 euroa.
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
06.05.2024 Ehdotuksen mukaan
Esittelijä
Lisätiedot
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 310 20277
Detta beslut publicerades 27.06.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277