Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Laura Kolben ym. valtuustoaloitteesta koskien Aleksanterinkadun urbaanin viihtyisyyden lisäämistä
Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Laura Kolben ym. valtuustoaloitteesta koskien Aleksanterinkadun urbaanin viihtyisyyden lisäämistä
Lausunto
Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Aleksanterinkadun viihtyisyyttä parannetaan lisäämällä kadulle istutuksia, penkkejä ja muita oleskelun paikkoja sekä informaatiota kadun historiallisesta kehityksestä.
Asiaa tarkastellaan osana alueellista liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmaa, joka on tulossa kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn kevään 2026 aikana. Myös Aleksanterinkadun huoltoliikennettä kehitetään, ja päätösehdotus koskien huoltoliikenteen aikojen rajoittamista on tulossa lautakuntaan vuoden 2026 alussa.
Ydinkeskustan valmistelua ohjaa kaupunginhallituksen 16.12.2024 hyväksymä ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelma. Yksi suunnitelman tavoitteista koskee keskustan käveltävyyden kehittämistä siten, että kävelyn, oleilun ja viihtymisen olosuhteet Helsingin keskustassa ovat kansainvälisesti korkealaatuisia ja paranevat oleellisesti nykytilanteesta. Päätöksen liitteenä olevassa asiakirjassa todetaan myös, että käveltävän ydinkeskustan kävelykaduilla ja Aleksanterinkadulla huoltoliikenne vähenee asteittain ohjaamalla huoltoliikennettä kiinteistöjen huoltopihoille tai keskustan huoltotunneliin. Aleksanterinkadulla muutos tehdään vaiheittain tiukentamalla nykyistä huoltoliikenteen aikarajoitusta ja lopulta poistamalla huoltoliikenne Aleksanterinkadun jalkakäytäviltä kokonaan.
Kaupunkiympäristön toimiala valmistelee Kluuvin ja Kaartinkaupungin alueelle liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmaa, jossa määritellään toimenpiteet alueen katutilojen kehittämiseksi. Aleksanterinkatu on yksi suunnitelman kohteista, jonne ehdotetaan parannuksia kaupunkitilan viihtyisyyteen. Liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelma on tarkoitus tuoda kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi kevään 2026 aikana.
Alueellista liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmaa varten tehtyjen selvitysten perusteella Aleksanterinkadulle ei maanalaisen infrastruktuurin takia saa toteutettua maanvaraisia istutuksia, mutta erilaiset kadun pintaan tehtävät istutusratkaisut sekä istutusruukut ovat osa keinovalikoimaa. Pienimittakaavaiset istuskelualueet ja niiden ohessa kadun historiasta kertovat infotaulut ovat myös mahdollisia toimenpiteitä. On kuitenkin huomioitava, että Aleksanterinkadun tilanjakoa ei raitioliikenteelle varatun tilan vuoksi voi oleellisesti muuttaa, jolloin myös viihtyisyysparannusten tulee sijoittua olemassa olevaan jalankulun tilaan. Suunnitteluratkaisuiden tulee myös kunnioittaa alueen historiaa ja kaupunkikuvaa.
Aleksanterinkatu ei ole osa Esplanadien vesihuoltosaneerausta, joten kadun saneerauksen ohjelmoinnista ei ole vielä tarkempaa aikataulutietoa. Liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmassa valmistellaan toimenpideohjelma kaupunkitilaparannusten aikatauluttamiseksi. Pieniä viihtyisyyttä parantavia toimenpiteitä kuten kausikasveja ja istuskelualueita Aleksanterinkadulle on tarkoitus toteuttaa jo nopeammalla aikataululla.
Aleksanterinkadun huoltoliikenteen kehittämisestä on käynnissä erillinen projekti, jossa toimijoiden kanssa tehdään yhteistyötä kuormauksen järjestämiseksi ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman periaatteiden mukaisesti. Tavoitteena on parantaa kävelyn olosuhteita ja kadun viihtyisyyttä. Aleksanterinkadun huoltoliikenteen aikojen rajaamista käsittelevä päätösehdotus tuodaan kaupunkiympäristölautakuntaan vuoden 2026 alussa.
Kluuvin ja Kaartinkaupungin alueen kiinteistönomistajia ja yrityksiä on kuultu ensimmäisen kerran toukokuussa järjestetyssä vuorovaikutustilaisuudessa. Marraskuussa on tulossa toinen tilaisuus yrityksille ja kiinteistönomistajille, jossa suunnitelmaluonnoksista otetaan vastaan mielipiteitä ja parannusehdotuksia. Alueen asukkaille on järjestetty vuorovaikutusta keväällä, ja suunnittelupäivystys järjestetään sekä Kluuvin että Kaartinkaupungin asukkaille loka-marraskuun vaihteessa. Suunnitelman tietopohjaa on myös kartutettu niin asukkaille kuin yrityksille suunnatulla verkkokyselyllä, jossa on saatu näkemyksiä muun muassa katujen miellyttävyydestä. Aleksanterinkatu oli molempien kyselyiden mukaan yksi keskustan miellyttävimmistä kaduista. Miellyttävyyttä lisäävinä tekijöinä pidettiin muun muassa rakennusten arkkitehtuuria, näkymiä sekä kävelyn sujuvuutta ja helppoutta.
Aloitteen mukaisia Aleksanterinkadun viihtyisyyttä lisääviä asioita tarkastellaan osana alueellista liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmaa, joka valmistellaan kaupunkiympäristölautakunnalle keväälle 2026. Lisäksi huoltoliikennettä koskevia ratkaisuja valmistellaan kaupunkiympäristölautakunnan päätöksentekoon vuoden 2026 alussa.
Käsittely
Vastaehdotus:
Elina Kauppila: Lisätään lausuntoehdotuksen kappaleen 6 toiseen virkkeeseen: Pienimittakaavaiset istuskelualueet ja niiden ohessa kadun historiasta kertovat infotaulut ovat myös mahdollisia toimenpiteitä.
Kannattaja: Tuomas Harju
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Elina Kauppilan vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.
Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Valtuustoaloitteessa esitetään, että Aleksanterinkadun viihtyisyyttä parannetaan lisäämällä kadulle istutuksia, penkkejä ja muita oleskelun paikkoja sekä informaatiota kadun historiallisesta kehityksestä.
Asiaa tarkastellaan osana alueellista liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmaa, joka on tulossa kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn kevään 2026 aikana. Myös Aleksanterinkadun huoltoliikennettä kehitetään, ja päätösehdotus koskien huoltoliikenteen aikojen rajoittamista on tulossa lautakuntaan vuoden 2026 alussa.
Ydinkeskustan valmistelua ohjaa kaupunginhallituksen 16.12.2024 hyväksymä ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelma. Yksi suunnitelman tavoitteista koskee keskustan käveltävyyden kehittämistä siten, että kävelyn, oleilun ja viihtymisen olosuhteet Helsingin keskustassa ovat kansainvälisesti korkealaatuisia ja paranevat oleellisesti nykytilanteesta. Päätöksen liitteenä olevassa asiakirjassa todetaan myös, että käveltävän ydinkeskustan kävelykaduilla ja Aleksanterinkadulla huoltoliikenne vähenee asteittain ohjaamalla huoltoliikennettä kiinteistöjen huoltopihoille tai keskustan huoltotunneliin. Aleksanterinkadulla muutos tehdään vaiheittain tiukentamalla nykyistä huoltoliikenteen aikarajoitusta ja lopulta poistamalla huoltoliikenne Aleksanterinkadun jalkakäytäviltä kokonaan.
Kaupunkiympäristön toimiala valmistelee Kluuvin ja Kaartinkaupungin alueelle liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmaa, jossa määritellään toimenpiteet alueen katutilojen kehittämiseksi. Aleksanterinkatu on yksi suunnitelman kohteista, jonne ehdotetaan parannuksia kaupunkitilan viihtyisyyteen. Liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelma on tarkoitus tuoda kaupunkiympäristölautakunnan päätettäväksi kevään 2026 aikana.
Alueellista liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmaa varten tehtyjen selvitysten perusteella Aleksanterinkadulle ei maanalaisen infrastruktuurin takia saa toteutettua maanvaraisia istutuksia, mutta erilaiset kadun pintaan tehtävät istutusratkaisut sekä istutusruukut ovat osa keinovalikoimaa. Pienimittakaavaiset istuskelualueet ovat myös mahdollisia toimenpiteitä. On kuitenkin huomioitava, että Aleksanterinkadun tilanjakoa ei raitioliikenteelle varatun tilan vuoksi voi oleellisesti muuttaa, jolloin myös viihtyisyysparannusten tulee sijoittua olemassa olevaan jalankulun tilaan. Suunnitteluratkaisuiden tulee myös kunnioittaa alueen historiaa ja kaupunkikuvaa.
Aleksanterinkatu ei ole osa Esplanadien vesihuoltosaneerausta, joten kadun saneerauksen ohjelmoinnista ei ole vielä tarkempaa aikataulutietoa. Liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmassa valmistellaan toimenpideohjelma kaupunkitilaparannusten aikatauluttamiseksi. Pieniä viihtyisyyttä parantavia toimenpiteitä kuten kausikasveja ja istuskelualueita Aleksanterinkadulle on tarkoitus toteuttaa jo nopeammalla aikataululla.
Aleksanterinkadun huoltoliikenteen kehittämisestä on käynnissä erillinen projekti, jossa toimijoiden kanssa tehdään yhteistyötä kuormauksen järjestämiseksi ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman periaatteiden mukaisesti. Tavoitteena on parantaa kävelyn olosuhteita ja kadun viihtyisyyttä. Aleksanterinkadun huoltoliikenteen aikojen rajaamista käsittelevä päätösehdotus tuodaan kaupunkiympäristölautakuntaan vuoden 2026 alussa.
Kluuvin ja Kaartinkaupungin alueen kiinteistönomistajia ja yrityksiä on kuultu ensimmäisen kerran toukokuussa järjestetyssä vuorovaikutustilaisuudessa. Marraskuussa on tulossa toinen tilaisuus yrityksille ja kiinteistönomistajille, jossa suunnitelmaluonnoksista otetaan vastaan mielipiteitä ja parannusehdotuksia. Alueen asukkaille on järjestetty vuorovaikutusta keväällä, ja suunnittelupäivystys järjestetään sekä Kluuvin että Kaartinkaupungin asukkaille loka-marraskuun vaihteessa. Suunnitelman tietopohjaa on myös kartutettu niin asukkaille kuin yrityksille suunnatulla verkkokyselyllä, jossa on saatu näkemyksiä muun muassa katujen miellyttävyydestä. Aleksanterinkatu oli molempien kyselyiden mukaan yksi keskustan miellyttävimmistä kaduista. Miellyttävyyttä lisäävinä tekijöinä pidettiin muun muassa rakennusten arkkitehtuuria, näkymiä sekä kävelyn sujuvuutta ja helppoutta.
Aloitteen mukaisia Aleksanterinkadun viihtyisyyttä lisääviä asioita tarkastellaan osana alueellista liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmaa, joka valmistellaan kaupunkiympäristölautakunnalle keväälle 2026. Lisäksi huoltoliikennettä koskevia ratkaisuja valmistellaan kaupunkiympäristölautakunnan päätöksentekoon vuoden 2026 alussa.
Valtuustoaloite
Valtuutettu Laura Kolbe ja 34 muuta valtuutettua ovat tehneet 21.5.2025 seuraavan valtuustoaloitteen:
"Aloite Aleksanterinkadun urbaanin viihtyisyyden lisäämiseksi
Aleksanterinkatu (Aleksi) on yksi Helsingin historiallisista pääväylistä, joka sijaitsee aivan keskusta-alueen ytimessä, yhdistäen Senaatintorin ja Unioninkadun sekä Kolmen sepän aukion ja Mannerheimintien. Aleksi avautuu useista kohdin Rautatientorille ja Esplanadeille. Se on Helsingin kaupunkikulttuurinsymboli, liikekatu, jossa metropolituminen ja suurkaupungistuminen vaikutuksineen ensimmäisenä on näkynyt.
Kadun varrella on merkittävä määrä myymälä-, liike- ja toimitilaa. Siellä on muun muassa suuri tavaratalo, hotelli, Kluuvin galleria, yliopiston päärakennus sekä useita työpaikkoja. Aleksi on kuitenkin jäänyt kaupunkikeskustan kehittämisessä katveeseen. Sen leveät, edellisessä katu-uudistuksessa tuotetut kadut houkuttelevat huoltoajoneuvoja pysäköintiin ja kaventavat jalankulkijoiden liikkumista. Ravintoloiden ja kahviloiden määrä on vähentynyt Aleksin ”kulta-ajoista”, jotka sijoittuvat sotien jälkeiseen aikaan.
Kaupunkiviihtyisyyden kannalta on olennaista, että kantakaupungit keskeiset väylät ovat vetovoimaisia, viihtyisiä ja houkuttelevia myös (pienempien) yrittäjien kannalta. Aleksin kehitystyön tulee tapahtua tiiviissä yhteistyössä alueella jo toimivien kiinteistönomistajien, yritysten ja muiden tahojen, kuten vaikkapa yliopiston ja sen opiskelijoiden kanssa. Samassa yhteydessä voisi selvittää mahdollisuutta tuoda Aleksille istutuksia ja penkkejä ja urbaaneja oleskelupisteitä, joihin voisi lisätä infotauluja kadun historiallisesta kehityksestä. Tavoitteena tulee olla aidosti vireä kaupunkikatu, Helsingin sydän, jossa sekä asukkaat että vierailijat viihtyvät ja haluavat käyttää aikaansa muuhunkin kuin läpijuoksuun.
Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunki valmistelee esityksen Aleksanterinkadun viihtyisyyden
ja elinvoiman kehittämiseksi."
Lausuntopyyntö
Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 31.10.2025 mennessä.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.
Detta beslut publicerades 03.11.2025
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Upplysningar
Henna Kluge, liikenneinsinööri: 09 310 21337