Lausunto oikeusministeriölle rikoslain 16 luvun muuttamisesta (sinivilkkusabotaasi)

HEL 2025-002177
§ 167

Lausunto oikeusministeriölle rikoslain 16 luvun muuttamisesta (sinivilkkusabotaasi)

Helsingfors stadsstyrelse

Päätös

Kaupunginhallitus antoi oikeusministeriölle seuraavan lausunnon:

Yleistä

Esitysluonnos on perusteltu ja sen tavoite on kannatettava. Esityksen kansainvälinen vertailu on riittävän laaja ja kattava.

Nykyisestä oikeustilasta ja oikeuskäytännöstä

Asiasta laaditussa luonnoksessa hallituksen esitykseksi on käyty kattavasti ehdotetun säännöksen kannalta olennaisten säännösten sisältö ja asiaa käsittelevä oikeuskäytäntö sekä nykyinen oikeustila Suomessa oikeustapausviittauksineen.

Helsingin kaupunki katsoo perustelluksi säätää niin sanottu sinivilkkusabotaasi osaksi rikoslain 16 lukua sekä ensihoidon hälytystehtävien ottamista erityisen suojan piiriin. Omaa erillistä rangaistussäännöstä niin sanotusta sinivilkkusabotaasista puoltavat lukuisat seikat.

Ehdotettujen lainmuutosten tavoitteena on yhteiskunnallisesti tärkeiden toimijoiden eli tässä yhteydessä poliisin, pelastustoimen ja ensihoidon häiriöttömän toiminnan suojaaminen. Lisäksi tavoitteena on taata erityinen suoja poliisi- ja hälytystoiminnassa työskenteleville henkilöille väkivallan ja sen uhan varalta myös niissä tapauksissa, joissa tehtäviä ei hoideta virkasuhteessa tai siihen rinnastettavassa asemassa sekä silloin kun teon kohteena olevaan toimeen ei liity julkisen vallan käyttöä.

Rangaistussäännöksen muotoilusta

Perusteltuna voidaan pitää sitä, että vaikeuttamisen on oltava olennaista. Vaikka kyseessä onkin osittain arvostuksenvarainen ilmaus, sitä voidaan pitää oikeudellisesti osuvana, ja sen sisältö on riittävän vakiintunut. Vaikeuttamiselta vaaditaan sellaista vakavuuden astetta, että sillä on olennainen vaikutus.

Rangaistusasteikosta

Esityksen perusteella niin sanotusta sinivilkkusabotaasista voidaan tuomita vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi. Esitetty rangaistusasteikko poikkeaa muista saman tyyppisistä rikoksista määrätyistä rangaistuksista, mikä heikentää rikoslain johdonmukaisuutta ja systematiikkaa.

Lakiesityksessä tarkasteltu rangaistusasteikko tulee suhteuttaa rikoslain systematiikkaan ja muihin samanlaisiin rikoksiin määrättyihin rangaistuksiin. Esimerkiksi rangaistuksen alarajan ja enimmäisrajan tasapainottaminen voisi tuoda ehdotukseen enemmän johdonmukaisuutta ja oikeudenmukaisuutta, joka vastaa rikoslain systematiikkaa ja turvataan oikeudenmukaiset rangaistukset myös käytännössä.

Poliisi- tai hälytystoiminnan haittaamista koskeva rangaistussäännös on muotoiltu liian avoimeksi ja sen soveltaminen voi kattaa näin ollen hyvin erilaisia tilanteita.

Esitysluonnoksessa on tuotu myös esiin, että lakimuutoksilla ei arvioida olevan erityisen merkittäviä rikollisuutta ehkäiseviä vaikutuksia. Esitetyssä sääntelyssä onkin symbolisen kriminalisoinnin piirteitä.

Uusia kriminalisointeja arvioitaessa lähtökohtana tulee olla, että kriminalisointiin ryhdytään vain silloin, kun kriminalisoinnin voidaan ennustaa todellisuudessa vaikuttavan kriminalisoitavaan käyttäytymiseen.

Koska, kuten esityksessäkin on todettu, esitetyissä kriminalisoinneissa on kyse teoista, jotka voidaan jo nykyisellään yleisesti ymmärtää rikolliseksi toiminnaksi, ei esitettyjä muutoksia voida pitää välttämättöminä myöskään toiminnan rangaistavuuden selkeyttämiseksi.

Käsittely

Vastaehdotus:
Paavo Arhinmäki: Korvataan päätösehdotuksen kappaleet 7-9 seuraavasti:

“Esityksen perusteella niin sanotusta sinivilkkusabotaasista voidaan tuomita vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi. Esitetty rangaistusasteikko poikkeaa muista saman tyyppisistä rikoksista määrätyistä rangaistuksista, mikä heikentää rikoslain johdonmukaisuutta ja systematiikkaa.

Lakiesityksessä tarkasteltu rangaistusasteikko tulee suhteuttaa rikoslain systematiikkaan ja muihin samanlaisiin rikoksiin määrättyihin rangaistuksiin. Esimerkiksi rangaistuksen alarajan ja enimmäisrajan tasapainottaminen voisi tuoda ehdotukseen enemmän johdonmukaisuutta ja oikeudenmukaisuutta, joka vastaa rikoslain systematiikkaa ja turvataan oikeudenmukaiset rangaistukset myös käytännössä.

Poliisi- tai hälytystoiminnan haittaamista koskeva rangaistussäännös on muotoiltu liian avoimeksi ja sen soveltaminen voi kattaa näin ollen hyvin erilaisia tilanteita.

Esitysluonnoksessa on tuotu myös esiin, että lakimuutoksilla ei arvioida olevan erityisen merkittäviä rikollisuutta ehkäiseviä vaikutuksia. Esitetyssä sääntelyssä onkin symbolisen kriminalisoinnin piirteitä.

Uusia kriminalisointeja arvioitaessa lähtökohtana tulee olla, että kriminalisointiin ryhdytään vain silloin, kun kriminalisoinnin voidaan ennustaa todellisuudessa vaikuttavan kriminalisoitavaan käyttäytymiseen.

Koska, kuten esityksessäkin on todettu, esitetyissä kriminalisoinneissa on kyse teoista, jotka voidaan jo nykyisellään yleisesti ymmärtää rikolliseksi toiminnaksi, ei esitettyjä muutoksia voida pitää välttämättöminä myöskään toiminnan rangaistavuuden selkeyttämiseksi.”

Kannattaja: Elisa Gebhard

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Paavo Arhinmäen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 7
Juha Hakola, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Sari Sarkomaa, Daniel Sazonov, Juhana Vartiainen, Maarit Vierunen

Ei-äänet: 8
Paavo Arhinmäki, Elisa Gebhard, Titta Hiltunen, Shawn Huff, Johanna Laisaari, Minna Lindgren, Suvi Pulkkinen, Anni Sinnemäki

Kaupunginhallitus hyväksyi Paavo Arhinmäen vastaehdotuksen äänin 8 - 7.

Se röstningsresultatet i tabellform

Juha Hakola, Mika Raatikainen ja Sari Sarkomaa jättivät asiassa eriävän mielipiteen.

Kaupunginhallitus päättää antaa oikeusministeriölle seuraavan lausunnon:

Yleistä

Esitysluonnos on perusteltu ja sen tavoite on kannatettava. Esityksen kansainvälinen vertailu on riittävän laaja ja kattava.

Nykyisestä oikeustilasta ja oikeuskäytännöstä

Asiasta laaditussa luonnoksessa hallituksen esitykseksi on käyty kattavasti ehdotetun säännöksen kannalta olennaisten säännösten sisältö ja asiaa käsittelevä oikeuskäytäntö sekä nykyinen oikeustila Suomessa oikeustapausviittauksineen.

Helsingin kaupunki katsoo perustelluksi säätää niin sanottu sinivilkkusabotaasi osaksi rikoslain 16 lukua sekä ensihoidon hälytystehtävien ottamista erityisen suojan piiriin. Omaa erillistä rangaistussäännöstä niin sanotusta sinivilkkusabotaasista puoltavat lukuisat seikat.

Ehdotettujen lainmuutosten tavoitteena on yhteiskunnallisesti tärkeiden toimijoiden eli tässä yhteydessä poliisin, pelastustoimen ja ensihoidon häiriöttömän toiminnan suojaaminen. Lisäksi tavoitteena on taata erityinen suoja poliisi- ja hälytystoiminnassa työskenteleville henkilöille väkivallan ja sen uhan varalta myös niissä tapauksissa, joissa tehtäviä ei hoideta virkasuhteessa tai siihen rinnastettavassa asemassa sekä silloin kun teon kohteena olevaan toimeen ei liity julkisen vallan käyttöä.

Rangaistussäännöksen muotoilusta

Perusteltuna voidaan pitää sitä, että vaikeuttamisen on oltava olennaista. Vaikka kyseessä onkin osittain arvostuksenvarainen ilmaus, sitä voidaan pitää oikeudellisesti osuvana, ja sen sisältö on riittävän vakiintunut. Vaikeuttamiselta vaaditaan sellaista vakavuuden astetta, että sillä on olennainen vaikutus.

Rangaistusasteikosta

Esityksen perusteella niin sanotusta sinivilkkusabotaasista voidaan tuomita vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi. Asteikko on oikean suhtainen. Säännöksessä esitettyä rangaistusasteikkoa ei ole pidettävä ristiriitaisena voimassa olevaan oikeustilaan nähden, eikä tästä poikkeamiseen ole esityksessä myöskään mainittu mitään perusteita.

Rangaistusasteikko on lainsäätäjän kannanotto teon yleisestä moitittavuudesta. Vaikka suomalaisessa rangaistuskäytännössä pääosassa rikoslakirikoksia rangaistukset oikeuskäytännössä painottuvat asteikon
alkupäähän, vaikuttaa rangaistusasteikko sellaisenaan yleiseen rangaistustasoon.

Esitys tässä suhteessa antaa kansalaisille uskottavan kuvan hallitusohjelmaan kirjattujen toimenpiteiden tehokkuudesta ja sitoutumisesta julkilausuttuihin tavoitteisiin.

Stäng

Oikeusministeriö pyytää 19.3.2025 mennessä lausuntoa luonnoksesta hallituksen esitykseksi rikoslain 16 pykälän muuttamisesta. Lausuntopyyntö on liitteenä 1 ja luonnos hallituksen esitykseksi liitteenä 2

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia. Rikoslain 16 lukuun lisättäisiin poliisi- tai hälytystoiminnan vaikeuttamista (niin sanottu sinivilkkusabotaasi) koskeva rangaistussäännös. Tähän rikokseen syyllistyisi se, joka estää tai olennaisesti vaikeuttaa poliisi- tai hälytystoimintaa käyttämällä väkivaltaa tai uhkaamalla käyttää väkivaltaa poliisin taikka pelastus- tai ensihoitotoiminnan henkilökuntaan kuuluvaa kohtaan tai anastamalla toiminnassa käytettävän ajoneuvon tai välineistöä taikka vahingoittamalla sellaista ajoneuvoa tai välineistöä.

Rikokseen syyllistyisi myös se, joka menettelee mainitulla tavalla sitä kohtaan, joka poliisi-, pelastus- tai ensihoitotoiminnan henkilökuntaan kuuluvan henkilön pyynnöstä tai suostumuksella avustaa poliisi- tai hälytystoiminnassa. Rikoksesta tuomittaisiin, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi.

Lisäksi lukuun lisättäisiin poliisi- tai hälytystoiminnan haittaamista koskeva rangaistussäännös, jota sovellettaisiin, jos poliisi- tai hälytystoiminnan vaikeuttaminen, huomioon ottaen väkivallan tai uhkauksen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa tehty. Poliisi- tai hälytystoiminnan haittaamisesta tuomittaisiin myös se, joka oikeudettomasti muulla tavalla vakavasti haittaa poliisi- tai hälytystoimintaa. Rikoksesta tuomittaisiin sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi

Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.

Hallintosäännön 19 luvun 5 §:n mukaan, ellei toisin ole säädetty tai määrätty, kaupungin puhevaltaa käyttää ja kaupungin esitykset ja lausunnot ulkopuoliselle antaa kaupunginhallitus. Asian periaatteellisen ja taloudellisen merkityksen ollessa vähäinen, kaupungin esitykset tai lausunnot antaa se kaupungin viranomainen, jonka tehtäviin asia kuuluu.

Stäng

Kaupunginhallitus 10.03.2025 § 150

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Titta Hiltusen ehdotuksesta.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala 26.2.2025

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala antaa seuraavan lausunnon kaupunginhallitukselle koskien hallituksen esitystä rikoslain 16 luvun muuttamiseksi.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan muutettavaksi rikoslakia. Rikoslain 16 lukuun lisättäisiin poliisi- tai hälytystoiminnan vaikeuttamista (niin sanottu sinivilkkusabotaasi) koskeva rangaistussäännös. Tähän rikokseen syyllistyisi se, joka estää tai olennaisesti vaikeuttaa poliisi- tai hälytystoimintaa käyttämällä väkivaltaa tai uhkaamalla käyttää väkivaltaa poliisin taikka pelastus- tai ensihoitotoiminnan henkilökuntaan kuuluvaa kohtaan tai anastamalla toiminnassa käytettävän ajoneuvon tai välineistöä taikka vahingoittamalla sellaista ajoneuvoa tai välineistöä. Rikokseen syyllistyisi myös se, joka menettelee mainitulla tavalla sitä kohtaan, joka poliisi-, pelastus- tai ensihoitotoiminnan henkilökuntaan kuuluvan henkilön pyynnöstä tai suostumuksella avustaa poliisi- tai hälytystoiminnassa. Rikoksesta tuomittaisiin, jollei teosta muualla laissa säädetä ankarampaa rangaistusta, vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi. Lisäksi lukuun lisättäisiin poliisi- tai hälytystoiminnan haittaamista koskeva rangaistussäännös, jota sovellettaisiin, jos poliisi- tai hälytystoiminnan vaikeuttaminen, huomioon ottaen väkivallan tai uhkauksen vähäisyys taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen lieventävien asianhaarojen vallitessa tehty. Poliisi- tai hälytystoiminnan haittaamisesta tuomittaisiin myös se, joka oikeudettomasti muulla tavalla vakavasti haittaa poliisi- tai hälytystoimintaa. Rikoksesta tuomittaisiin sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

Yleistä

Esitysluonnos on perusteltu ja sen tavoite on kannatettava. Esityksen kansainvälinen vertailu on riittävän laaja ja kattava.

Nykyisestä oikeustilasta ja oikeuskäytännöstä

Asiasta laaditussa luonnoksessa hallituksen esitykseksi on käyty kattavasti ehdotetun säännöksen kannalta olennaisten säännösten sisältö ja asiaa käsittelevä oikeuskäytäntö sekä nykyinen oikeustila Suomessa oikeustapausviittauksineen.

Erillisestä rangaistussäännöksestä

Toimiala katsoo perustelluksi säätää niin sanottu sinivilkkusabotaasi osaksi rikoslain 16 lukua sekä ensihoidon hälytystehtävien ottamista erityisen suojan piiriin. Omaa erillistä rangaistussäännöstä niin sanotusta sinivilkkusabotaasista puoltavat lukuisat seikat.

Ehdotettujen lainmuutosten tavoitteena on yhteiskunnallisesti tärkeiden toimijoiden eli tässä yhteydessä poliisin, pelastustoimen ja ensihoidon häiriöttömän toiminnan suojaaminen. Lisäksi tavoitteena on taata erityinen suoja poliisi- ja hälytystoiminnassa työskenteleville henkilöille väkivallan ja sen uhan varalta myös niissä tapauksissa, joissa tehtäviä ei hoideta virkasuhteessa tai siihen rinnastettavassa asemassa sekä silloin kun teon kohteena olevaan toimeen ei liity julkisen vallan käyttöä.

Rangaistussäännöksen muotoilusta

Perusteltuna voidaan pitää sitä, että vaikeuttamisen on oltava olennaista. Vaikka kyseessä onkin osittain arvostuksenvarainen ilmaus, sitä voidaan pitää oikeudellisesti osuvana, ja sen sisältö on riittävän vakiintunut. Vaikeuttamiselta vaaditaan sellaista vakavuuden astetta, että sillä on olennainen vaikutus.

Rangaistusasteikosta

Esityksen perusteella niin sanotusta sinivilkkusabotaasista voidaan tuomita vankeuteen enintään neljäksi vuodeksi. Asteikko on oikean suhtainen. Säännöksessä esitettyä rangaistusasteikkoa ei ole pidettävä ristiriitaisena voimassa olevaan oikeustilaan nähden, eikä tästä poikkeamiseen ole esityksessä myöskään mainittu mitään perusteita.

Rangaistusasteikko on lainsäätäjän kannanotto teon yleisestä moitittavuudesta. Vaikka suomalaisessa rangaistuskäytännössä pääosassa rikoslakirikoksia rangaistukset oikeuskäytännössä painottuvat asteikon alkupäähän, vaikuttaa rangaistusasteikko sellaisenaan yleiseen rangaistustasoon.

Toimiala katsoo, että esitys tässä suhteessa antaa kansalaisille uskottavan kuvan hallitusohjelmaan kirjattujen toimenpiteiden tehokkuudesta ja sitoutumisesta julkilausuttuihin tavoitteisiin.

Esittelijän perustelut

Kaupunginkanslia on pyytänyt sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan lausuntoa kaupunginhallitukselle 27.2.2025 mennessä.

Lisätiedot

Jani Pitkänen, pelastuskomentaja, puhelin: 09 310 30000

jani.pitkanen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 20.03.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Mer information fås av

Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276

jan.ihatsu@hel.fi

Bilagor

1. Lausuntopyyntö 5.2.2025, fi
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Lausuntopyyntö 5.2.2025, liite, esitysluonnos, fi
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.