Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi

HEL 2025-001064
Ärende 21. / 220 §

Oikaisuvaatimus lehtorin ottamisesta toistaiseksi

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä ********** oikaisuvaatimuksen, joka on tehty lukiokoulutuksen päällikön 25.3.2025 tekemästä valintapäätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

********** on tehnyt 9.4.2025 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen lukiokoulutuksen päällikön 25.3.2025 tekemästä valintapäätöksestä, jolla päällikkö on ottanut historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virkaan valtiotieteiden maisteri **********

Oikaisuvaatimukseen on saapunut täydennys 16.4.2025.

Lukiokoulutuksen aluepäällikkö on antanut asiassa lausunnon.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 mom. 5 kohdan mukaan, ellei toisin ole määrätty toimialajohtaja ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät. Toimialajohtajan henkilöstöasioiden delegointia koskevaan päätökseen (4.12.2024 § 104) perustuen lehtorin ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää lukiokoulutuksen päällikkö.

Rekrytointiprosessista

Historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävä on ollut julkisesti haettavana ajalla 7.1.2025-28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Tehtävän ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin kuvataidelukio. Viranhaltijan tehtävänä on historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävät.

Tehtävän kelpoisuusvaatimus määräytyy opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (1998/986) mukaan.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi työpaikkailmoituksessa luettiin eduksi kokemus ryhmänohjaajana toimimisesta sekä tiimityöskentelystä.

Rekrytointi toteutettiin anonyymisti. Anonyymin rekrytoinnin tavoitteena on kohdentaa huomio hakijan ammatilliseen osaamiseen sekä työkokemukseen. Videohaastatteluun kutsuttavat valittiin anonyymin yhteenvedon perusteella eikä siinä ollut nähtävissä hakijan nimeä, ikää, sukupuolta tai äidinkieltä.

Lukiokoulutuksen päällikön valintapäätöksen mukaan tehtävää haki hakuaikana 86 henkilöä, joista 78 täytti tehtävän muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Päällikön valintapäätöksen mukaan hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin 10 hakijaa koulutuksen, työkokemuksen, hakemuksesta välittyvän kiinnostuksen ja innostuksen sekä sopivuuden perusteella. Yksilöhaastatteluun kutsuttiin videohaastattelun perusteella kolme hakijaa, jotka osoittivat videohaastattelussa parhaiten kiinnostusta ja sopivuutta tehtävään. Haastattelun suorittivat 5.2.-11.2.2025 rehtori, apulaisrehtori sekä historian ja yhteiskuntaopin aineryhmän edustaja.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksessa päätös vaaditaan kumottavaksi ja määrättäväksi täytäntöönpanokieltoon sekä keskeyttämään päätöksen täytäntöönpano. Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa sekä päätös on lainvastainen. Lisäksi oikaisuvaatimuksen mukaan hakijoiden välinen ansiovertailu puuttuu ja hakijoiden vertailu ei ole asianmukaisesti tehty. Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijää on syrjitty tasa-arvolain vastaisesti. Lisäksi 16.4.2025 saapuneen oikaisuvaatimuksen täydennyksen mukaan tehtävään valitulla ei ole kelpoisuutta opettaa yhteiskuntaoppia.

Oikaisuvaatimuksen tekijän perustelut ilmenevät tarkemmin liitteenä olevasta oikaisuvaatimuksesta.

Lainsäädännöstä

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain (304/2003) 6 §:n 1 momentin mukaan virkasuhteeseen ottamisen yleisistä perusteista säädetään perustuslaissa. Perustuslain 125 §:n 2 momentin mukaan yleiset nimitysperusteet julkisiin virkoihin ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Lisäksi virkasuhteeseen otettavalla on oltava erikseen säädetty tai kunnan päättämä erityinen kelpoisuus. Opettajan kelpoisuudesta säädetään opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetussa asetuksessa.

Taidolla tarkoitetaan lähinnä koulutuksen tai työkokemuksen avulla hankittuja tietoja ja taitoja. Kyvyllä viitataan yleisesti tuloksellisen työskentelyn edellyttämiin henkilön ominaisuuksiin, kuten luontaiseen lahjakkuuteen, järjestelykykyyn, aloitteellisuuteen ja muihin vastaaviin tehtävän hoitamisen kannalta tarpeellisiin kykyihin. Koetetulla kansalaiskunnolla tarkoitetaan yleisessä kansalaistoiminnassa saatuja viran hoidon kannalta merkityksellisiä ansioita sekä nuhteetonta käytöstä. Yleisiä nimitysperusteita on tulkittava yhdessä asianomaisen viran yleisiin ja erityisiin kelpoisuusehtoihin.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 5 §:n mukaan sellaiseen virkasuhteeseen, joka on ollut julkisesti haettavana, voidaan ottaa vain henkilö, joka on hakenut sitä kirjallisesti ennen hakuajan päättymistä ja silloin täyttää kelpoisuusvaatimukset.

Opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (986/1998) 10 §:ssä säädetään lukion aineenopettajan kelpoisuudesta. Aineenopetusta on kelpoinen antamaan henkilö, joka on suorittanut

1) ylemmän korkeakoulututkinnon;

2) yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot tutkinnon pääaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 120 opintopistettä, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka ovat perus- ja aineopinnot yliopiston oppiaineessa tai siihen rinnastettavassa kokonaisuudessa, laajuudeltaan vähintään 60 opintopistettä;

3) vähintään 60 opintopisteen tai 35 opintoviikon laajuiset opettajan pedagogiset opinnot.

Sen estämättä, mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, aineenopettajan kelpoisuuden tuottavat yhdessä opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot sekä syventävät opinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 55 opintoviikkoa, ja kussakin muussa opetettavassa aineessa aineenopettajan koulutukseen kuuluvat opetettavan aineen opinnot, jotka sisältävät yliopistossa suoritetut perus- ja aineopinnot, laajuudeltaan yhteensä vähintään 35 opintoviikkoa.

Saman asetuksen 12 §:ssä säädetään opettajan kielitaidosta lukiokoulutuksessa. Lukiokoulutuksessa opettajan tulee hallita opetuksessa käytettävä kieli.

Kunnan ja hyvinvointialueen viranhaltijasta annetun lain 12 §:ssä säädetään syrjinnän kiellosta. Työnantajan on kohdeltava viranhaltijoita tasapuolisesti, jollei siitä poikkeaminen ole viranhaltijoiden tehtävät ja asema huomioon ottaen perusteltua. Yhdenvertaisuuslain 8 §:n 1 momentin mukaan ketään ei saa syrjiä iän, alkuperän, kansalaisuuden, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, poliittisen toiminnan, ammattiyhdistystoiminnan, perhesuhteiden, terveydentilan, vammaisuuden, seksuaalisen suuntautumisen tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. Laki naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta 8 §:n 1 momentin mukaan Työnantajan menettelyä on pidettävä tässä laissa kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan taikka tehtävään tai koulutukseen valitessaan syrjäyttää henkilön, joka on ansioituneempi kuin valituksi tullut toista sukupuolta oleva henkilö, jollei työnantajan menettely ole johtunut muusta hyväksyttävästä seikasta kuin sukupuolesta taikka jollei menettelyyn ole työn tai tehtävän laadusta johtuvaa painavaa ja hyväksyttävää syytä.

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Asian arviointi

Lukiokoulutuksen päällikön lausunnon mukaan kaikkien virkaa hakeneiden hakemukset on käyty huolellisesti läpi suhteessa työpaikkailmoituksessa kuvattuun tehtävänkuvaan. Rekrytointiprosessiin kuului kaksi haastattelukierrosta.

Tehtävään valittu täyttää muodollisen kelpoisuusvaatimuksen. Hän on koulutukseltaan valtiotieteiden maisteri ja hän on suorittanut opettajan pedagogiset opinnot, 120 opintopisteen laajuiset opetettavan aineen opinnot historiasta ja 60 opintopisteen laajuiset opinnot yhteiskuntaopista. Hän on työskennellyt neljän ja puolen vuoden ajan historian ja yhteiskuntaopin opettajana sekä hänellä on kokemusta ryhmänohjauksesta ja tiimityöskentelystä lukiossa.

Päällikön päätöksen mukaan valintaa puoltaa valitun henkilön monipuolinen tuntemus lukion historian ja yhteiskuntaopin opettajan työstä, aktiivinen kehittämisote opetettavien aineiden ja koko koulun tason toimintaan niin koulun edustajana koulun ulkopuolelle kuin tiimityöskentelyssäkin. Lisäksi valittu henkilö osoitti osaamista opiskelijoiden ohjauksessa niin ryhmänohjaajana kuin aineopettajana. Hänellä on hyvät yhteistyötaidot ja vahvaa kokemusta esimerkiksi opiskeluhuollon kanssa toimimisesta.

Oikaisuvaatimuksen mukaan hakijoiden välinen ansioituneisuuden vertailu puuttuu ja hakijoiden vertailu ei ole asianmukaisesti tehty. Hakijoiden ansiovertailu on toteutunut rekrytointiprosessissa nimitysperusteiden, tehtävän kelpoisuuden ja hakuilmoituksessa eduksi luettavien seikkojen pohjalta. Hakijoiden soveltuvuutta haettavana olleeseen tehtävään on lisäksi arvioitu video ja yksilöhaastattelussa. Kärkihakijoiden ansiot on esitelty valintapäätöksessä samalla tarkkuudella, ja päätöksessä on perusteltu valinta. Esittelijä katsoo, että hakijoiden ansiovertailu on toteutunut asianmukaisesti.

Työnantajalla on laaja harkintavalta valita tehtävään kenet tahansa kelpoisuusvaatimukset täyttävistä hakijoista. Päällikön päätös on perustunut kokonaisharkintaan siitä, kenellä hakijoista on arvioitu olevan parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen. Kokonaisharkinnassa on otettu huomioon hakijoiden työkokemus, koulutus sekä haastatteluissa ja rekrytointiprosessin aikana esiin tulleet seikat. Lehtorin virkaan valitulla on edellä mainittu kokonaisharkinta huomioiden katsottu olevan hakijoista parhaat edellytykset tehtävän menestykselliseen hoitamiseen.

Oikaisuvaatimuksen mukaan sen tekijää on rekrytointiprosessissa syrjitty tasa-arvolain vastaisesti. Rekrytointi toteutettiin anonyymisti, joten videohaastatteluun kutsuttavat valittiin anonyymin yhteenvedon perusteella, josta ei ollut nähtävissä hakijan nimeä, ikää, sukupuolta tai äidinkieltä. Sekä video- että yksilöhaastatteluissa esitetyt kysymykset olivat kaikille hakijoille samat, eikä haastattelussa kysytty mitään sukupuoleen liittyviä tietoja. Hakijoiden ansioita vertailtaessa sukupuoli ei ollut arvioitavana seikkana. Videohaastatteluissa ja yksilöhaastatteluissa oli mukana erilaisia hakijoita molempien sukupuolten edustajista. Hakijat näihin rekrytoinnin vaiheisiin ja tehtävään valittiin osaamisen, koulutuksen ja muun haastatteluissa esiin tuodun perusteella eikä sukupuoli ollut valintaan vaikuttava tekijä.

Oikaisuvaatimuksen tekijän mukaan päälliköllä ei ole ollut toimivaltaa ottaa lehtori toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen. Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan vakinaiseen palvelussuhteeseen otetaan yksi yli -periaatteella siten, että kukaan ei ota vakinaiseen palvelussuhteeseen omia suoria alaisiaan. Kuvataidelukiossa lukiokoulutuksen päällikkö on ollut toimivaltainen ottamaan lehtorin toistaiseksi voimassa olevaan virkaan.

Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole esittänyt sellaisia seikkoja, jotka osoittaisivat, että päällikkö olisi käyttänyt harkintavaltaansa muuhun, kuin mihin se tässä asiassa on ollut käytettävissä. Lukiokoulutuksen päällikön päätös ei ole lainvastainen, eikä se ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä.

Oikaisuvaatimuksessa on vaadittu päätöksen täytäntöönpanon kieltämistä ja täytäntöönpanon keskeyttämistä. Asiassa ei ole kysymys sellaisesta kuntalain 143 §:n mukaisesta päätöksestä, jonka täytäntöönpanoon ei saisi ryhtyä.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.

Esittelijä esittää edellä lausuttuun, päällikön päätökseen ja lausuntoon viitaten, että oikaisuvaatimus hylätään.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala Lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön palvelukokonaisuus Lukiokoulutus Lukiokoulutuksen päällikkö 25.03.2025 § 14

Päätös

Lukiokoulutuksen päällikkö päätti valita historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virkaan (vakanssinumero 003983) **********

Virantoimitus alkaa 1.8.2025 lukien.

Virkaan valitulle määrätään virantoimituksen aloittamisesta alkava kuuden (6) kuukauden koeaika.

Päätös on ehdollinen, kunnes tehtävään valittu on esittänyt lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä annetun lain (504/2002) edellyttämän rikosrekisterilain (505/2002) 6 §:n 2 momentissa tarkoitetun rikosrekisteriotteen ja kunnes tehtävään valittu on esittänyt selvityksen terveydentilastaan. Selvitys terveydentilasta on esitettävä kuukauden kuluessa tehtävään ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Päätöksen perustelut

Historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virka (vakanssinumero 003983) on ollut julkisesti haettavana ajalla 7.1.2025 - 28.1.2025 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Viran ensimmäinen sijoituspaikka on Helsingin kuvataidelukio.

Toimialajohtajan delegointipäätöksen (4.12.2024, § 104) mukaan opettajan ottamisesta toistaiseksi voimassa olevaan virkasuhteeseen päättää lukiokoulutuksen päällikkö.

Viranhaltijan tehtävänä on historian ja yhteiskuntaopin lehtorin tehtävät kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla. Viran ensimmäinen sijoituspaikka Helsingin kuvataidelukio.

Historian ja yhteiskuntaopin lehtorin viran kelpoisuusvaatimuksena on opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen 1998/986 mukainen kelpoisuus.

Muodollisten kelpoisuusvaatimusten lisäksi hakuilmoituksessa luettiin eduksi kokemus ryhmänohjaajana toimimisesta sekä tiimityöskentelystä.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi Helsingin kaupunki kannustaa anonyymiin rekrytointiin ja tämä rekrytointi toteutettiin anonyymisti. Anonyymin rekrytoinnin tavoitteena on kohdentaa huomio hakijan ammatilliseen osaamiseen sekä työkokemukseen. Videohaastatteluun kutsuttavat valittiin henkilöt anonyymin yhteenvedon perusteella eikä siinä ollut nähtävissä hakijan nimeä, ikää, sukupuolta tai äidinkieltä.

Määräajassa hakemuksen jätti kahdeksankymmentäkuusi (86) hakijaa. Vaadittu kelpoisuus on seitsemälläkymmenelläkahdeksalla (78) hakijalla.

Hakemusten perusteella videohaastatteluun kutsuttiin kymmenen (10) hakijaa. Hakemuksissa kiinnitettiin huomiota koulutukseen, työkokemukseen, hakemuksesta välittyvään hakijan kiinnostukseen ja innostukseen haettavaa työpaikkaa kohtaan sekä hakemuksesta välittyvä sopivuus haettavaan työtehtävään.

Videohaastattelun perusteella yksilöhaastatteluun kutsuttiin kolme (3) hakijaa: ********** Videohaastattelussa kiinnitettiin huomiota hakijan kiinnostukseen ja sopivuuteen haettavaan työtehtävään. Sopivuutta ilmensi haastatteluun valittujen näkemykset pedagogiasta. Lisäksi haastatteluun valittujen näkemykset arvoista sekä lukiokoulutuksen tämän hetken haasteista osoittavat sopivuutta toimimiseen Helsingin kuvataidelukion työyhteisössä.

Haastattelun suorittivat ajalla 5.2. – 11.2.2025 rehtori ja apulaisrehtori sekä historia ja yhteiskuntaopin aineryhmän edustaja.

**********

**********

**********

**********

Lukion historian ja yhteiskuntaopin lehtorin virassa korostuu oman alan monipuolinen osaaminen, lukiokoulutuksen tunteminen sekä viimeisten pedagogisten menetelmien ja välineiden tunteminen ja hallinta. Lisäksi Helsingin kuvataidelukiossa korostuu ryhmänohjaajan tehtävän tärkeys opiskelijoiden opintojen ja hyvinvoinnin tukemisen näkökulmasta.

Lukiokoulutuksen päällikkö katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella, että parhaat edellytykset viran menestykselliseen hoitamiseen on ********** Hänellä on tehtävään vaadittu muodollinen kelpoisuus. Hänen valintaansa puoltaa monipuolinen tuntemus lukion historian ja yhteiskuntaopin opettajan työstä. Haastattelussa kävi ilmi, että hakija sopii myös niin aineryhmään kuin koko opettajakuntaan, tuoden siihen tärkeän panoksensa työyhteisön toiminnalle ja hyvinvoinnille. Haastattelussa kävi ilmi, että hakija tuntee hyvin työn vaatimukset ja kehittämiskohteet. ********** on Helsingin kuvataidelukion tarvitsemaa kokemusta niin ryhmänohjauksesta kuin tiimityöskentelystäkin. Hakija on ollut aktiivinen kehittämään opetettavien aineidensa lisäksi myös koulun tasolla olevaa toimintaa niin koulun edustajana koulun ulkopuolelle kuin tiimityöskentelyssäkin. Hakijan kehittämisen kohteet ovat olleet lisäksi opiskelijoiden hyvinvoinnin huomioimisessa. Hakija osoittaa osaamista opiskelijoiden ohjauksessa niin ryhmänohjaajana kuin aineopettajana. Hakijalla on hyvät yhteistyötaidot ja vahvaa kokemusta esimerkiksi opiskeluhuollon kanssa toimimisesta.

Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.

Lisätiedot

Pekka Lepistö, Rehtori, puhelin: 040 670 0875

pekka.m.lepisto@hel.fi

Detta beslut publicerades 05.06.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Föredragande

lukio- ja ammatillisen koulutuksen ja vapaan sivistystyön johtaja
Harri Korhonen

Mer information fås av

Milla Marttila, HR-juristi, puhelin: 09 310 53620

milla.marttila2@hel.fi

Bilagor

1. Oikaisuvaatimus
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Oikaisuvaatimus, täydennys
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Lukiokoulutuksen päällikön lausunto
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Työpaikkailmoitus
Bilagan publiceras inte på internet.
5. Oikaisuvaatimuksen tekijän hakemus
Bilagan publiceras inte på internet.
6. Tehtävään valitun hakemus
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.