Hankinta, kotiateriapalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Menumat Oy:n hankintaoikaisu sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätökseen 24.10.2025 § 220 ja kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinta
Päätös
A-osio
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti kumota sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 24.10.2025 § 220 koskien kotiin vietävien ateriapalvelujen hankintaa.
Samalla sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää valita käydyn tarjouskilpailun perusteella Helsingin kaupungin kotiin vietävien ateriapalvelujen puitejärjestelyn palveluntuottajiksi sijajärjestyksessä seuraavat palveluntuottajat:
1. Compass Group Finland Oy
2. Menumat Oy
Valinta on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 3 Korjattu vertailutaulukko).
Kotiin vietävää ateriapalvelua hankitaan ajalle 1.2.2026−31.1.2028. Sopimusta voidaan tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on sitoumuksetta noin 13 000 000 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen, kunnes palveluntuottajat toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset asetettujen vaatimusten mukaisesti ennen sopimuksen allekirjoittamista.
B-osio
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä Menumat Oy:n hankintaoikaisuvaatimuksen siltä osin kuin siinä on esitetty virhe hankintamenettelyssä tapahtuneesta tarjousvertailun toteuttamisesta. Lautakunta toteaa, että hankintayksikkö on korjannut virheen suorittamalla tarjousvertailun uudelleen tarjouspyyntöasiakirjoissa kuvatulla tavalla.
Korjatun tarjousvertailun perusteella hankintapäätöksen lopputulos ei muutu, mutta oikaisuvaatimuksessa esitetty menettelyvirhe on tullut korjatuksi tämän päätöksen A-osion mukaisella hankintaoikaisulla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta tässä kokouksessa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan taustaa
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 2.9.2025 §151 hyväksyä kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot ja oikeutti toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista sekä päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnasta päätöksen 24.10.2025 § 220. Hankintapäätös annettiin tiedoksi tarjoajille sähköpostitse 24.10.2025. Hankintapäätöksestä saapui yksi oikaisuvaatimus (liite 1) sekä valitus markkinaoikeuteen.
Käsitellessään hankinnasta tehtyä oikaisuvaatimusta ja markkinaoikeusvalitusta hankintayksikkö havaitsi toimineensa virheellisesti tarjousten käsittelyvaiheessa, jonka perusteella hankintapäätöksen liitteenä ollutta vertailutaulukkoa on tarpeen oikaista.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat kylmänä toimitettavat kotiateriat Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kotihoidon, kuntouttavan arviointiyksikön ja asiakasohjauksen asiakkaille. Kotiin vietävää ateriapalvelua järjestetään koko Helsingin alueella asiakkaille, joilla on esimerkiksi vaikea virheravitsemus, sairaus, toipilasaika tai muu erityinen syy, jonka vuoksi asiakas ei itse tai läheisensä avulla kykene huolehti-maan riittävästä ravinnonsaannista eivätkä asioimaan kodin ulkopuolisissa ruokailupaikoissa.
Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotihoidon tukipalvelu. Kotiin vietävien ateriapalveluiden asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joilla on alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai muistin alemana. He selviytyvät vielä itsenäisesti omassa kodissaan kotiin tuotavien tukipalveluiden, kuten ateriapalvelun, avulla. Asiakkaina on myös rintamaveteraaneja ja sotainvalideja sekä omaishoidon piirissä olevia henkilöitä.
Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.
Kyseessä oli kahden (2) palveluntuottajan puitejärjestely, jonka sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.
Hankintamenettely
Helsingin kaupungin kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki) 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä Hilma-ilmoituskanavassa 5.9.2025 julkaistulla hankintailmoituksella.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset sekä määriteltiin hankittavat palvelut, palvelun sopimusehdot, palvelun hinnoittelu ja muut palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollisuus esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 19.9.2025 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 22 kysymystä, joihin vastattiin 26.9.2025 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 6.10.2025 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat:
- Compass Group Finland Oy
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy
- Menumat Oy
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 6.10.2025 klo. 12:20 sähköisestä järjestelmästä.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankintayksikön toteuttaman alustavan tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.
Hankintapäätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnasta päätöksen 24.10.2025 § 220. Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hyväksyä kotiin vietävien ateriapalvelujen puitejärjestelyn palveluntuottajiksi sijajärjestyksessä seuraavat palveluntuottajat:
1. Compass Group Finland Oy
2. Menumat Oy
Hankintasopimusta 24.10.2025 § 220 päätöksen perusteella ei ole tehty.
Hankintaoikaisuvaatimus
Menumat Oy (oikaisuvaatimuksen tekijä) teki hankintapäätöksestä hankintaoikaisuvaatimuksen 31.10.2025.
Oikaisuvaatimuksen tekijä on vaatinut hankintayksikköä kumoamaan Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan hankintapäätöksen 24.10.2025 § 220 ja korjaamaan virheellisen hankintamenettelynsä.
Hankintayksikkö ilmoitti asianosaisille 7.11.2025, että Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksestä 24.10.2025 § 220 on tullut vireille hankintaoikaisu ja markkinaoikeusvalitus.
Hankintamenettelyssä havaittu virhe ja oikaisun peruste
Käsitellessään hankinnasta tehtyä oikaisuvaatimusta ja markkinaoikeusvalitusta hankintayksikkö havaitsi toimineensa virheellisesti tarjousten käsittelyvaiheessa. Tämän perusteella hankintayksikkö arvioi, että hankintapäätöstä ja erityisesti sen liitteenä ollutta vertailutaulukkoa on tarpeen oikaista. Tarve oikaisuun perustuu oikaisuvaatimuksessa esitettyyn hankintamenettelyn virheeseen.
Hankintalain 132 §:n mukaan hankintayksikkö voi itse poistaa virheellisen päätöksensä tai peruuttaa muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun, jolla on oikeudellisia vaikutuksia ehdokkaiden tai tarjoajien asemaan, ja ratkaista asian uudelleen (hankintaoikaisu), jos päätös tai muu hankintamenettelyssä tehty ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen tai jos asiaan on tullut sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin. Päätöksen tai ratkaisun oikaiseminen ei edellytä asianosaisen suostumusta.
Hankintalain 133 §:n mukaan hankintayksikkö voi ottaa hankintaoikaisun käsiteltäväkseen omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta. Hankintayksikön on ilmoitettava hankintaoikaisun vireille tulosta välittömästi niille, joita asia koskee.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia (hintavertailupisteet). Hintojen vertailussa huomioitiin kullekin tarjouspyynnön kohteelle tarjouspyynnöllä annetut hinnat. Hintavertailun kohteet olivat lounaan hinta, jälkiruoan hinta, erityisruokavaliolisän hinta ja ateriakuljetusmaksun hinta.
Kunkin hintavertailun kohteen vertailuhinta muodostetiin tarjouspyynnössä kuvatulla kaavalla. Hintavertailu toteutettiin kohteittain siten, että kunkin kohteen hintaa vertailtiin erikseen. Kullekin kohteelle oli tarjouspyynnössä määritelty painoarvo, jonka perusteella kohteen hinnan maksimipisteet määräytyivät. Kunkin kohteen kohdalla halvin tarjottu hinta sai kyseisen kohteen hinnan maksimipisteet, muut suhteutettiin tähän kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * kohteen hinnan maksimipisteet. Tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat siten yhteenlasketuista kohdekohtaisista vertailupisteistä.
Voittanut tarjoaja oli tarjouksessaan ilmoittanut ateriakuljetusmaksun hinnaksi 0,00 €, kun taas muut tarjoajat olivat ilmoittaneet hinnaksi 0,01 €. Vertailua tehdessään hankintayksikkö pyöristi voittaneen tarjoajan tarjouksessa ilmoitetun ateriakuljetusmaksun hinnan 0,00 € teknisistä syistä arvoon 0,001 €. Tämän seurauksena voittanut tarjoaja sai ateriakuljetusmaksun hinnasta maksimipisteet 30 vertailupistettä, ja muut tarjoajat saivat 3 vertailupistettä.
Hankintayksiköltä jäi tarjousten käsittelyvaiheessa huomaamatta, ettei tarjouspyyntöasiakirjoissa ollut ilmoitettu, kuinka mahdolliset nollahinnat suhteutetaan keskenään tai muihin tarjottuihin hintoihin. Tämän puutteen vuoksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 24.10.2025 § 220 liitteenä olevassa vertailutaulukossa ilmenevät ateriakuljetusmaksujen osalta saadut vertailupisteet on hankintayksikön toimesta suhteutettu ilman, että tarjouspyyntöasiakirjoissa on ollut kirjauksia siitä, kuinka tarjousten suhteuttaminen toteutetaan.
Johtopäätökset ja tarjousvertailun korjaaminen
Käsitellessään hankinnasta tehtyä oikaisuvaatimusta ja markkinaoikeusvalitusta hankintayksikkö havaitsi toimineensa virheellisesti tarjousten käsittelyvaiheessa, minkä perusteella hankintapäätöksen liitteenä ollutta vertailutaulukkoa on tarpeen oikaista. Tästä syystä hankintayksikkö kumoaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan päätöksen 24.10.2025 § 220 ja suorittaa tarjousvertailun uudelleen tarjouspyyntöasiakirjoissa kuvatulla tavalla.
Vaikka uudelleen suoritettu tarjousvertailu ei muuta aikaisemman hankintapäätöksen ratkaisua, hankintayksikkö on nähnyt tarpeelliseksi korjata menettelyssä olleen virheen tarjousvertailun osalta, jotta pisteytys vastaa tarjouspyynnön ehtoja ja tarjoajia kohdeltaisiin yhdenvertaisesti.
Uudessa vertailussa ateriakuljetusmaksun hintoja ei suhteutettu teknisesti muutettuihin arvoihin, vaan vertailu toteutettiin tarjouspyynnössä esitetyn laskentakaavan mukaisesti tarjouksilla ilmoitettujen hintojen perusteella. Näin varmistettiin, että pisteytys vastasi tarjouspyynnön ehtoja ja että tarjoajia kohdeltiin yhdenvertaisesti.
Uuden tarjousvertailun tuloksena tarjoajien sijoittuminen tarjouskilpailussa ei muuttunut eikä muutos vaikuta tarjoajien asemaan tai hankintapäätöksen lopputulokseen. Hankintayksikkö on näin ollen korjannut havaitun virheen ilman, että se on vaikuttanut tarjoajien väliseen asemaan tai vertailun tasapuolisuuteen.
Korjattu tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia (hintavertailupisteet). Tarjousten laatutekijät oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa hankinnan kohteelle asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.
Hintojen vertailussa huomioitiin kullekin tarjouspyynnön kohteelle tarjouspyynnöllä annetut hinnat. Hintavertailun kohteet olivat lounaan hinta, jälkiruoan hinta, erityisruokavaliolisän hinta ja ateriakuljetusmaksun hinta.
Kunkin hintavertailun kohteen vertailuhinta muodostetiin tarjouspyynnössä kuvatulla kaavalla. Hintavertailu toteutettiin kohteittain siten, että kunkin kohteen hintaa vertailtiin erikseen. Kullekin kohteelle oli tarjouspyynnössä määritelty painoarvo, jonka perusteella kohteen hinnan maksimipisteet määräytyivät. Kunkin kohteen kohdalla halvin tarjottu hinta sai kyseisen kohteen hinnan maksimipisteet, muut suhteutettiin tähän kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * kohteen hinnan maksimipisteet. Kun kunkin kohteen hinnat oli vertailtu ja pisteytetty, Tarjoajan tarjouksen kohteiden saamat vertailupisteet laskettiin yhteen. Tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat siten yhteenlasketuista kohdekohtaisista vertailupisteistä.
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti ennen hankintapäätöksen tekoa palveluntuotantoon käytettävien autojen rekisteröintitodistukset Compass Group Finland Oy:ltä sekä Menumat Oy:ltä. Kummankin yrityksen ajoneuvot täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 3 Korjattu vertailutaulukko.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimukset tavoitellulle sopimuskaudelle 1.2.2026−31.1.2028. Tilaajan niin päättäessä Tilaajalla on mahdollisuus jatkaa sopimusta alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa ja palveluntuottajia sitovat sopimukset ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimukset. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön 19 luvun 4 §:n mukaan lautakunnan, sen jaoston ja sen alaisen viranomaisen päätöksestä tehdyn hankintaoikaisun käsittelee lautakunta.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja 24.10.2025 § 220
Päätös
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella Helsingin kaupungin kotiin vietävien ateriapalvelujen puitejärjestelyn palveluntuottajiksi sijajärjestyksessä seuraavat palveluntuottajat:
1. Compass Group Finland Oy
2. Menumat Oy
Valinta on tehty tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltyjen ehtojen mukaisesti. Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä (liite 1 Vertailutaulukko).
Kotiin vietävää ateriapalvelua hankitaan ajalle 1.2.2026−31.1.2028. Sopimusta voidaan Tilaajan niin päättäessä jatkaa alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella on sitoumuksetta noin 13 000 000 euroa.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.
Päätös on ehdollinen, sillä ehdolla, että palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 2.9.2025 § 151 ja oikeutti toimialajohtajan tekemään hankintaa koskevat päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset, päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista sekä päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Hankinnan kohde
Hankinnan kohteena ovat kylmänä toimitettavat kotiateriat Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan kotihoidon, kuntouttavan arviointiyksikön ja asiakasohjauksen asiakkaille. Kotiin vietävää ateriapalvelua järjestetään koko Helsingin alueella asiakkaille, joilla on esimerkiksi vaikea virheravitsemus, sairaus, toipilasaika tai muu erityinen syy, jonka vuoksi asiakas ei itse tai läheisensä avulla kykene huolehti-maan riittävästä ravinnonsaannista eivätkä asioimaan kodin ulkopuolisissa ruokailupaikoissa.
Kyseessä on sosiaalihuoltolain (1301/2014) 19 §:n mukainen kotihoidon tukipalvelu. Kotiin vietävien ateriapalveluiden asiakkaat ovat pääsääntöisesti ikääntyneitä henkilöitä, joilla on alentunut fyysinen toimintakyky ja/tai muistin alemana. He selviytyvät vielä itsenäisesti omassa kodissaan kotiin tuotavien tukipalveluiden, kuten ateriapalvelun, avulla. Asiakkaina on myös rintamaveteraaneja, sotainvalideja sekä omaishoidon piirissä olevia henkilöitä.
Hankintaa ei ollut jaettu osiin, koska se ei kokonaisuuden kannalta ollut tarkoituksenmukaista.
Kyseessä oli kahden (2) palveluntuottajan puitejärjestely, jonka sisäiset hankinnat tehdään puitejärjestelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti.
Hankintamenettely
Helsingin kaupungin kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä Hilma-ilmoituskanavassa 5.9.2025 julkaistulla hankintailmoituksella.
Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi -portaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin tarjoajien soveltuvuudelle vähimmäisvaatimukset sekä määriteltiin hankittavat palvelut, palvelun sopimusehdot, palvelun hinnoittelu ja muut palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Tarjoajilla oli tarjousaikana mahdollisuus esittää hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia tarkentavia lisätietokysymyksiä 19.9.2025 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 22 kysymystä, joihin vastattiin 26.9.2025 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa.
Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 6.10.2025 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät seuraavat tarjoajat:
- Compass Group Finland Oy
- Kotipalvelu Mehiläinen Oy
- Menumat Oy
Tarjousten käsittely
Tarjoukset avattiin 6.10.2025 klo. 12:20 sähköisestä järjestelmästä.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Hankintayksikkö on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoajalle, tarjoukselle ja tarjottavalle palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Hankintayksikön toteuttaman alustavan tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.
Tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastetaan tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi palveluntuottajiksi.
Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos
Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittua hankintalain periaatetta tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Tarjoajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli määritelty tarjousten valintaperusteet. Tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus (kokonaisvertailupisteet), jossa hinnan painoarvo oli 100 prosenttia (hintavertailupisteet). Tarjousten laatutekijät oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa hankinnan kohteelle asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa.
Hintojen vertailussa huomioitiin kullekin tarjouspyynnön kohteelle tarjouspyynnöllä annetut hinnat. Hintavertailun kohteet olivat lounaan hinta, jälkiruoan hinta, erityisruokavaliolisän hinta ja ateriakuljetusmaksun hinta.
Kunkin hintavertailun kohteen vertailuhinta muodostetiin tarjouspyynnössä kuvatulla kaavalla. Hintavertailu toteutettiin kohteittain siten, että kunkin kohteen hintaa vertailtiin erikseen. Kullekin kohteelle oli tarjouspyynnössä määritelty painoarvo, jonka perusteella kohteen hinnan maksimipisteet määräytyivät. Kunkin kohteen kohdalla halvin tarjottu hinta sai kyseisen kohteen hinnan maksimipisteet, muut suhteutettiin tähän kaavalla: pienin annettu arvo / tarjottu arvo * kohteen hinnan maksimipisteet. Kun kunkin kohteen hinnat oli vertailtu ja pisteytetty, Tarjoajan tarjouksen kohteiden saamat vertailupisteet laskettiin yhteen. Tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat siten yhteenlasketuista kohdekohtaisista vertailupisteistä.
Lisäksi tarjouspyynnössä ilmoitettiin: ”Hankintayksikkö tulee tarkistamaan ennen hankintapäätöksen tekoa kotiin vietävien ateriapalvelujen kuljetuksiin käytettävien ajoneuvojen rekisteröintitodistukset sellaiselta tarjoajalta, joka alustavan tarjousvertailun perusteella näyttäisi tulevan valituksi sopimuskumppaniksi. Mikäli ajoneuvot eivät täytä tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettuja vaatimuksia palveluntuotantoon käytettävien ajoneuvojen osalta, tarjoajan tarjous hylätään”.
Alustavan tarjousvertailun jälkeen hankintayksikkö tarkisti ennen hankintapäätöksen tekoa palveluntuotantoon käytettävien autojen rekisteröintitodistukset Compass Group Finland Oy:ltä sekä Menumat Oy:ltä. Kummankin yrityksen ajoneuvot täyttivät tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjousten vertailutaulukko ja valitut palveluntuottajat on esitetty liitteessä 1 Vertailutaulukko.
Sopimus
Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään sopimukset tavoitellulle sopimuskaudelle 1.2.2026−31.1.2028. Tilaajan niin päättäessä Tilaajalla on mahdollisuus jatkaa sopimusta alkuperäisin ehdoin enintään kahden (2) vuoden mittaisella optiokaudella.
Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialaa ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimukset. Sopimukset voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Toimivaltaperuste
Toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen 2.9.2025 § 151.
Lisätiedot
Eeva Sandelin, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 41202
Olli Parkkonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 23919
Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118
Jenni Leppänen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 28242
Satu Kivimäki, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 70333
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 02.09.2025 § 151
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti
A. hyväksyä kotiin vietävien ateriapalvelujen hankinnan kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.
B. oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista
- päättämään optiokauden käyttöönotosta.
Lautakunta pitää myös tärkeänä, että huoltovarmuuden ja suojelusuunnitelman tavoitteet turvataan siten, että Palvelukeskus Helsingillä säilyy jatkossakin vahva rooli ruokahuollon tuottajana.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Emilia Huikko ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.
Asiassa tehtiin seuraava jäsen Nita Austeron vastaehdotus:
Lisätään päätösosioon seuraava kappale: Lautakunta pitää tärkeänä, että huoltovarmuuden ja suojelusuunnitelman tavoitteet turvataan siten, että Palvelukeskus Helsingillä säilyy jatkossakin vahva rooli ruokahuollon tuottajana.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Nita Austeron vastaehdotuksen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.
26.08.2025 Pöydälle
12.08.2025 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Olli Parkkonen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 23919
Eeva Sandelin, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 41202
Milla Härkönen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43118
Jenni Leppänen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 28242
Detta beslut publicerades 03.12.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Pöytäkirjan 242, 243 (A-osio) ja 244 (A) §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 243 (B-osio) ja 244 (B) §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta.
Sovellettava lainkohta: Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 134 § 1 mom, 163 §.