Vaativien tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelun puitejärjestely sopimuskaudelle 2026 – 2028 (optiokausi 1 + 1 vuotta)

HEL 2025-003203

Vaativien tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelun puitejärjestely sopimuskaudelle 2026 – 2028 (optiokausi 1 + 1 vuotta)

Ärende 8. / 145 §

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti teknisen johtajan tekemään vaativien tilahankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelun 2026–2028 puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1 Poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

1. Renell Käppi Arkkitehdit Oy

2. Arkkitehtitoimisto K2S Oy

3. One Architects Oy

4. Ryhmittymä Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy ja Arkkitehti-toimisto A-Konsultit Oy

5. Arkkitehdit NRT Oy

6. Arkkitehtitoimisto Olla Oy

7. Sarc + Sigge Arkkitehdit Oy

8. JKMM Arkkitehdit Oy

9. Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy

10. Ryhmittymä Davidsson Tarkela Siren Arkkitehdit Oy + Lukkaroinen Arkkitehdit Oy

Osa-alue 2 Vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

1. Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy

2. Verstas Arkkitehdit Oy

3. Arkkitehtitoimisto K2S Oy

4. Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy

5. Renell Käppi Arkkitehdit Oy

6. JKMM Arkkitehdit Oy

7. Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy

8. AOR Arkkitehdit Oy

9. Arkkitehtitoimisto Olla Oy

10. Ryhmittymä Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy ja Arkkitehtitoimisto A-Konsultit Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto hylkäisi VPL Arkkitehdit Oy:n osa-alueen 1 tarjouksen, koska se ei täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 36 000 000 euroa (enimmäisarvo 62 000 000 euroa) jakautuen osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1: 18 000 000 euroa (enimmäisarvo 32 000 000 euroa).

Osa-alue 2: 18 00 000 euroa (enimmäisarvo 30 000 000 euroa).

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.3.2026. Sopimus päättyy 28.2.2028. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää myöhemmin erikseen, ottaako se optiokauden käyttöön.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä ARRAK Arkkitehdit Oy:n pyynnön ottaa saapumatta jäänyt tarjous tarjouskilpailussa huomioon.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan pää- ja arkkitehtisuunnittelutehtäviä sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin julkisiin rakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin. Toimeksiantojen kohteina ovat pääasiassa kaupunkiympäristön toimialan hallinnoimiin Helsingin kaupungin omistamiin julkisiin rakennuksiin (mm. kasvatus- ja koulutustoimialan, sosiaali- ja terveystoimialan, kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan rakennukset sekä toimisto- ja liikerakennukset) kohdistuvat peruskorjaus-, perusparannus-, laajennus- ja uudisrakennushankkeet, joihin liittyy pääsääntöisesti aina ekologisesti kestävän rakentamisen ja kiertotalouden tavoitteita.

Hankinta on jaettu kahteen rakennussuunnittelun vaativuusluokituksen mukaiseen osa-alueeseen. Hankinnassa noudatetaan rakentamislakiin sekä sitä täydentäviin asetuksiin ja ohjeisiin perustuvia ja Helsingin rakennusvalvonnan kaupunkitilan sekä uudis- ja korjausrakentamisen hankkeissa soveltamia vaativuusluokkia seuraavasti:

1. Poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

2. Vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

Tarjoaja on voinut antaa tarjouksen haluamistaan osa-alueista.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 28.3.2028 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Puitejärjestelyn kuhunkin osa-alueeseen valitaan 7–10 sopimustoimitta-jaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 19.9.2025 päivättyyn ja 24.9.2025 korjattuun tarjouspyyntöön HEL 2025-003203. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 21.9.2025 julkaistu EU-hankintailmoitus ja 25.9.2025 korjausilmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst) . Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Hankintailmoituksesta julkaistiin korjausilmoitus, jossa korjattiin tarjous-pyynnön liitteessä 8a Osa-alue 1 laadunarviointikaavakkeessa ollut kirjoitusvirhe.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 21.10.2025 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 32 tarjoajaa (suluissa tarjotut osa-alueet):

  • Alt Arkkitehdit Oy (2)
  • Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy (2)
  • AOR Arkkitehdit Oy (2)
  • Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy (1 ja 2)
  • Arkkitehdit NRT Oy (1 ja 2)
  • Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy (2)
  • Arkkitehtitoimisto K2S Oy (1 ja 2)
  • Arkkitehtitoimisto Küttner Kommandiittiyhtiö (1 ja 2)
  • Arkkitehtitoimisto Lahdelma & Mahlamäki Oy (2)
  • Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy (1 ja 2)
  • Arkkitehtitoimisto Olla Oy (1 ja 2)
  • Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy (2)
  • Granlund Oy (1 ja 2)
  • Jeskanen-Repo-Teränne Arkkitehdit Oy (1)
  • JKMM Arkkitehdit Oy (1 ja 2)
  • Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy (1 ja 2)
  • Kohe Arkkitehdit Oy (käyttää voimavarayksikköä) (1)
  • Lindfors arkkitehdit Oy (käyttää voimavarayksikköä) (2)
  • Luovaus Arkkitehdit Oy (2)
  • One Architects Oy (1 ja 2)
  • PES-Arkkitehdit Oy (2)
  • Renell Käppi Arkkitehdit Oy (1 ja 2)
  • Ryhmittymä Arkkitehtitoimisto Harris – Kjisik Oy ja ARK-house Arkkitehdit Oy (2)
  • Ryhmittymä Arkkitehtitoimisto Freese Oy + Luutonen Palomeras Arkkitehdit Oy (1 ja 2)
  • Ryhmittymä Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy ja Arkkitehti-toimisto A-Konsultit Oy (1 ja 2)
  • Ryhmittymä Davidsson Tarkela Siren Arkkitehdit Oy + Lukkaroinen Arkkitehdit Oy (1 ja 2)
  • Ryhmittymä Helsinki Zürich Office Oy, Helsinki Zürich Office GmbH ja Arkitekturum Oy (2)
  • Ryhmittymä Sitowise Oy ja Arkkitehdit Oy Latva ja Vaara (2)
  • Sarc + Sigge Arkkitehdit Oy (1)
  • sustusarkkitehdit Gullstén Inkinen Oy (käyttää voimavarayksikköä) (1)
  • Verstas Arkkitehdit Oy (1 ja 2)
  • VPL Arkkitehdit Oy (1)

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Vähimmäisvaatimuksena tarjoajan piti osa-alueelle 1 muun muassa nimetä pääsuunnittelija ja kaksi (2) vastuullista arkkitehtisuunnittelijaa. Nimettyjen suunnittelijoiden tuli olla eri henkilöitä. Pääsuunnittelijaa ei voinut nimetä myös vastuulliseksi arkkitehtisuunnittelijaksi.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että VPL Arkkitehdit Oy:n tarjous (osa-alue 1) on tarjouspyynnön vastainen, koska se oli nimennyt pääsuunnittelijaksi ja vastuulliseksi arkkitehtisuunnittelijaksi saman henkilön.

Näin ollen VPL Arkkitehdit Oy tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Seuraavia tarjoajia pyydettiin täsmentämään antamiaan tarjouksia vähimmäisvaatimusten täyttymisen osalta: Arkkitehtitoimisto K2S Oy,- Ryhmittymä Helsinki Zürich Office Oy, Helsinki Zürich Office GmbH ja Arkitekturum Oy sekä Luovaus Arkkitehdit Oy.

Saatujen täsmennysten jälkeen todettiin, että kaikki muut paitsi VPL Arkkitehdit Oy:n tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaista-loudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

  • hinta, painoarvo 30 %
  • laatu, painoarvo 70 %

Seuraavia tarjoajia pyydettiin täsmentämään antamiaan tarjouksia laatupisteytyksen osalta:

  • AOR Arkkitehdit Oy
  • Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy
  • Arkkitehtitoimisto K2S Oy
  • Arkkitehtitoimisto Küttner Kommandiittiyhtiö
  • Arkkitehtitoimisto Lehto Peltonen Valkama Oy
  • Arkkitehtitoimisto Olla Oy
  • Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy
  • Ryhmittymä Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy ja Arkkitehti-toimisto A-Konsultit Oy
  • Ryhmittymä Davidsson Tarkela Siren Arkkitehdit Oy + Lukkaroinen Arkkitehdit Oy
  • Granlund Oy
  • JKMM Arkkitehdit Oy
  • Kirsti Sivén & Asko Takala Arkkitehdit Oy
  • Kohe Arkkitehdit Oy (käyttää voimavarayksikköä)
  • Ryhmittymä Arkkitehtitoimisto Freese Oy + Luutonen Palomeras Ark-kitehdit Oy
  • One Architects Oy
  • PES-Arkkitehdit Oy
  • Renell Käppi Arkkitehdit Oy
  • Sisustusarkkitehdit Gullstén Inkinen Oy

Annetut täsmennykset huomioitiin laatupisteytyksissä. Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevista osa-aluekohtaisista Laadunarviointaulukoista.

Tarjoukset annettiin osa-alueittain käyttäen SKOL-ATL-SAFA-MARK henkilöryhmittelyä. Tarjoushinnat annettiin kiinteinä tuntiveloitushintoina. Tarjouksen osa-aluekohtainen vertailuhinta muodostuu hankittavalla määrällään kerrottujen tuntihintojen summasta.

Laatutekijät on esitetty osa-alueittain tarjouspyynnön liitteinä olevilla täydennettävillä Laadunarviointikaavakkeilla. Täytetty Laadunarviointi-kaavake oli ladattava (PDF-tiedostomuodossa) tarjouksen liitteeksi.

Laatu- ja hintapisteet yhdistetään laskentakaavalla, joka huomioi annettujen pisteiden hajonnan ja painoarvot. Tässä nk. standardointimenetelmässä laatu- ja hintapisteistä muodostetaan standardoidut numeeriset arvot.

Standardointimenetelmä lyhyesti: Jotta hinta ja laatu muodostaisivat pisteytyksessä painoarvonsa (30/70) mukaiset kokonaispisteet, on kehitetty keskihajontaa huomioiva laskentakaava. Jokaisesta tarjouksesta (x) vähennetään tarjouskilpailun keskiarvo (μ), ja tämä erotus jaetaan tarjousten hajonnalla (s). Tarjouksen hintapisteet = (tarjous € - tarjousten keskiarvo €) / (tarjousten hajonta €). Tarjouksen laatupisteet = (laatupisteet - laatupisteiden keskiarvo) / (laatupisteiden hajonta).

Tarjousten kokonaisvertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten vertailussa käytettävien hintavertailupisteiden ja laatuvertailupisteiden summasta.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat osa-alueittain seuraavasti:

Osa-alue 1 Poikkeuksellisen vaativien korjaushankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

  1. Renell Käppi Arkkitehdit Oy
  2. Arkkitehtitoimisto K2S Oy
  3. One Architects Oy
  4. Ryhmittymä Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy ja Arkkitehti-toimisto A-Konsultit Oy
  5. Arkkitehdit NRT Oy
  6. Arkkitehtitoimisto Olla Oy
  7. Sarc + Sigge Arkkitehdit Oy
  8. JKMM Arkkitehdit Oy
  9. Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy
  10. Ryhmittymä Davidsson Tarkela Siren Arkkitehdit Oy + Lukkaroinen Arkkitehdit Oy

Osa-alue 2 Vaativien uudishankkeiden pää- ja arkkitehtisuunnittelu

  1. Anttinen Oiva Arkkitehdit Oy
  2. Verstas Arkkitehdit Oy
  3. Arkkitehtitoimisto K2S Oy
  4. Arkkitehdit Rudanko + Kankkunen Oy
  5. Renell Käppi Arkkitehdit Oy
  6. JKMM Arkkitehdit Oy
  7. Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy
  8. AOR Arkkitehdit Oy
  9. Arkkitehtitoimisto Olla Oy
  10. Ryhmittymä Arkkitehtuuri- ja muotoilutoimisto Talli Oy ja Arkkitehti-toimisto A-Konsultit Oy

Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Toimeksiannot tilataan ensisijaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen prosenttijakauman perusteella:

Sija 1: 16-24 %

Sija 2: 12-20 %

Sija 3: 10-18 %

Sija 4: 8-16 %

Sija 5: 6-14 %

Sija 6: 4-12 %

Sija 7: 2-10 %

Sija 8: 2-10 %

Sija 9: 0-8 %

Sija 10: 0-8 %

Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.

Prosenttijakauman mukaisesta toimeksiantojen tilaamisesta voidaan poiketa sopimusehdoissa mainituilla perusteilla.

Tilaaja järjestää osa-alueen puitesopimustoimittajien kesken toimeksiantokohtaisen minikilpailutuksen, jos toimeksiannon ennakoitu arvo ylittää 100 000 euroa (alv 0 %); JA

  • kyse on sisällöltään tavanomaisesta poikkeavasta toimeksiannosta; TAI
  • poikkeuksellisen laajasta ja vaativasta toimeksiannosta.  

Minikilpailutuksen valintaperusteena on hinta ja laatu tai laatu. Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti kyseistä toimeksiantoa koskevan tarjouspyynnön kaikille kyseisen osa-alueen puitesopimustoimittajille, jolla Tilaaja pyytää katto- tai kokonaishintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja ja tarvittaessa tarkennettuja toimeksiantokohtaisia ehtoja. Konsultin tarjoamat yksikköhinnat eivät saa olla korkeampia kuin Konsultin alkuperäisessä tarjouksessaan tarjoamat yksikköhinnat. Minikilpailutuksissa yksikköhinnat saavat olla kuitenkin pienemmät kuin puitejärjestelyyn ilmoitetut yksikköhinnat.

Minikilpailutusten perusteella tilattavia toimeksiantoja ei lasketa mukaan toimittajan prosenttijakaumaan.

Saapumatta jäänyt tarjous

ARRAK Arkkitehdit Oy ilmoittivat tarjousten jättämistä koskevan määrä-ajan jälkeen 21.10.2025 klo 14.27 hankintayksikölle osoitteeseen kymp.tilahankinnat@hel.fi(Länk öppnar standardprogram för e-post) , että heidän tarjoustansa ei ole pystytty toimittamaan Tarjouspalvelussa esiintyneen teknisen virheen vuoksi ja he pyysivät hankintayksikköä ottamaan heidät mukaan tarjouskilpailuun. Tilaaja pyysi Tarjouspalvelua ylläpitävältä Cloudia Oy:ltä selvitystä tietojärjestelmän toiminnasta ja tarjouksen jättämiseen liittyvistä yksityiskohdista. Cloudia Oy:ltä saadut selvitykset on toimitettu ARRAK Arkkitehdit Oy:lle.

Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 §:n mukaan sähköinen viesti toimitetaan viranomaiselle lähettäjän omalla vastuulla. Pykälän esitöiden (HE 17/2002 vp s. 37) mukaan lähettäjä vastaa myös siitä, että viesti tulee perille määräajan kuluessa, jos viestin toimittamiselle on asetettu jokin määräaika.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tarjousta ei ole toimitettu Tarjouspalveluun eikä tilaaja ole näin ollen saanut tarjousta käsiteltäväkseen hankintailmoituksessa esitetyn määräajan kuluessa. Cloudia Oy:n antaman selvityksen mukaan tarjouksen toimittamatta jättäminen on aiheutunut ARRAK Arkkitehdit Oy:stä johtuvasta syystä. Tilaaja ei saa ottaa menettelyyn tarjoajia, jotka eivät ole toimittaneet tarjousta määräaikaan mennessä (sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 8 § ja hankintalain 79 §).

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 miljoonan euron suuruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 15.12.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Föredragande

Namn
Kari Pudas

Titel
Tekninen johtaja

Upplysningar

Bilagor

1. Laadunarviointitaulukko, osa-alue 1
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Vertailutaulukko, osa-alue 1
Bilagan publiceras inte på internet.
3. Laadunarviointitaulukko, osa-alue 2
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Vertailutaulukko, osa-alue 2
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.