Talousarvion toteutumisennuste 2025, kaupunkiympäristön toimiala

Ärendet har nyare handläggningar
Det här är en framställning

Kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2025 talousarvion toteutumisennuste 2/2025 (a-asia)

Stadsmiljönämnden

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää merkitä tiedoksi kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2025 toisen toteutumisennusteen.

Esittelijän perustelut

Vuoden 2025 noudattamisohjeen mukaan talousarvion toteutumisennuste laaditaan vuonna 2025 kolme kertaa. Toimialojen on saatettava talousarvion toteutumisennuste lautakuntansa tietoon. Toteutumisennuste on laadittu talousarviokohdittain.

Talousarvion toteutumisennusteen ensisijainen vertailuperusta on lautakunnan vuodeksi 2025 vahvistama tulosbudjetti kaupunginvaltuuston 18.6.2025, § 168 tekemin muutoksin.

Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous sisältää talousarviokohdat:

  1. TA-kohta 3 10 01, Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut (brutto)
  2. TA-kohta 3 10 02, Tilat ja rakennuttaminen (netto)
  3. TA-kohta 3 10 03, Asuntotuotanto (netto)
  4. TA-kohta 3 10 08, Palvelut ja luvat (netto)
  5. TA-kohta 3 10 09, Yleisten alueiden kunnossapito (brutto)
  6. TA-kohta 3 10 04, HSL- ja HSY- kuntayhtymien maksuosuudet (brutto)
  7. TA-kohta 3 10 06, Tuki HKL-liikelaitokselle (brutto)
  8. TA-kohta 3 10 07, Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle (netto)

Kaupunginvaltuustoon nähden sitovana eränä on:

  • brutto-talousarviokohdissa toimintamenot
  • netto-talousarviokohdissa toimintakate

Johdon huomiot, yhteenveto ja johtamistoimenpiteet poikkeamien oikaisemiseksi

Keskeisiä haasteita ja huomioita 2. ennusteen tilanteessa ja johtamistoimenpiteitä poikkeamien oikaisemiseksi.

1.

Oman asuntotuotannon aloitukset jäävät merkittävästi tavoitellusta. Syynä on muun muassa asuntopoliittiset muutokset. Asuntomarkkinatilanne jatkuu normaalia heikompana. Rakennuslupia on 11.8. mennessä myönnetty 1 876 uudelle asunnolle, 5 236 asunnon rakentaminen on käynnissä ja uusia asuntoja on otettu käyttöön 2 489 kappaletta (tavoite vuodelle on 7 000 kappaletta).
Väliaikaisten liikuntapaikkojen rakentamiseen tyhjille paikoille kaupunkiuudistusalueilla liittyy haasteita, jotka kuitenkin pyritään ratkaisemaan loppuvuoden aikana.
Yleinen asemakaavatavoite on ylittymässä, mutta kaupunkiuudistusalueille kohdistuvan kaavoitustavoitteen ei ennusteta toteutuvan.
Energiatehokkuustoimenpiteet ja rakentamisen kiertotalouden toimenpiteet etenevät suunnitellusti.
Asiakas- ja kaupunkilaiskokemuksen osalta kaikkea dataa ei ole vielä saatu, mutta Q2 tulokset näyttävät laskeneen hieman lähtöarvosta. Asiakas- ja kaupunkilaistyytyväisyys on kuitenkin lähtökohtaisesti jo korkealla tasolla.
Henkilövahinkoon johtaneiden liikenneonnettomuuksien määrä laskee, mutta toivottua hitaammin. Määrätietoista työtä liikenneturvallisuuden parantamiseksi jatketaan, jotta vähenemisen kulmakerroin saadaan riittäväksi.

2.

Tilintarkastuksen kanssa on käyty läpi kulueriä ja investointeihin suunnitelluista kustannuksista on tunnistettu kaikkiaan 10,2 miljoonaa euroa eriä, jotka tulee kirjata käyttötalouteen vuonna 2025. Käyttötalouden sitovien TA-kohtien ennustetaan pääosin toteutuvan tulosbudjetin mukaisena. Investointimenojen ennustetaan toteutuvan 96%:n käyttöasteella.

3.

Toimialalla on valmistelussa segregaation vastainen toimenpideohjelma. Tälle vuodelle suunnitellut kaupunkiuudistusalueiden toimenpiteet etenevät suunnitellusti. Esimerkkinä: kaupungin omistamien tilojen kiinteistöhuollon taso on noussut merkittävästi, erityisenä painopisteenä tässä ovat olleet kaupunkiuudistusalueet.

4.

Vuoden ensimmäisen puoliskon aikana hakijamäärä toimialan avoimiin tehtäviin on kasvanut 29,5 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

Käyttötalous

3 Kaupunkiympäristön toimiala

Kaupunginvaltuusto on päätöksellään 18.6.2025, § 168 muuttanut useiden kaupunkiympäristön toimialan talousarviokohtien talousarviomäärärahoja johtuen palkkakehitysohjelman toteuttamisesta ja toimialan toiminnallisista muutoksista.

3 Kaupunkiympäristön toimiala
TB 2025
E2 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
1 318 621
1 338 300
Valmistus omaan käyttöön
7 630
7 346
Tulot yhteensä
1 326 251
1 345 646
Toimintakulut yhteensä
-1 089 956
-1 084 927
Toimintakate
236 295
260 719
Poistot
-272 491
-271 074
Tulos
-36 196
-10 355

3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut

Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuuden tuottojen (toimintamenot ja valmistus omaan käyttöön) arvioidaan ylittävän tulosbudjetin noin 25,3 miljoonalla eurolla. Maanvuokratulojen ennustetaan ylittävän budjetin 13,0 miljoonalla eurolla, ylitys on seurausta indeksikorotuksista ja sisäisten vuokrien tarkistuksista. Maankäyttösopimuskorvausten arvioidaan toteutuvan 15 miljoonaa euroa budjetoitua suurempina. Lisätuottoja syntyy muun muassa Lauttasaaren Vattuniemen asemakaavan lainvoimaiseksi saattamisesta. Muissa tuotoissa arvioidaan jäätävän tavoitteesta noin 3 miljoonaa euroa johtuen ennakoitua pienemmistä rakennusten luovutusvoitoista.

Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan 3,4 miljoonaa euroa budjetoitua suurempina. Ylitys johtuu penkkien ja pyöräpysäköintipaikkojen lisäyksistä, Kallion kesäkatukokeilusta, yleissuunnitelmista ja selvityksistä, teknillistaloudellisen suunnittelun lisääntymisestä sekä rakennusten myyntien luovutustappiot.

Toimialan yhteisten palvelujen ja toimialan esikunnan toimintakulujen ennustetaan toteutuvan budjetin mukaisesti.

3 10 0 Kaupunkirakenne ja
TB 2025
E2 / 2025
toimialan yhteiset palvelut *)
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
423 500
448 606
Valmistus omaan käyttöön
1 500
1 500
Tulot yhteensä
425 000
450 106
Toimintakulut yhteensä
-83 329
-86 749
Toimintakate
341 671
363 357
Poistot
-11 300
-9 886
Tulos
330 371
353 471

*) Talousarviokohta sisältää seuraavat kaupunkiympäristön bruttobudjetoidut toiminnot: Maankäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus sekä toimialan yhteiset palvelut ja toimialan esikunta.

3 10 02 Tilat ja rakentaminen

Talousarviokohdan sitovan toimintakatteen ennustetaan ylittävän tulosbudjetin 1,7 miljoonalla eurolla, ennusteen ollessa 281,4 miljoonaa euroa.

Toimintatuottojen arvioidaan jäävän 8,7 miljoonaa euroa budjetoitua pienemmiksi. Tilat-palvelussa alitusta selittävät muun muassa sosiaali- ja terveystoimialan sopimusmuutokset, Pelastuslaitoksen ylläpitovuokrien tarkentuminen sekä hankkeiden aikataulumuutokset. Lisäksi välillisten toimintatuottojen arvioidaan jäävän suunniteltua pienemmiksi erityisesti valmistus omaan käyttöön -tuntihinnan alentumisen johdosta.

Yleisten alueiden rakennuttamisen osalta tuottojen ennustetaan lievästi ylittävän budjetin. Ylitys muodostuu pääosin rakennuttamispalkkioiden sekä valmistus omaan käyttöön -erien budjetoitua suuremmista kertymistä.

Toimintakulujen ennustetaan alittavan tulosbudjetin yhteensä 10,4 miljoonalla eurolla. Tilat-palvelussa säästöä muodostuu erityisesti ylläpitokustannuksissa energiahintojen laskun, leutojen sääolosuhteiden sekä toteutettujen energiansäästötoimenpiteiden johdosta. Lisäksi Pelastuslaitokselta Kympin ylläpitoon siirtyneet kustannukset ovat tarkentuneet budjetoitua alhaisemmiksi (vastaava vaikutus näkyy myös tuotoissa). Vuokrakustannusten osalta syntyy merkittävää säästöä hankeaikataulujen muutosten seurauksena. Välillisiä toimintakuluja puolestaan kasvattavat tarveselvityskustannukset, jotka kirjataan käyttötalouteen. Tätä ylitystä tasapainottaa henkilöstökustannusten alitus.

Yleisten alueiden rakennuttamisen toimintakulujen ennustetaan kasvavan investoinneista käyttötalouteen kirjattavien erien seurauksena, kun taas henkilöstömenojen ennustetaan toteutuvan budjetoitua pienempinä.

3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen *)
TB 2025
E2 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
660 100
651 713
Valmistus omaan käyttöön
6 130
5 846
Tulot yhteensä
666 230
657 559
Toimintakulut yhteensä
-386 542
-376 123
Toimintakate
279 688
281 436
Poistot
-160 000
-160 000
Tulos
119 688
121 436

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

3 10 03 Asuntotuotanto

Toimintatuottojen arvioidaan toteutuvan 2,4 miljoonaa euroa budjetoitua suurempina. Rakenteilla olevien hankkeiden suuri määrä ja selkeytyneet tuotot nostavat tuottoarvion budjetoitua korkeammalle.

Toimintakulujen arvioidaan toteutuvan 0,6 miljoonaa euroa budjetoitua pienempinä. Vastikekustannusten ennustetaan ylittävän budjetin asuntokaupan epävarmuuden vuoksi. Hitas-kohteissa on runsaasti valmiita, myymättömiä asuntoja. Isoin kiinnostus painottuu sekä Hitas- että Haso-kohteissa Jätkäsaareen ja Kalasatamaan. Palvelujen ostojen ja henkilöstökulujen puolestaan ennustetaan toteutuvan budjetoitua pienempinä.

3 10 03 Asuntotuotanto *)
TB 2025
E2 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
26 585
29 000
Valmistus omaan käyttöön
 
 
Tulot yhteensä
26 585
29 000
Toimintakulut yhteensä
-35 800
-35 165
Toimintakate
-9 215
-6 165
Poistot
80
80
Tulos
- 9 295
-6 245

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

3 10 08 Palvelut ja luvat

Toimintatuottojen ennakoidaan toteutuvan lähes budjetoidun mukaisesti (+0,05 miljoonaa euroa). Vuonna 2025 tulokertymään vaikuttaa erityisesti ulkomainoslaitehankinnan sopimuskauden käynnistyminen. Kaduilla ja yleisillä alueilla tehtäviin töihin liittyvät tulot painottuvat loppuvuoteen, mutta laskutus on ollut tasaista myös alkuvuonna. Näköpiirissä ei ole merkittäviä poikkeamia suhteessa vuositason budjettiin. Rakennusvalvontapalvelujen rakentamislain mukaisia laskuja ei saatu lähetettyä alkuvuoden osalta ja oli myös lupien peruuntumisia, joita kirjattiin palautuksina. Tällä hetkellä tilanne on vakaa ja rakentamisessa ei ole nähtävissä suuria muutoksia.

Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan budjetoidun mukaisesti. Henkilöstökuluissa ei ole merkittäviä poikkeamia ja niiden ennuste on henkilöstösuunnitelman mukainen. Asukas- ja yrityspalveluissa luvattoman maankäytön kustannukset ovat toteutuneet alkuvuonna ennakoitua suurempina, ja nämä kustannukset sopeutetaan säästämällä muista kustannuksista. Muissa kuluryhmissä ei ole näköpiirissä merkittäviä budjettipoikkeamia.

3 10 08 Palvelut ja luvat *)
TB 2025
E2 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
145 650
145 700
Valmistus omaan käyttöön
 
 
Tulot yhteensä
145 650
145 700
Toimintakulut yhteensä
-110 693
-110 693
Toimintakate
34 957
35 007
Poistot
1 111
1 108
Tulos
33 846
33 899

*) Nettobudjetoitu talousarviokohta

3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito

Toimintatuottojen arvioidaan toteutuvan budjetin mukaisina.

Toimintakulujen ennustetaan toteutuvan yhteensä 4,9 miljoonaa euroa budjetoitua suurempina.

Kunnossapidolle arvioidaan ylitystä 1,5 miljoonalla eurolla, johtuen puistojen korjaushankkeista, keskeneräisten katujen hoitokuluista sekä kaupunkiuudistusalueiden kunnossapidosta.

Omaisuudenhallinnan arvioidaan ylittävän budjetin 3,4 miljoonalla eurolla. Ylitykset johtuvat kierrätyskenttien, meriläjitysalueiden ja kaatopaikkojen kunnossapidosta sekä Malminkentän ympäristösuunnittelun kuluista.

3 10 09 Yhteisten alueiden kunnossapito *)
TB 2025
E2 / 2025
 
1 000 €
1 000 €
Toimintatuotot yhteensä
12 894
12 894
Valmistus omaan käyttöön
 
 
Tulot yhteensä
12 894
12 894
Toimintakulut yhteensä
-119 628
-124 528
Toimintakate
-106 734
-111 634
Poistot
-100 000
-100 000
Tulos
-206 734
-211 634

*) Bruttobudjetoitu talousarviokohta

3 10 04 HSL- ja HSY-kuntoyhtymien maksuosuudet (brutto)

HSL-kuntayhtymän maksuosuuksien arvioidaan toteutuvan tulosbudjetin 269,0 miljoonan euron mukaisesti. Seuraava HSL:n osavuosikatsaus valmistuu elokuun 2025 lopussa.

HSY-kuntayhtymän maksuosuuksien ennustetaan toteutuvan tulosbudjetin 2,3 miljoonan euron mukaisesti.

3 10 06 Tuki HKL-liikelaitokselle (brutto)

Tuki Liikenneliikelaitokselle arvioidaan alittavan tulosbudjetin 0,8 miljoonalla eurolla, ennusteen ollessa 15,8 miljoonaa euroa. Investointihankkeiden valmistumisajankohdat ovat siirtyneet talousarviovaiheessa arvioidusta, joten poistokertymä jää vuodelle 2025 talousarviovaiheessa suunnitellusta.

3 10 07 Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle (netto)

Tulosbudjetissa asetetun sitovan toimintakatteen arvioidaan alittuvan noin 1,8 miljoonalla eurolla, ennusteen ollessa -14,4 miljoonaa euroa.

Tulojen arvioidaan ylittävän tulosbudjetin 0,3 miljoonalla eurolla, ennusteen ollessa 50,2 miljoonaa euroa. Menojen alitus 1,5 miljoonaa euroa aiheutuu kiskojen profiilihionnan siirryttyä tehtäväksi vuonna 2026, eikä myöskään Suomenlinnan liikenteen saamaa valtionavustusta Suomenlinnan lautan telakoinnin korjaamiseksi ole huomioitu talousarviossa.

Kaupunkiympäristön toimialan euromääräinen ennuste talousarviokohdittain on esitetty liitteessä 1.

Investoinnit

Investoinnit, tulot

Kiinteän omaisuuden myyntien arvioidaan toteutuvan tulosbudjetin mukaisesti. Kiinteää omaisuutta ennustetaan myytävän 50,0 miljoonalla eurolla, josta kiinteän omaisuuden myyntiin kirjataan tasearvon mukaiset 2,5 miljoonaa euroa. Erotuksena syntyvät arvioidut myyntivoitot 47,5 miljoonaa euroa kirjataan tuloksi talousarviokohtaan 3 10 01 Kaupunkirakenne ja toimialan yhteiset palvelut.

Rakennuksien ja osakehuoneistojen myyntituloja arvioidaan kertyvän 15,0 miljoonaa euroa, josta muuhun pääomatalouteen kirjataan 6,0 miljoonaa euroa (TB:ssa 7,0 miljoonaa euroa). Erotuksena syntyvät arvioidut myyntivoitot 9,0 miljoonaa kirjataan talousarviokohtaan 3 10 01 Kaupunkirakeen ja toimialan yhteiset palvelut. Poikkeaman perusteena on kirjanpitoarvojen eli siis tasearvojen tarkentuminen ja myytävien kohteiden vaihtuminen. Myynti toteutuu vain jos ostaja löytyy.

Väestönsuojakorvauksia ei peritä vuonna 2025 (TB 0,1 miljoonaa euroa).

Investoinnit, menot

Investointimenoihin on käytössä yhteensä 786,8 miljoonaa euroa. Ennuste on 755,3 miljoonaa euroa. Kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön osoitetut investointimäärärahat ovat 642,2 miljoonaa euroa, ennuste on 608,7 miljoonaa euroa.

Kaupunkiympäristön toimialan investointiennusteen yhteenvetotaulukko
on liitteessä 2.

Sitovat toiminnan tavoitteet

Toimialan kolmesta sitovasta tavoitteesta yhden ennustetaan toteutuvan, yhden osalta arvioidaan ettei tavoite toteudu ja yhden osalta toteutuminen on vielä epävarmaa.

Seuraavan sitovan tavoitteen ennustetaan toteutuvan:

  • Kasvihuonekaasupäästöt vähenevät, energiatehokkuus paranee ja kiertotalous vahvistuu

Perustelut ennusteelle: toimenpiteet on ohjelmoitu, tavoitteen ennustetaan toteutuvan, vaikkakin henkilöliikenteen kulkutapaosuuden muutos on epävarma.

Seuraavan sitovan tavoitteen osalta arvioidaan, ettei tavoite toteudu:

  • Kaupunki kasvaa tasapainossa lähiluonnon kanssa
 

Perusteet ennusteelle: kaupungin oman asuntotuotannon asuntorakentamisaloitukset (ennuste 937 asuntoa) tulevat jäämään tavoitteesta (vähintään 1 500 asuntoa).

Seuraavan sitovan tavoitteen toteutumista ei voida vielä ennustaa.

  • Asiakas- ja kaupunkilaiskokemus paranee

Perusteet ennusteelle, Q2 jälkeen mittarin 2 mitattavien asiakastyytyväisyyskyselyiden keskiarvo on 4,1 (tavoite vähintään 4,3). Osaa kyselyistä ei toteuteta joka kvartaali, joten ennustetta vuoden lopun tilanteesta ei voida vielä tehdä.

Sitovien tavoitteiden mittarit, mittarien tavoitearvot ja ennustearvot on esitetty liitteessä 3.

Muut toiminnan tavoitteet

Toimialalla on kymmenen muuta toiminnan tavoitetta joista kolme on kaupunkiyhteisiä (alla KY) ja seitsemän toimialan omia tavoitteita. Kymmenestä tavoitteesta viiden ennustetaan toteutuvan, neljän osalta ennustetaan etteivät ne toteudu ja yhden osalta toteutuminen on vielä epävarmaa.

Seuraavien tavoitteiden ennustetaan toteutuvan:

  • Luonnon monimuotoisuuden edellytykset vahvistuvat
  • Toimialan tuottavuusohjelman kautta tuottavuus paranee 0,5 %
  • Työhyvinvointi, motivoituneisuus ja johtaminen paranevat
  • Ajantasaista tietoa hyödynnetään aiempaa sujuvammin päätöksenteossa ja toiminnassa
  • Edistämme kaupunkilaisten työkykyä ja työllistymistä kaikissa elämänvaiheissa. (KY)

Seuraavien tavoitteiden osalta arvioidaan, että tavoitteet eivät toteudu:

  • Erot nuorten toimintakyvyssä ja tulevaisuuden näkymissä eri väestöryhmien välillä vähenevät (KY)
  • Väestöryhmien väliset positiiviset kohtaamiset lisääntyvät kaupunkiuudistusalueilla (KY)
  • Kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuus kasvaa ja liikenneturvallisuus paranee
  • Kaupunkiympäristön omaisuuden elinkaarta johdetaan ennakoivasti ja relevanttiin tietoon pohjautuen

Seuraavan tavoitteen toteutumista ei vielä voida ennustaa

  • Päiväkoti- ja koulurakennukset ovat terveellisiä ja mahdollistavat laadukkaan toiminnan

Muiden tavoitteiden mittarit, mittarien tavoitearvot ja ennustearvot on esitetty liitteessä 3.

Riskien arviointi

Toimialan merkittävimmiksi riskeiksi on tunnistettu:

  1. Ilmastokriisien estämis- ja sopeuttamistoimenpiteiden epäonnistuminen
  2. Isojen infrainvestointien ja muiden merkittävien hankkeiden aikataulut
  3. Tavoitteiden kannalta merkittävimmät asemakaavahankkeet eivät etene päätöksenteossa tai kaavan kerrosala vähenee merkittävästi
  4. Henkilöstöriskien hallinta
  5. Hitas- ja Haso asuntoja jää myymättä, HEKA PK hankkeiden siirtyminen

Riskien mahdollisten toteutumisten seuraukset ja keskeiset hallintatoimenpiteet on esitetty liitteessä 4.

Kaupunkiympäristölautakunta 06.05.2025 § 265

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Upplysningar

Maria Sillanpää, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36211

maria.sillanpaa@hel.fi

Piia Backström, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32098

piia.backstrom@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.